Som ett försök att närma sig Volkswagen Golf GTI och klassbästa Seat Leon Cupra snörar V40 T5 på sig sportskorna. Lägre vikt, Polestar-optimerad och i princip utrustad med ”extra allt” blir Carbon Edition-varianten en våt dröm. Men mest för redan inbitna Volvoentusiaster.

Det här är nytt!

Kolfiber. Tak och backspegelhus i flätad svart lättvikt sparar tio kg.
Optimering. +8 hk och +50 Nm, samt rappare växlingar är Volvo Polestars bidrag.
Röda säkerhetsbälten. En verkligt snygg GTI-hälsning till 1980-talet!

Mellan alla göteborgska frosthalkevarningar vågar vi oss på att plocka ut fulltrimmade Volvo V40 T5 Carbon Edition på ­sommarsulor. Närmare en fullblods-GTI har Volvo aldrig varit. Några plusgrader i luften och torra gator pockar på när det lurar åtta extra hästkrafter och rappare växlingslägen under huven.
R-Design-chassi är standard och innebär tio millimeter både lägre markfrigång och därmed tyngdpunkt. Styrkänslan är det inget fel på hos vanliga V40 och Carbon Edition-värstingen tar kurs både kvickt och korrekt även om den ­trånande sportbilskänslan uteblir.

Inuti märks inte kolfibertrimningen alls. Här är det R-Design för hela slanten.

Foto: Hans Hedberg

Inuti märks inte kolfibertrimningen alls. Här är det R-Design för hela slanten.

Svartlackerade 19-tumsfälgar med 235/35-däck hjälper V40-chassit men ­färden blir långt ifrån Volvo-bekväm. Buller och stötighet ingår i Carbon-konceptet. Ställbart chassi som vissa konkurrenter har lyser med sin frånvaro. Även fyrhjulsdrift – som finns till förhöjda V40 Cross Country T5 – ­saknas, bilen söker frenetiskt efter mer grepp när man försöker sig på mer avancerade prestandaövningar.
Accelerationen 0-100 km/h har kapats ett par tiondelar till 5,9 sekunder, toppfarten är fortfarande tillräckliga 240 km/h. Tvåliters fyrcylindrig Drive-E-motor på 253 hästkrafter (+8 hk) och utökat (+50 Nm) momentant vridmoment på 400 newtonmeter samt åttaväxlad Geartronic-låda med uppdaterad, sportigare, programvara är enda drivlinealternativ för denna dyrgrip. Merkostnaden för specialpaketet Carbon Edition är 35 500 kronor upp från lägstanivån V40 T5 R-Design, prislappen säger 369 900 kronor. Bilen byggs enbart i något hundratal exemplar, framtida Volvosamlare gör sig redo.

Kolfibertak är nytt på en serietillverkad Volvo. Aldrig har en V40 varit mer hipster.

Foto: Hans Hedberg

Kolfibertak är nytt på en serietillverkad Volvo. Aldrig har en V40 varit mer hipster.

Hela taket – den del som annars kan utgöras av panoramaglas, plus backspegelhusens kåpor – är utfört i svartaste kolfiber. Det ger helt klart en aggressiv look tillsammans med den stora bakspoilern. Viktbesparingen att använda kolfiber är knappt tio kg, vit ”Ice White” lack är också enda färgvalet på Carbon Edition för att extra förstärka kontrasterna. Inför modellår 2017 kommer för övrigt V40 genomgå en lättare facelift, det handlar mest om kosmetik enligt interna Volvokällor.
Att Volvo ger sig på att göra V40 T5 Carbon Edition är ett sätt att hajpa varumärket. Specialmodellen är i grund och botten ett marknadsföringsknep, sättet att lasta en bilmodell full med attiraljer luktar skyltfönster lång väg. Inget fel med det. Att säkerhetsbältena är illröda ser vi som en snygg hälsning till GTI-årtiondet nummer ett, 80-talet. De lyser upp den annars kolsvarta kupén klädd i läder och mockaliknande textil.

Viktbesparingen med backspegelkåpor och tak i kolfiber är knappt tio kg.

Foto: Hans Hedberg

Viktbesparingen med backspegelkåpor och tak i kolfiber är knappt tio kg.

För att vara en Volvo upplevs V40 T5 Carbon Edition som sportig. Ställd mot värste konkurrenten Seat Leon Cupra (även den enbart framhjulsdriven, men med 290 hk) hade vi önskat oss mer inblandning av det egna sportföretaget Volvo Polestar som kunde bemästrat greppfrånvaron och fixat till både avgasljudspuffar samt ökat på fartkänslan.

Volvo V40 T5 Carbon Edition

Pris
369 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 253 hk (186 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 500-4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 437, bredd 186, höjd 143, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 582, maxlast 418, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 324-1 030 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 240 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,79 landsväg 0,48 blandad körning 0,59. CO2 137 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
932 kronor per år.

Rivaler

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R GT-Pack
En hetsig typ. Senaste Type R kostar mindre än V40 Carbon, saknar automatlåda men ger å andra sidan betydligt starkare körkänsla.

Pris: 357 900 kronor.


Seat Leon Cupra 280
Seat Leon Cupra TSI 290
En överdängare på det mesta. Finns även som kombi, ST, och med automatlåda, DSG6. Vårt absoluta val i GTI-klassen just nu.

Pris: 290 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo V40 T5 Carbon Edition
NÄSTA Frankrike asfalterar med solcellspaneler