Provkörning av Volkwagen Crafter

Provkörning av Volkwagen Crafter

Provkörning av Volkwagen Crafter

Första intrycket

Avlösaren till tidigare LT ser morsk ut och är i grunden samma bil som nya Mercedes Sprinter. Ett utmärkt verktyg för hantverkaren med anspråk på utrymme – både i hytten och på flaket.

Basfakta

Pris
278 400 kronor (exkl. moms).

Motor
5-cyl längsmonterad radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 16,8. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 2 459 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Fram stötdämparben och undre triangellänkar. Tvärgående bladfjäder av glasfiberarmerad plast. Bak stelaxel, bladfjäder.

Styrning
Kuggstång med servo. Vänd­cirkel 13,6 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system, ABS, ASR, EPS, EBF.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 235/65 R 16 C.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 366, längd 613, bredd 209, höjd 240, spårvidd f/b 173/174. Flak längd 270, bredd 203. Tjänstevikt ca 2 000, maxlast ca 1 500. Tank 75 liter.

Fartresurser*
Toppfart 145 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h uppgift saknas.

Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad ­körning ca 1,02 l/mil. CO2 ca 280g/km.

*Tillverkarens uppgifter


Maxlast!

Helt nya Volkswagen Crafter ersätter tidigare LT-serien med modernare design, bättre lastkapacitet och starkare motorer. Och större format. Att köra Crafter är så nära ”trucker” man kan komma på vanligt B-körkort.

Crafter tillverkas i samarbete med Mercedes Sprintermodell, på samma sätt som tidigare LT/Sprinter baserades på samma komponenter. Förutom frontparti och vissa inredningsdetaljer är det motorprogrammen som främst skiljer Volkswagen och Mercedes åt. Crafter utrustas med en rak femcylindrig 2,5-liters TDI-motor i fyra olika effektuttag – 88, 120, 136 respektive 163 hästkrafter. Sexväxlad låda alternativt automatkopplad Shiftmatic (SMC). Gemensamt för alla är bakhjulsdriften. Antal utföranden på karosser är i det närmaste oändliga. Kombi i tre olika axelavstånd (325, 367 samt 433 centimeter) med förhöjt tak till de längsta versionerna. Täckt skåp finns i de tre olika längderna, men även fem-tons­ut­förande för riktigt tung last. Intressant är att de tidigare tvillingmonterade bakhjulen då har ersatts med ett brett, så kallat Supersingel-däck. Chassi- och pickupvarianterna finns i samtliga vikt/längdklasser, i enkel- respektive dubbelhyttsutförande.

Vi har provkört 3,5-tons pickupen (lätt lastbil) med dubbelhytt, mellanlångt axelavstånd och 136 hästkrafter stark motor.
Utsikten från förarplats är nästintill lastbilslik. Vindrutan är stor, backspeglarna har dubbla spegelglas och den yttre totalbredden på 2,43 meter skapar till en början viss försiktighet hos ovana förare av lätta lastbilar. Så snart måtten ”satt sig” blir reaktionen den omvända. Crafter har lättarbetad växellåda, styrningen mindre vevig än vad som förväntades. ABS och ESP är standard, vilket är en klar trygghetsförsäkring för firmachaufförer och hyrare av flyttbil. Givetvis ska man komma ihåg att biltypen är anpassad mer för last än lust när det kommer till aktiv bilkörning. Ändå överraskas vi av stora Crafter. Motorn upplevs stark, turbon knuffar på bra och styrning/växellåda fungerar nästan som i en personbil.

Baksätet har plats för fyra passagerare, vilket i kombination med den främre tvåsitssoffan gör det möjligt att ta med sig sex passagerare plus förare. Perfekt när manskapet ska fraktas till bygget eller extrapersonal kallats in. Baksäteskomforten är av den upprätta och bänkhårda sorten, alla sittplatser har trepunktsbälte och rejäla nackstöd.
VW:s pickuper brukar vara seglivade konstruktioner och Crafter kommer säkert tillverkas till minst 2015, räkna med att den blir en vanlig syn på byggen och hyrbilsmackar.