Som svensk medias ende representant är Oskar nere i norra Spanien och möter Volkswagens mest tekniskt avancerade produkt någonsin. Har den kraft att putta ner Volvo XC90 från svensktoppen?

Det här är nytt!

Plattform
Nya Touareg är helt ny från grunden jämfört med tidigare generation. Den använder samma plattform som bland andra Audi Q7.
Infotainment
En ny skärm på mittkonsolen mäter 15 tum. Även det digitala mätarklustret är nytt.
Större
Touareg har blivit 77 mm längre, 44 mm bredare men 7 mm lägre. Bagage­volymen har ökat från 697 till 810 liter med uppfällda säten.

När ni läser detta vet ni alla hur nya, tredje generationen, Volkswagen Touareg ser ut (se även galleriet nedan). Men som en av ett fåtal journalister världen över är Teknikens Värld i Zaragoza och kör några av de första nya Touareger som sett ljuset. Maskeringstejpen är fortfarande kvar och i alla bilar åker tekniker från Volkswagen med för att se till att vi inte smygfotar den nya interiören.

Volkswagen brukar vara väldigt konservativa när det gäller design men nya Touareg är helt olik föregångaren. Dragen från Arteon känns tydligt igen över höfterna och i grillen­ som har mer krom än lack. Mängden krom beror främst på den kinesiska marknaden, där borta är nämligen krom viktigare än mycket annat.

Touareg är bland de största och tyngsta suvarna på marknaden och det känns.

Foto: Ingo Barenschee

Mycket av att Touareg saknar körglädje är för att den känns klumpig vilket i sin tur främst beror på nya utsläppskrav.

Solen skiner och det är varmt för svensken, +8 grader celsius räcker gott i vintermånad. Nya Touareg trivs också i Spanien, allra bäst trivs den på motorvägen. Jag vågar påstå att det här är en av de absolut bekvämaste bilarna som går att köpa. Touareg flyter fram och maskerar farten otroligt bra. Touareg bygger på samma grundkonstruktion som bland andra Audi Q7, Touareg har dock en luftfjädring (tillval) som skiljer sig från Audin då den är mjukare.

För att öka komforten ytterligare finns Touareg även med elektroniska krängnings­hämmare, även det är tillval. Hos Audis värsting, SQ7, används ­elektroniska krängningshämmare för att ladda upp 48-voltssystemet. Så funkar det inte i Touareg då den saknar det starkare elsystemet som hos SQ7 bland annat ger kraft till elturbona, dessa saknas också i Touareg. Men krängningshämmarna kan på elektroniskt vis kopplas i och ur för att styra karossrull när det svänger. Detta i kombination med fyrhjulsstyrning (tillval) ska enligt Volkswagen göra att Touareg känns smidig som en mellanklassuv, vilket den inte gör.

Bred mittkonsol med rejäla och lättillgängliga mugghållare. Växelväljaren är klart inspirerad av Audi.

Foto: Ingo Barenschee

Bred mittkonsol med rejäla och lättillgängliga mugghållare. Växelväljaren är klart inspirerad av Audi.

Touareg är bland de största och tyngsta suvarna på marknaden och det känns. Uppför de fantastiska bergsvägarna strax utanför Zaragoza kombineras tighta ­hår­nålar med snabbare svepande partier. Utsikten över de torra bergsdalarna är episk och trafiken är obefintlig. Touareg har tidigare varit en bekväm bil men har inte kunnat utmana konkurrenterna i körglädje, har Volkswagen ändrat detta med nya Touareg? Knappast. Och det är ett medvetet och ganska smart val av Volkswagen när systerbilarna stavas Audi Q7, Porsche Cayenne och Lamborghini Urus. Även Bentley Bentayga, världens dyraste suv, delar mycket med Touareg.

Mycket av att Touareg saknar körglädje är för att den känns klumpig vilket i sin tur främst beror på nya utsläppskrav. Vid gaspådrag ur svängarna tar det en halvsekund innan det händer något, detta fenomen är påtagligt­ trots att jag styr växlarna manuellt. Avgaserna måste renas mer än tidigare så innan kraften kommer måste avgaserna gå ett varv till i reningsprocessen.

Knapparna och handtag känns igen. I övrigt är interiören ny från topp till tå. Förutom ratten, den är tagen direkt från en Passat.

Foto: Ingo Barenschee

Knapparna och handtag känns igen. I övrigt är interiören ny från topp till tå. Förutom ratten, den är tagen direkt från en Passat.

Motorn är en V6 diesel och har en väldigt­ tyst och len gång. Kraft har den också så det heter duga, papperet säger 286 hästkrafter.­ Men just den där fördröjningen gör att Touareg känns som en slö, gammal hund som inte vill gå ut. Nya Touareg lanseras enbart med V6-motorer, en bensinare (340 hk) och en diesel med två olika effektuttag 286 hk och 231 hk. Till årskiftet kommer även en V8 diesel på 421 hk.

3 frågor

martin-hube-vw

Martin Hube – Talesman Volkswagen Touareg

Volvo använder enbart fyrcylindriga motorer i XC90. Varför erbjuds Touareg endast med V6 i Europa?
– Vi ser Touareg som en praktisk bil och för våra kunder är det viktigt med dragvikten på 3500 kg. 65% av alla köpare väljer dragkrok.
Första generation Touareg fanns i prestandautförande, R50, med V10 diesel. Kan vi vänta oss någon ny prestandaversion?
– Inte som läget ser ut just nu, med tanke på våra syskon. Självklart är även miljökraven ett problem för en sådan modell.
Vilken Touareg är din favorit?
– R50, lätt. Jag jobbade som journalist tidigare och vi hade en R50 på 1000-milstest. Jag älskar motorn och speciellt tomgången. Det är en speciell känsla med mullret från en V10 diesel!

När jag frågar Touaregs talesman Martin Hube, om varför det inte finns mindre motorer i Touareg, känns det verkligen som Volkswagen fastnat i tiden. Deras förklaring är enkel, Touareg ska vara en praktisk bil och ha en dragvikt på 3 500 kg. Den finns dock med fyrcylindrig bensinmotor, men enbart i Kina. Någon laddhybrid finns inte vid lanseringen men det är under planering. Laddhybriden kommer dock initialt till Kina och något lanseringsdatum till Europa finns inte.

Då Touareg agerar flaggskepp hos Volkswagen har den samma roll som S-klass har hos Mercedes och A8 hos Audi. Att visa vad de kan och bana väg för kommande modeller­ från märket. Och Touareg är teknikspäckad till tårna. Men den saknar helt autonoma körsystem som finns hos de flesta konkurrenterna, men även inom VAG-koncernen. Audi har ett av bilvärldens i dag mest avancerade autonoma system i A8. Ett system som Touareg dessvärre inte fått ta del av.

Likt utsidan har även insidan fått en rejäl omkonstruktion. Skärmen på mittkonsolen har vuxit rejält och har en design och funktioner som ingen Volkswagen tidigare. Systemet är lätthanterat och teknikintresserade­ kan fippla runt i menyerna i timmar. Den styrs fortfarande med touchskärm men vissa funktioner går att styra med gester. Geststyrning brukar sällan fungera felfritt och Volkswagens system har sämre respons än flera av konkurrenterna.

Kramgoa stolar med bra inställningsmöjligheter och massage!

Foto: Ingo Barenschee

Kramgoa stolar med bra inställningsmöjligheter och massage!

Det digitala mätarklustret är nytt och sitter­ hopskarvat med den stora skärmen. Det liknar­ Mercedes E-klass men skärmen är ganska kraftigt vinklad mot föraren. När jag sitter i passagerarsätet gör vinkeln att jag har svårt att se och styra skärmen. Oavsett var man sitter är det hur som helst väldigt bekvämt. Framstolarna är i klass med de bästa på marknaden och har bra inställningsmöjligheter och mjuk stoppning. Baksätet känns riktigt rymligt och man sitter bekvämt då stolarna håller hög klass även på den bakre raden.

Volvo erbjuder XC90 med sju sittplatser men det gör inte Volkswagen i Touareg. En likhet mellan bilarna är dock att Touareg numera monterat regplåten platt på bakluckan. När vi ändå pratar om baken har Touareg inte heller begåvats med backkamera som gömmer sig i emblemet. Något som är riktigt smart då backkameran aldrig blir skitig. Men Volkswagen har inte glömt oss som lever i lilleputtlandet Sverige, för Touareg har nämligen spolning på backkameran!

Touareg har en mjukt satt luftfjädring som själv reglerar markfrigången efter körläge och hastigheter.

Foto: Ingo Barenschee

Touareg har en mjukt satt luftfjädring som själv reglerar markfrigången efter körläge och hastigheter.

På motorvägen tillbaka till flygplatsen har Touareg gjort stora intryck på mig, och det kanske låter som att jag inte gillar Touareg. Fel! Jag gillar designen, jag gillar den fantastiska komforten och jag älskar vridet ur V6an. Men tillbaks till min initiala frågeställning, har nya Touareg kraft att putta ner XC90 från svensktoppen? Just kraftkampen plockar tysken hem enkelt men gällande säkerhet och miljö ligger Sverige fortfarande i framkant. Nya Touareg kommer till Sverige i sommar och då får vi se vem som går vinnande ur vårt första test.

Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion

Pris
Ej fastställt, säljstart april, första kundleverans juni.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid i.u r/min, max vridmoment 600+ Nm vid i.u r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda från ZF.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring (luftfjädring som tillval), krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter (med fyrhjulsstyrning).


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck i.u.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd i.u, längd 488, bredd 198, höjd 170, spårvidd f/b i.u/i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank i.u liter. Bagagevolym (VDA-liter) 810 liter.


Fartresurser
i.u. Bränsleförbrukning: i.u.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
i.u.

Vid pressläggningen av denna tidning är tillgången av tekniska data begränsade.

Rivaler

BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive30d
Har sportigare köregenskaper än Touareg. Väldigt fin motor i form av en rak dieselsexa. Sportigare men bullrigare motorkaraktär.
Pris: 632 700 kronor.

 

Volvo XC90 D5 AWD Momentum 2015

Foto: Andreas Libell

Volvo XC90 D5 AWD
Prisvärd, men saknar sexcylindriga motorer. Bra balans mellan körglädje och komfort. Har semi-autonom körning som standard.
Pris: 557 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion
NÄSTA BILDLÄCKA: Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury – superlyxig suvsedan