Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V40 T5 Polestar Performance Parts

Volvo köpte förra året den tidigare samarbetspartnern Polestar i ett led att utveckla sportigare bilar. V40 närmar sig därför GTI-konkurrenterna i rask takt.

Polestar Performance Parts heter Volvos hårdaste paket. Gör V40 till en sportig upplevelse.

Polestar Performance Parts heter Volvos hårdaste paket. Gör V40 till en sportig upplevelse.

Det här är nytt!

Chassisättning. Styvheten gör susen, tyvärr erbjuder inte Polestar aktivt chassi.
Volvoägt. Polestar kommer att utvecklas till Volvos nya sportarena, rykten säger att sportigheten ska premieras.
Styling. Sublimt, diskret, genomtänkt. Det är Polestars designfilosofi.
Ljudbild. Öppnare avgas­system ger härligt djupt sound.

Tänk vad lite efterbearbetning kan göra. Volvo V40, som i grunden är en körglad bil, har fått ett jättelyft körmässigt genom att använda alla till buds stående medel från eftermarknads­avdelningen med sport i fokus – Polestar Performance Parts. Efter avknoppningen förra året då de blå racerbilarna nu körs under nya stallnamnet Polestar Cyan Racing fortsätter Polestar att vara Volvos helägda avdelning för sportiga produktionsbilar i främsta rummet. Förutom helt nya S60 och V60 Polestar (läs provkörning TV 10/2016) jobbas det intensivt med exempelvis nya 90-serien, men även samtliga kommande Volvomodeller. Volvo ska göra Polestar till vad M är för BMW och AMG för Mercedes, men på sitt vis.
Att kunna erbjuda alltifrån eftermarknads­tillbehör i form av unika fälgar, chassitrim, effekt­optimering och Polestar-stylade detaljer till kompletta ny­producerade ”fullmodeller” är ett sätt att erbjuda Volvokunden olika alternativ i ett brett spann.

V40-interiören har lämnats orörd av Polestar. Vi saknar främst mer sittriktiga skalstolar, skulle förhöjt körkänslan hos lill-Volvon avsevärt.

V40-interiören har lämnats orörd av Polestar. Vi saknar främst mer sittriktiga skalstolar, skulle förhöjt körkänslan hos lill-Volvon avsevärt.

Provbilen är av utgående modellår 2016 och saknar därmed den senaste looken med Tors hammare-strålkastare, men Polestar-attributen lockar ändå med sin egna, diskreta look. Små vingar på bakspoilern, blanksvarta backspegelkåpor och diffusor, dubbla rostfria avgas­pipor, specialanpassad sänkt och styvare fjädring samt rejält stora fälgar i egen design märker ut V40 T5 Polestar Performance Parts. Invändigt är det små tecken på sportigheten: speciell växelspaksknopp, pedaler och instegslister i aluminium är allt. Vi saknar särskilt ordentliga skalstolar. Eftersom provbilen bygger på utrustningsnivå R-Design blir det även dubbla sportbudskap, där Polestar står för körglädje och R-Design är ett rent styling­paket. Här har Volvo Cars en del att arbeta med hur man ska kommunicera alla olika alternativ.

Rostfritt avgassystem ger bättre ton, lättare andning för T5-motorn.

Rostfritt avgassystem ger bättre ton, lättare andning för T5-motorn.

Effektoptimeringen på nya VEA fyrcylindriga 2,0 T5 ger åtta fler hästkrafter i effekt och totalt 400 newtonmeter i vridmoment. Inte mycket mer än standard, däremot är ­växlingspunkterna ändrade i den åttastegade Geartronic automatlådan, vilket betyder mycket. Avsaknaden av växlingspaddlar hos provbilen gör att växelspaken landar i konstant automatiskt sportläge, lägena känns nämligen väl motiverade för tuffare körning.

Åttaväxlad Geartronic har rappare växlingslägen. Glöm ej rattpaddlarna!

Åttaväxlad Geartronic har rappare växlingslägen. Glöm ej rattpaddlarna!

Lågprofilarna 235/35 R19 Pirelli P Zero gör sitt yttersta för att behålla greppet och V40-chassit accepterar detta på ett snyggt vis. Särskilt in­styrningen är bra. På köpet kommer ett däckbuller som inte är av denna värld. Ett par snygga Polestarblå hörsel­kåpor borde ingå i köpet.
Jämfört med konkurrenter som exempelvis VW Golf GTI är Polestars bidrag i bus-klassen inte alls lika mångfacetterad. Där de flesta andra tillverkare erbjuder både aktivt chassi och driv­lineommappning blir V40 T5 Polestar Performance Package en bil som är mer enahanda, mindre allround. Kan locka vissa kunder, men personligen tror jag att det på sikt är nödvändigt för Polestar att komma med mer aktiva setups.

Volvo V40 T5 Polestar Performance Parts

Sammanfattningsvis är det kul att se när Polestar tillåts göra mer på det de är duktiga på. Chassibalans, styrkänsla och grepp är mycket bra hos denna full­optimerade V40, vilket om inte annat bådar gott för framtiden. Att beställa en helt ny bil utrustad som provbilen är absolut inte billigt, alla ­tillbehören tillsammans kostar cirka 63 000 kronor, sedan till­kommer montering. Det betyder att bilen är dyrare än exempelvis nya fyrhjulsdrivna Ford Focus RS, och enligt reporter Wedbergs provkörningsrapport i TV nr 6/2016 är Forden flera strån vassare än Volvo. I kommande test avgörs vilken av dem som är bäst …

Volvo V40 T5 Polestar Performance Parts

Pris
Cirka 430 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 253 hk (186 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 500-4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 437, bredd 186, höjd 143, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 582, maxlast 418, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 324-1 030 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 240 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,79 landsväg 0,48 blandad körning 0,59. CO2 137 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
932 kronor per år.

Rivaler

Ford Focus RS 2016Ford Focus RS
Prislappen avskräcker inte! Focus RS har visat var skåpet ska stå, den bjuder på massor av rejsig busighet. Vänligen ställ i er kö. Bakom oss.

Pris: 394 300 kronor.


Volkswagen Golf GTI Clubsport SVolkswagen Golf GTI Clubsport
Busbilarnas original nummer ett. Finns som andra VW-derivat men Golf GTI står för något ursprungligt och nya Clubsport är fenomenal!

Pris: Cirka 380 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa