Den svagare TSI 180-versionen visade sig vara en besvikelse så frågan är, blir Tiguan bättre med den starkare av bensinmotorerna?

Det här är nytt!

Motor
Det här är den starkaste bensinmotorn som finns att tillgå till Volkswagen Tiguan på marknaden. Den svagare TSI 180 har inte imponerat och motorer likt denna kommer att straffas hårt av det nya bonus-malus skattesystemet som träder i kraft 1 juli.

Det finns ett gammalt talesätt inom motorsporten och det brukar sägas med glimten i ögat – inte sällan av personer inom trimmarkulturen med bas i den amerikanska V8-världen. ”Om det inte löser sig med mycket effekt så löser det sig med ännu mer!”. Det finns en massa olika varianter på denna, inte minst ”there’s no substitute for cubic inches!” men kontentan blir den samma.

Interiören är tydlig på Volkswagen-vis.

Foto: Linus Pröjtz

Interiören är tydlig på Volkswagen-vis.

Vad har detta med Volkswagen Tiguan att göra? En berättigad fråga, men det finns en koppling. För ett tag sedan provkördes Tiguan TSI 180 och bedömningen var tydlig. Med den två liter stora bensinmotorn blev den fyrhjulsdrivna bilen trött, törstig och tråkigare än med dieseldrift. Inte så smickrande och då finns det även en svagare variant – Tiguan TSI 150. Men det finns även en starkare.

Jag ska villigt erkänna att den har väldigt lite med amerikanska V8-motorer att göra, men låt oss vända på det där påståendet. Kan det bli så att problematiken från TSI 180 löser sig med mer effekt? Eller blir det bara mer på toppen, trots fina siffror på pappret? Provbilen har liknande specifikation som den TSI 180 som tidigare kördes, vilket bland annat innebär nordiska dubbfria däck på 20-tumsfälgar. Just detta fick kritik i förra körningen, Nokian Hakkapeliitta R2-däcken gjorde färden instabil och ljudnivån var hög.

Tiguan är ingen terrängbil, men väl en bra kamrat på långfärden. Alldeles särskilt om man väljer den starkare bensinmotorn.

Foto: Linus Pröjtz

Bensindriven Tiguan blir bättre med den starkaste bensinmotorn. Snabbare, effektivare och snålare.

På dessa punkter uppträder Tiguan TSI 220 bättre, skodd med Continental ContiVikingContact 6. Men än en gång, vintergreppet blir bättre med mindre fälgar i det här fallet. Motorn i TSI 220 är samma bas som TSI 180, det vill säga samma cylindervolym på 1 984 kubikcentimeter, men avsevärt omarbetad på bland annat motorblock samt topplock, insug, turbo och motorns styrenhet. Effektuttaget är 220 hästkrafter och 350 Nm och det ska visa sig göra stor skillnad, på fler sätt än väntat.

För det första blir körbarheten klart bättre, bilen behöver inte köras lika högt upp i varvtal för att bli effektiv i trafiksituationer som TSI 180. Kombinationen med den sjuväxlade DSG-lådan blir mycket bra och plötsligt känns effektiviteten från dieseldrivna Tiguan mer påtaglig.

Tiguan är ingen terrängbil, men väl en bra kamrat på långfärden. Alldeles särskilt om man väljer den starkare bensinmotorn.

Foto: Linus Pröjtz

Tiguan är ingen terrängbil, men väl en bra kamrat på långfärden. Alldeles särskilt om man väljer den starkare bensinmotorn.

Vad som är minst lika intressant är att bränsle­förbrukningen är lägre i TSI 220 än i TSI 180. Förvisso inte körda samtidigt, men ändå med liknande körning på torra vägar i samma temperaturer. Och då landar TSI 220 på 0,90 l/mil över 45 mil med snitthastighet på strax över 95 km/h mot 1,04 för TSI 180 (strax under 40 mil, snitthastighet 96 km/h). Skillnaden är markant och det kan säkert förklaras till viss del med att TSI 220 inte tvingas att gå fullt lika hårt för att leverera sin prestanda.

Fyra olika körlägen går det att välja mellan.

Foto: Linus Pröjtz

Fyra olika körlägen går det att välja mellan.

Värt att tillägga är att viktpåslaget för TSI 220 är minimalt, det skiljde bara drygt 20 kg mellan de två bilarna. Vilket för oss tillbaka till det där slitna talesättet – som visar sig stämma. Bensindriven Tiguan blir bättre med den starkaste bensinmotorn. Snabbare, effektivare och snålare. Men från den första juli 2018 blir vägskatten över fyra gånger högre. Dyrt.

Volkswagen Tiguan TSI 220 GT

Pris
Från 371 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 984 cm3, 220 hk (162 kW) mellan 4 500-6 200 r/­min, 350 Nm mellan 1 500-4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R17. Provbilen extrautrustad med 20-tumshjul 255/45 R20, fälgbredd 9 tum.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 449, bredd 186, höjd 164, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 853, maxlast 401, max släpvagnsvikt 1 240. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 615-1 565 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,97 l/mil, landsväg 0,67 l/mil, blandad körning 0,78 l/mil. CO2 180 g/km.


Skatt
1 878 kronor per år vid köp innan 1 juli 2018. Därefter 8 330 kr/år under de tre första åren (Bonus Malus), därefter återgår skatten till 1 878 kr/år.

Rivaler

BMW X1 xDrive 25d
BMW X1 xDrive25i automat
Högre prislapp. Något starkare (+11 hk) och något fastare uppträdande men faktiskt några få centimeter kortare.
Pris: 421 500 kronor.

 

Mercedes GLA facelift 2017
Mercedes GLA 250 4MATIC
Något mindre, något svagare och något dyrare än VW Tiguan. Kommer bli klart dyrare med likvärdig utrustningsnivå.
Pris: 380 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volkswagen Tiguan TSI 220 GT
NÄSTA Nyss levererad Porsche 911 GT2 RS kraschade i Sverige i dag