Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 150 4Motion

Trotjänaren Tiguan har med Allspace vuxit till sig, 109 millimeter längre hjulbas och nu som sjusitsig. Har Volkswagen gjort tillräckligt för att utmärka sig gentemot koncernkusinen Skoda Kodiaq?

Volkswagen Tiguan Allspace

Det här är nytt!

Sju säten
Största nyheten med Tiguan Allspace är en extra sätesrad.
Infotainment
Ny 9,2 tum stor skärm som går att navigera via geststyrning.
Packåsna
Längre ytter- och innermått bäddar för ökad lastvolym.

Provkörningen av nya Volkswagen Tiguan Allspace görs långt bort från den alltmer påtagliga svenska hösten. I stället besöker vi ett soldränkt Marseille, med sina böljande vägar som kryper uppför bergen och med en milsvid kustremsa som löper som en ryggrad längs medelhavet. Efter att ha tråcklat mig ut genom den franska hamnstaden mitt under lunchrusningen styr jag ut på motorvägen i den fyrhjulsdrivna instegsdieseln, en fyrcylindrig 150 hästkrafter stark 2,0 TDI. Endast fyrhjulsdrivna versioner av Allspace kommer att erbjudas på den svenska marknaden.

Även däck såväl som vindljud känns väl maskerat oavsett var i bilen man sitter, det går att ha en konversation med föraren från den tredje sätesraden utan att fresta på stämbanden alltför mycket.

Även däck såväl som vindljud känns väl maskerat oavsett var i bilen man sitter, det går att ha en konversation med föraren från den tredje sätesraden utan att fresta på stämbanden alltför mycket.

Testbilen är sparsamt utrustad med manuellt justerbara tygstolar, vilket i värmen är att föredra snarare än värmealstrande läderfåtöljer. Hjulbasen hos Allspace har ökat med 109 millimeter och yttermåtten är 215 millimeter längre, jämfört med en vanlig Tiguan. Exteriört känns det mesta igen från lillebror, de mest framträdande skillnaderna är att bakdörrarna har förlängts för att skapa större innerutrymme. C-stolpen har fått en sluttande vinkel vilket, enligt Marco Pavone som är designansvarig för exteriören i Volkswagens designteam, ska ge sidorutorna en tydligare framtoning. I själva verket begränsar det sikten från den tredje sätesraden, vilket är den största nyheten för den MQB-plattformsbaserade Allspace.

På den svenska marknaden kommer bilen sjusitsig som standard, men för den som inte är i behov av en tredje sätesrad utan värdesätter ett större lastutrymme erbjuds ett femsitsigt alternativ som kostnadsfritt tillval med en lastvolym på 760 liter. Lastvolymen för den sjusitsiga bilen med den tredje sätesraden nedfälld hamnar på 700 liter under insynsskyddet, 85 liter mer än i vanliga Tiguan men 20 liter mindre än hos koncernkusinen och största konkurrenten, Skoda Kodiaq.

Till och med Teknikens Världs reporter klarar av att fälla den tredje sätesraden.

Till och med Teknikens Världs reporter klarar av att fälla den tredje sätesraden.

Andra sätesraden går att skjuta 180 millimeter i längdled, detta är en nödvändighet snarare än lyx då sätet, i det bakersta läget inte ger något som helst utrymme för personerna inklämda på den tredje sätesraden. För att åka längst bak i Allspace gäller det att vara kort i rocken eller att kompromissa med personen framför, Volkswagen själva menar på att personer över 165 centimeter med fördel placerar sig någon annanstans i bilen. Med det sagt trivs jag rätt bra längst bak i Tiguan Allspace, stolarna är fasta i stoppningen och för kortare resor är det absolut att föredra framför att behöva ta sig till sin destination till fots.

Vid jämnt gaspådrag upp till motorvägshastighet tar sig den drygt 1 800 kg tunga bilen fram förvånansvärt tyst, det annars obehagliga diesel-skramlet har i mångt och mycket isolerats bort. Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan växlar mjukt såvida man inte pressar den till bristningsgränsen. Även däck såväl som vindljud känns väl maskerat oavsett var i bilen man sitter, det går att ha en konversation med föraren från den tredje sätesraden utan att fresta på stämbanden alltför mycket. Detta är med visst förbehåll för de släta motorvägarna som jag befinner mig på, men i min jakt på konsumentrådgivning sätter jag kurs mot bergen och de ojämnheter jag hoppas kunna finna.

Ny 9,2 tum stor skärm som kan navigeras med hjälp av geststyrning.

Ny 9,2 tum stor skärm som kan navigeras med hjälp av geststyrning.

Komforten är mycket god, fjädringen är fast utan att bli stötig, inget för den som eftersöker det amerikanska gunget men det bidrar till en genomgående tajt känsla i hela bilen. Trots sin storlek är det möjligt att rotera bilen runt de tvära hårnålarna uppför berget. Här blir det dock uppenbart att motorn inte riktigt orkar med. En 190 hästkrafter stark TDI förväntas bli storsäljaren i Sverige, men en sådan finns dessvärre inte för provkörning på plats. Interiören är uppdaterad med en 9,2 tum stor skärm som kan styras genom geststyrning. Trevlig förarmiljö, men något könlös.

Tiguan Allspace kommer till Sverige vecka 48. Både Allspace och Kodiaq är mycket bra bilar, men på pappret förblir Skodan mer prisvärd och därmed det mest ekonomiska valet.

Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 150 4Motion

Pris
Cirka 336 000 kronor, säljs nu, svensk premiär vecka 48.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 91,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500-4000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 470, bredd 184, höjd 167, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 775, maxlast 620, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 700 – 1 775 liter (sjusits), 760 – 1 920 liter (femsits).


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 198 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,68, landsväg 0,53, blandad körning 0,59. CO2 153 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

Rivaler

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 150Skoda Kodiaq
Liknande DNA men till ett förmånligare pris, Tiguan Allspace får se upp för björnen.
Pris: 309 900 kronor.

 


Peugeot 5008 Pure Tech GT-Line 165 autPeugeot 5008 2017

Bensinmotor och utan fyrhjulsdrift men med sju säten som standard och liknande lastkapacitet blir 5008 ett alternativ i klassen.
Pris: 332 400 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa