Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

Volkswagen Tiguan har vunnit test efter test, men alltid dieseldriven eftersom lejonparten av de sålda bilarna är just sådana. Men hur fungerar den med en 180-hästars bensinmotor?

Volkswagen Tiguan TSI 180 GT
Linus Pröjtz

Det här är nytt!

Motor
Den 1 984 kubikcentimeter stora fyrcylindriga turbomotorn är långt ifrån en nyhet på marknaden, men det är första gången vi kör den i Tiguan.
TFT-display
Instrumentering med en stor skärm i stället för separata mätare ger bättre tydlighet och låser upp nya möjligheter att anpassa informationen till föraren.

Det känns lite märkligt att åka in på macken med en suv och tanka bensin. Förvisso har försäljningen av dieselbilar gått stadigt nedåt under många år, men i just den här biltypen har det där drivmedlet haft ett riktigt övertag – så än i dag.

Med det sagt, jag tror att flera som köper dieseldrivna bilar kanske inte alltid funderar över om bränslet passar deras behovsbild. Bara för att rabattsatserna är högst på just en diesel och att just den versionen är smartast utrustad betyder ju egentligen inte så mycket. För det första kräver dagens dieselbilar med sin partikelfiltrering en viss typ av körning, du måste helt enkelt köra lite längre för att få upp tillräcklig temperatur för att filtreringen ska fungera som det är tänkt. Annars sätter filtret igen och då blir det dyrt.

Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

Relativt korta överhäng ger Tiguan ett kompakt formspråk.

Med andra ord är en diesel inget för dig som för det mesta kör kortare sträckor utan inslag av motorväg. Då återstår i Tiguanfallet bensindrift med 150, 180 eller 220 hästkrafter. Vi kör TSI 180 GT med som namnet antyder 180 hästkrafter under huven. Vad som är intressantare än toppeffekten är att motorn ska ge 320 Nm i vridmoment redan vid 1 500 r/­min – med andra ord har bilen på pappret riktigt fin körbarhet.

Ute på vägen märks det direkt att det inte är en diesel. Den utlovade fina körbarheten­ genom högt vridmoment vid lågt varvtal visar sig aldrig, det krävs mer varvtal och mer växlande från den sjuväxlade DSG-lådan för att exempelvis göra en snabb omkörning. Ljudnivån är däremot föredömligt låg, vilket inte kan sägas om däcken på den provkörda bilen. Skodd med nordiska dubbfria Nokian i dimension 255/45 R20 så blir vägljudet alldeles för högt – redan i lägre hastigheter. Dessutom blir bilen mer spårkänslig.

Extrautrustad med TFT-skärm så blir instrumenteringen bra, nära nog branschledande i tydlighet.

Extrautrustad med TFT-skärm så blir instrumenteringen bra, nära nog branschledande i tydlighet.

Under provkörningsperioden hinner vi även med en längre etapp mestadels bestående av motorväg (110 och 120 km/h) samt en del landsväg. Över nästan 40 mil, kört utan stopp mellan två tankningar, blir snitthastigheten 96 km/h och förbrukningen förbluffande höga 1,04 l/mil. En dieseldriven Tiguan TDI 190 drar i runda slängar 0,75 l/mil vid samma typ av körning. En rejäl skillnad.

Effekt- och vridmomentsuttag ur den två liter stora motorn borde ge bättre fartresurser. Men icke.

Effekt- och vridmomentsuttag ur den två liter stora motorn borde ge bättre fartresurser. Men icke.

Så, kontentan av provkörningen blir den att Tiguan TSI 180 helt enkelt blir för törstig samtidigt som de praktiska bristerna i form av sämre körbarhet gör sig påminda. Glöm inte heller att det i suv-sammanhang oftast handlar om tunga bilar. Provkörda Tiguan TSI 180 GT väger 1 831 kg, något som gör livet surt för den bensindrivna turbomotorn.

Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

Pris
Från 331 500 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) mellan 3 940-6 000 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 1 500-3 940 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,5 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R17. Provbilen extrautrustad med 20-tumshjul 255/45 R20, fälgbredd 9 tum.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 449, bredd 186, höjd 165, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 831, maxlast 429, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 58 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 615-1 655 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 208 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,91 l/mil, landsväg 0,64 l/mil, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 170 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 658 kronor per år vid köp innan 1 juli 2018. Därefter 7 260 kr/år under de tre första åren, därefter återgår skatten till 1 658 kr/år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa