Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Polo GTI

Tidigare generationer av VW Polo GTI har inte riktigt levt upp till modellbeteckningen. Men nu är det dags för det med 192 hästkrafter under huven.

Volkswagen Polo GTI

Första intrycket

Det är sällan en facelift ger så mycket som Polo GTI gör. Nu känns den som en klonad Golf GTI, bara lite mindre. Bör kunna ge klassens bästa en tuff kamp!

GTI

10/10

Prisvärd

8/10

GTI är viktigt för Volkswagen. Sedan den första Golf GTI debuterade 1976 har den gett en hel klass sitt namn. Det tog tydligen några år innan Volkswagen själva förstod detta för det dröjde till den tredje generationen Polo innan den fick tilläggsnamnet GTI. Innan dess hette prestandamodellen GT och då, 1979, pratade vi 60 hästkrafter… Det sportiga utseendet med främst röda och svarta lättmetallfälgar matchades inte direkt av prestandan.
I dag ser det annorlunda ut. Polo GTI har nu en 1,8 liter stor turbofyra med direktinsprutning som levererar 192 hästkrafter, mer än tre gånger så mycket som första Polo GT och tolv hästar mer än förra Polo GTI. Lite underligt emellertid att i en tid då alla pratar ”downsizing” så ökar Volkswagen cylindervolymen från 1,4 liter. Motorn är i grunden en tvåliters motor från Golf som tagits ner i cylindervolym.

Volkswagen Polo GTI

Polo GTI och PeO GTI sida vid sida, i matchande färger.

Men det är inte bara antalet hästkrafter som gör Polo GTI till en seriös utmanare i den mindre GTI-klassen. Nu finns också chansen att förvandla Polo GTI till en ”äkta” GTI vilket sker med ett pluspaket för 21 500 kronor.
Jag skulle vilja säga att ”alla” som beställer en Polo GTI kryssar för det alternativet, annars är de rent ut sagt korkade. Pluspaketet innehåller så mycket godis att prispåslaget känns billigt, och en Polo GTI utan detta kommer att vara stendöd på begagnatmarknaden efter några år.
Polo GTI med 6-växlad manuell låda kostar 219 900 kronor. Många har efterfrågat en manuell växellåda till Polo GTI och nu kommer den. För 14 500 kronor får du en sjuväxlad DSG-låda. Och så var det detta med pluspaketet. 21 500 kronor ger dig nämligen följande:

  • LED-strålkastare.
  • Regnsensor.
  • Avbländningsbar inre backspegel.
  • Parkeringssensorer bak och fram.
  • Farthållare.
  • Automatisk klimatanläggning.
    Och det viktigaste:
  • Sport select GTI som bjuder på sportigare styrning, mer distinkta växlingar (DSG), hårdare fjädring, sportigare avgasljud och snabbare gasrespons.

Många så kallade körprofilval märks knappt, men i fallet Polo GTI är det stor skillnad på alla kriterier. Gasresponsen är uppenbart snabbare, avgasljudet märkbart tuffare och fjädringen så hård att det nästan är för mycket på lite sämre vägar.
Vad jag hade önskat var ett ännu mer utvecklat program så man kunde ställa in profilerna separat. Till exempel ha kvar den lite mildare fjädringen men bättra på styrningen och gasresponsen. Nu blir det till att välja allt eller inget.

17-tums lättmetallfälgar kostar, inte, extra.

17-tums lättmetallfälgar kostar, inte, extra.

Polo GTI har alltid levt i skuggan av storebror Golf GTI men ser nu ut som denna, fast en storlek mindre. Körmässsigt påminner den också mycket om Golf GTI och är en utmärkt all-rounder.
På racerbanan känns det dock att detta inte är någon utpräglad banbil. Fjädringen blir trots Sport select GTI för mjuk men det går ändå att köra riktigt fort. Det finns knappt några tendenser alls till understyrning. Styrningen hänger med bra men det är ändå inte lika skoj på bana som med en Ford Fiesta ST. Kanske för att den biter sig fast i asfalten bättre.
0-100 km/h tar 6,7 sekunder oavsett typ av växellåda. Detta trots att motorn parad med DSG fått neddraget vridmoment från 320 Nm till 250 Nm. Trots imponerande prestanda drar Polo GTI bara 0,56 (DSG) liter per mil.

Inuti ser Polo GTI ut som förut så när som på skottemönstrade stolar.

Inuti ser Polo GTI ut som förut så när som på skottemönstrade stolar.

På insidan är det i sann Volkswagenanda svart som gäller. Men lite har Polo GTI piffats upp med röda sömmar i ratt, växelspak och handbroms samt sidorna på stolarna. Stolarna är som sig bör i en GTI klädda i skotskrutig design.
Egentligen är Polo GTI en facelift men det har hänt så mycket med den att vi betraktar den som en ny modell. Polo GTI säljs i Sverige enbart som femdörrars men finns även som tredörrars. Det går nog att få en sådan också om du krånglar lite.

Volkswagen Polo GTI

Pris
219 900 kronor, säljs nu, första kundleverans feb/mars.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 5 400 r/­min, max vridmoment 320 Nm mellan 1 400 och 4 200 r/­min (DSG
250 Nm mellan 1 300 och 5 400 r/­min.)


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/40 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 398, bredd 168, höjd 144, spårvidd f/b 144/144. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 280, maxlast ca 450, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 204-882 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 236 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,76 (0,72 DSG), landsväg 0,51 (0,47), blandad körning 0,60 (0,56). CO2 139 (129) g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
800 kronor per år.

Rivaler

Ford Fiesta ST banaFord Fiesta ST
Ett annat litet busfrö som lockar med 180 hästkrafter. Underhållande på bana, krävande i längden. Riktigt bra pris!

Pris: Från 184 900 kronor.


Peugeot 208 GTi

Peugeot 208 GTI
Kunde varit lite mer lekfull men duger gott. Förebilden 205 GTI måste le från sin himmel. 0-100 km/h på 6,8 sek. Dyr!

Pris: Från 229 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa