Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT

Med en 190 hästar stark dieselmotor och DSG-låda blir nya Tiguan ett rejält hot i mellansuvklassen. Vi kör den förväntade storsäljaren som kan komma att möta hårdast motstånd från de egna leden.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT

Det här är nytt!

TDI 190.
190-hästarsdieseln med fyrhjulsdrift, DSG-låda och GT-utrustning väntas bli storsäljare.
Active Control.
Vredet på mittkonsolen ställer in bilen för körning på eller vid sidan av vägen.
Aktiv motorhuv.
id krock med fotgängare eller cyklist skjuts motorhuven upp för att minska risken för huvudskador.

I Berlin med omnejd får vi äntligen tillfälle att provköra allemansdieseln. Vägarna är precis så oinspirerande, spikraka och långsamma som de möjligtvis kan vara på en provkörning. Men visst, TDI 190-motorn får då och då tillfälle att arbeta nästan för fullt. Och nog fungerar den precis lika bra i Tiguan som i Passat. Konstigt vore väl annat. Den går tyst med milda vibrationer och har lite mer kraft än TDI 150-alternativet som ibland uppfattas som kraftlöst i så här stora bilar, särskilt med last.

Få Tiguan-köpare kommer att tveka – TDI 190-motorn är det självklara valet. Men kanske blir valet svårt ändå. I Volkswagen-hallen står ju även Passat Alltrack tillgänglig med samma motoralternativ, samma utrustningsnivå och exakt samma prislapp – 332 200 kronor. Körmässigt är det inte mycket som skiljer dem emellan. Passat Alltrack ger lite större bagageutrymme (650–1 780 liter) men har lägre markfrigång (17,4 cm). Få Tiguan-köpare lär behöva de extra centimeter som följer med på köpet, desto fler eftertraktar nog suvutseendet och den något förhöjda körställningen. Tiguan-köparen får dessutom en extra växel.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT

Exteriört R-Linepaket ­kostar 14 500 kronor extra.

Drivlinorna i Tiguan och Passat är identiska bortsett från dubbelkopplingslådan som i Tiguan har sju växlar i stället för Passats sex., enligt VW-teknikerna för att hantera Tiguans något högre vikt och luftmotstånd. Under körning tänker man sällan på att Tiguan har en extra växel, varvtalet blir inte märkbart lägre med den sjunde växeln. Skillnaden blir desto tydligare på papperet där Passat Alltrack TDI 190 DSG6 är sex centiliter snålare per mil och släpper ut 14 gram koldioxid mindre per kilometer. Prissättningen på Tiguan TDI 190 är aggressiv. Närmaste konkurrent från Volvo är XC60 D4 AWD som visserligen är en lite större, men trots det inte rymligare, bil. Volvon dras dessutom med den gamla dieselfemman och kostar från 385 800 kronor. Sett i det ljuset misstänker vi att nya Tiguan kommer att ta en hel del kunder från XC60.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT

Det helt digitala mätar­klustret Active Info Display är standard på TDI 190 GT. Kan kompletteras med head up-display.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4Motion DSG7

Pris:
332 200 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 968 cm3. 190 hk (140 kW) vid 1 750 r/­min, 400 Nm mellan 1 900–3 300 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 449, bredd 183, tjänstevikt 1 792, maxlast 468, tank 60 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 212 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,57 l/mil. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
3 085 kronor per år.

Rival

Seat AtecaSeat Ateca 2,0 TDI 190 4Drive DSG7
Seats första suv byggs med Tiguan som bas. Exakt samma drivlina. Nästan samma pris. Lite roligare namn.
Pris: 317 400 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa