Efter åtta långa år är det dags för Volvos 60-serie att bytas ut mot en ny. Med större utrymmen, lågt pris och modern teknik ser nya V60 på pappret ut att vara den bil många svenska kombispekulanter har väntat länge på. Men behövs verkligen nya V60?

Det här är nytt!

Större
Den nya bilen är inte mindre än 12,6 cm längre än föregående generation V60.
Smalare
Nya V60 är hela fem centimeter smalare än utgående modell.
Rymligare
V60 rymmer 529 liter bagage – 99 liter mer än i gamla V60.
Hybrider
Nya V60 kommer i två olika laddhybridutföranden: T6 och T8 Twin Engine.

Känslan av déjà vu är svår att skaka av. Vi är i Barcelona och kör en ny Volvo. För ett halvår sedan var vi också här och körde en ny Volvo. Och halvåret dessförinnan var vi också här och körde en ny Volvo. Om ett halvår igen kommer vi förmodligen att vara här och köra en ny Volvo. Det här är ett tecken på att Volvo arbetar på ett sätt man inte har mäktat med i tidigare år, nu spottas nya modeller ut med ett halvårs mellanrum och det är nästan ett måste för att hänga med i konkurrenternas tempo.

Foto: Glenn LIndberg

D4-motorns kraft räcker, men det känns att V60 är ett tungt lass att släpa på.

Foto-Glenn och jag tar oss ut från ankomsthallen, ut till parkeringen, ­hoppar in i den pinfärska Volvon och letar oss ut från flygplatstrafikens hets och ut mot bergsvägarna norr om Barcelona, ­precis som för ett halvår sedan. Skillnaden är att vi sitter i en lägre och längre bil än då. Då var det XC40, nu är det V60. Medan XC40 bygger på Volvos kompakta CMA-plattform och har kommit att bli en favorit i sin klass när det kommer till köregenskaper så bygger V60 på den större SPA-plattformen som vi redan har smakat på i form av 90-bilarna.

S/V/XC90 rör sig alla mycket lugnt och tryggt på vägen och uppskattas av de som kör långt, medan XC40 är betydligt rappare i steget och har en styrning som skickar mer information från vägbanan till förarens händer, på gott och ont. Någonstans där, mitt emellan 90- och 40-serien slängs 60-serien in. V60 har sju centimeter kortare axelavstånd men bara två centimeter smalare spårvidd fram och bak än V90 och det behövs några mils körning för att man ska uppfatta skillnaderna, V60 är en något smidigare och mer körbar bil, men det är inte natt och dag.

Foto: Glenn Lindberg

Det är på sin plats att återigen klaga en aning på den åttaväxlade automatlådan som kräver lite för lång betänketid vid fullt gaspådrag.

Den största skillnaden märks på totallängden, 60-bilen är 18 cm kortare, vilket gör mycket för körkänslan. Den är förstås smidigare i tät trafik men rör sig också lättare med mindre karossrörelser i högre fart. Styrservon jobbar lika hårt och ger en lika direkt styrning som i 90-bilarna, och arbetar lika diskret men effektivt med att bygga upp ett motstånd i ratten som ger känslan av sportighet.

Oavsett om man väljer Comfort- eller Dynamic-läget är fjädringen mjuk och behaglig, V60 blir aldrig stötig eller hård. Den blir heller aldrig bullrig. Precis som de andra nya Volvo-bilarna har V60 en låg ljudnivå i kupén, men det kan till viss del förklaras av akustik­rutorna som provkörningsbilen är utrustad med.

Foto: Glenn Lindberg

Nej, Erik Wedberg kommer inte att byta in sin Skoda Yeti mot nya Volvo V60.

Volvo-ingenjörerna pratar internt om V60 som den mest dynamiska SPA-utgåvan eftersom tyngdpunkten är lägre och axelavståndet kortare. Det må så vara, men skillnaderna mellan Volvos nya modeller är hårfina, oavsett vilken siffra som står efter bokstaven är Volvon harmonisk och trygg att köra. Här finns inga överraskningar att drabbas av, varken negativa eller positiva.

Här vid första provkörningstillfället finns D4-dieseln med 190 hk och T6-bensinaren med 310 hk tillgängliga och de ­fungerar lika bra som de gör i övriga Volvo-bilar. D4-motorns kraft räcker, men det känns att V60 är ett tungt lass att släpa på. Vikten varierar förstås beroende på utrustning och drivlina men V60 väger generellt endast 30 kg mindre än storebror V90 och bilen upplevs som aningen tung i förhållande till yttermåtten.

Foto: Glenn Lindberg

Avancerad men ändå enkel förarmiljö. Den som kört en modern Volvo finner sig till rätta direkt.

Det är också på sin plats att återigen klaga en aning på den åttaväxlade automatlådan som kräver lite för lång betänketid vid fullt gaspådrag. Vid introduktionen finns endast D3 och D4 med framhjulsdrift samt T6 med fyrhjulsdrift tillgängliga. Laddhybridalternativ kommer först mot slutet av året. Att Volvo återigen lanserar en helt ny modell med diesel- och bensinmotorer i frontlinjen kan inte beskrivas som annat än olyckligt. Volvo, som har gått hårt ut med att alla bilar ska vara elektrifierade år 2019, borde sätta igång med den elektrifiering som kunderna förväntar sig. Det duger inte att säga att laddhybriderna kommer senare.

Motorer och priser

D3 150 hk Momentum man
317 000 kr.
D3 150 hk Momentum man
317 000 kr.
D4 190 hk Momentum man
337 000 kr
T6 AWD 310 hk Momentum aut
397 900 kr.
T6 Twin Engine AWD 340 hk Inscription aut
518 900 kr.
T8 Twin Engine AWD 390 hk Inscription aut
548 900 kr.

 

Tillägg för automat till D3 och D4 är 19 900 kr. Tillägg för Inscription är 49 000 kr. D3 AWD, D4 AWD och T5 FWD lanseras under hösten 2018.

Fördelarna med den skalbara SPA-plattformen är många, inte minst ekonomiska, men ger också en hög och jämn nivå. Att ta till sig en ny Volvo är numera barnsligt enkelt. Den som har kört XC90, S90, V90, XC60 eller XC40 behöver inte anstränga sig för att förstå nya V60. Man kan helt enkelt lita på att alla nya Volvo-bilar ser ut och fungerar på ett visst sätt. Det gäller framför allt förarmiljön. Sensus-skärmen sitter där den ska och menysystemet hanteras på exakt samma vis som i de andra bilarna och det digitala instrumentklustret framför ratten ser ut precis som i de andra Volvo-bilarna.

Foto: Glenn Lindberg

Tyvärr har det snålats med baksätesfällningen även på V60. 40/60 är sämre än 40/20/40…

Det går förstås att komma med invändningar mot att nästan allt styrs med pekskärmen, men för oss som inte tycker att det är något problem att sikta med fingret på skärmen under körning fungerar det klockrent. Å ena sidan är det en stor fördel i SPA-bilarna att mittkonsolen och växelspaken är så högt monterade att man kan vila handleden och få stöd vid pekskärmsmanövrerandet. Det går inte i XC40 som har en låg mittkonsol. Å andra sidan är det en nackdel att det inte går att extrautrusta V60 med samma trådlösa mobilladdningsplatta som finns i XC40.

Foto: Glenn Lindberg

… och genomlastningsluckan är i minsta laget. Tur att Wedberg vägrar åka skidor.

En ny Volvo måste förstås vara den säkraste någonsin och V60 är inget undantag. V60 kan göra skäl för epitetet eftersom den får den nya säkerhetsfunktionen ”Oncoming Mitigation by Braking” som ingen annan modell har. Systemets uppgift är kort sagt att bromsa bilen när en frontalkrock är oundviklig och därmed lindra krockvåldet. Dessutom är det semiautonoma systemet Pilot Assist vidareutvecklat för att fungera bättre. Och det gör det! Skillnaden mot tidigare versioner av Pilot Assist är stor. V60 är riktigt duktig på att hålla sig i sin fil utan att ”studsa” mellan vägmarkeringarna.

Undertecknad har spenderat allt för många timmar i baksätet på utgående V60 och kan utan darr på manschetten säga att det inte är ett bra baksäte. Benutrymmet är betydligt sämre än i de flesta konkurrenter, utrymmet för fötterna är trångt och takhöjden är knapp. Ungefär samma anmärkningar kan göras på bagageutrymmet som är ovanligt kort och lågt för en bil i den här storleksklassen. Nya V60 är drygt tolv centimeter längre än den gamla bilen och det är mått som har använts för att ge mer utrymme i baksätet och bagageutrymmet. Volvo hävdar att benutrymmet är tre centimeter längre. Jag som är 192 cm lång har fullt tillräckligt ben- och fotutrymme bakom förarstolen som är inställd så som jag vill ha den, lågt och långt bak.

Foto: Glenn Lindberg

Så länge inte 192 cm testchef lutar kalufsen åt sidan så får han plats med huvudet. Benutrymmet är godkänt.

Men takhöjden är knapp och det gäller att sitta med huvudet rakt, faller det åt sidan slår man huvudet i taket som buktar inåt på sidorna. Man sitter lågt, väldigt lågt. Volvo tycks ha jobbat livet ur sig för att hitta centimeter nedåt och förbättra takhöjden och det har fått till följd att lårstödet i baksätets sittdyna är lika med noll. Man sitter helt enkelt inte bekvämt, men rymligt. Faktum är att baksätet i lilla XC40 uppfattas som bekvämare för en vuxen passagerare. Vi måste fortsätta klaga på att Volvo inte erbjuder tredelad fällning av baksätet. De flesta konkurrenter tillåter fällning i proportionerna 40/20/40 medan Volvo bara har 40/60. Visst finns en genomlastningslucka men den är så liten att det knappast går in mer än ett par skidor och absolut inte en snowboard.

Utrymmet där bak är dock märkbart större i den nya bilen. Databladet säger att nya V60 rymmer 529 liter bagage med baksätet uppfällt och det är 99 liter mer än i gamla bilen. Nya V60 är inte riktigt lika rymlig som gamla folkhemsskåpet V70, men det är ett klart steg upp från föregående generation. Frågan är om det räcker.

Foto: Glenn Lindberg

Vid introduktionen finns endast D3 och D4 med framhjulsdrift samt T6 med fyrhjulsdrift tillgängliga. Laddhybridalternativ kommer först mot slutet av året

Kommer V60 att segla om S/V90 och XC60 och bli Sveriges mest sålda bil? Det finns en sak som talar för det: priset. V60 är billig. 317 000 kronor i instegspris för minsta dieselmotorn D3 med manuell växellåda och utrustningsnivån Momentum är förstås inte Ullareds-billigt. Men titta på konkurrenterna och deras prislappar! Audi A4 Avant med liknande drivlina kostar från 354 100 kronor. BMW 320d Touring kostar från 360 000 kronor och Mercedes C 220 d kombi är ännu några tusenlappar dyrare. Till och med i en jämförelse med Volkswagen Passat Sportscombi TDI 150 står sig Volvon bra och är endast 7 000 kronor dyrare.

Volvo har satt sig i en position de aldrig varit i tidigare, med modeller som till viss del överlappar varandra. På papperet må de se annorlunda ut, men V60 gör i praktiken inget som XC40, XC60 eller V90 inte kan. Den simmar där någonstans i mitten av modellutbudet och är på många sätt en arvtagare till folkhemsfavoriten V70. Det den verkligen kommer att sälja på är dock sitt förmånliga pris.

Volvo V60 D4

Pris
337 000 kronor, säljs nu, första kundleverans juni 2018.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid mellan 1 750–2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak, krängningshämmare fram/bak/fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk/dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 476, bredd 185, höjd 143, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 750, maxlast 450, max släpvagnsvikt 2 050. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 529–1 441 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,53 l/mil, landsväg 0,39 l/mil, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 117 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
1 416 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 3 996 kr per år i tre år.

Rivaler

Foto: Andreas Libell

Audi A4 Avant 2,0 TDI 190
Listpriset för A4 Avant är skyhögt, men Audi rabatterar kraftigt just nu och slänger A4 Avant TDI 190 med fyrhjulsdrift och automatlåda efter kunderna för kampanjpriset 374 700 kr.
Pris: 389 300 kronor.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI SCR
Pris- och utrymmesmässigt är Passat Sportscombi en tuff konkurrent för nya V60. Större bagageutrymme men inte lika förfinad körupplevelse och förarmiljö.
Pris: 309 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo V60 D4
NÄSTA Volvo hoppar av bilsalongen i Genève