Provkörning av Volvo V60 D5 AWD Black R

Vill man ha det mesta ur sin nya Volvo är det Black R som gäller. Med designpaket, chassisänkning och motoroptimering fortsätter Volvo sin kamp mot premiumtyskarna.

Första intrycket

Volvo börjar använda Polestar allt mer i sin produktportfölj. Senaste Black R skiljer ut sig ytterst lite från R-Design men är ett steg på vägen. Mer en komfortcruiser än sportbil.

Trygg sportis

9/10

Prisvärd

6/10

Modellår 2014 innebär för Volvos viktiga 60-linje ett av de mer betydelsefulla ansiktslyften – kosmetiska så väl som tekniska. Det är en ny front på S/V/XC60 men framför allt vill vi smaka på de fyrcylindriga egenutvecklade och egenproducerade VEA-motorerna. Nya D4, T5 och T6 har alla visat sig vara rejält effektiva.
Men ska du ha den vassaste D5- eller T6-motorn är det alltjämt fem- respektive sexcylindrigt som gäller. Åtminstone under det närmaste modellåret.

”Black R” heter Volvos egna värstingar – till dess S/V60 Polestar kommer i sommar – och dessa specialare baseras på den äldre motorteknologin. Bensinmotorn T6 kommer automatiskt med AWD fyrhjulsdrift och sexstegad Geartronic automatlåda, D5-dieseln kan man välja om man vill växla manuellt eller automatiskt. På den senare är AWD standard.
I korthet betyder tillägget Black R ”extra allt”. Design- och chassipaketet R-Design utrustas med Polestars effektoptimering som höjer effekten hos D5 från 215 hk till 230 hk och hos T6 AWD från 304 hk till 329 hk. Bränsleförbrukningen är oförändrad efter optimeringen enligt Polestar. I Sverige är det D5-versionerna som gäller till största del. Tjänstebilskunder med stor plånbok väljer fortfarande diesel, även om svängningen över till bensinmotorer börjar skönjas.

I Teknikens Värld nummer 20/2012 testades V60 T6 AWD Black R och vi fann en komfort­cruiser av rang, med rejäl pondus när det kommer till att avverka långsträckor. Men det är samtidigt en bil som reagerar klumpigt i förhållande till mer körglada rivaler från Audi och BMW.
Chassisänkning på 15 millimeter och 19-tumshjul med 235/40-profilsdäck gör skillnad men inte heller V60 D5 AWD Black R modellår 2014 är någon yster bekantskap när det kommer till äkta körglädje. Däremot är åkkomforten fortfarande på topp, även om vi gärna hade sett möjligheten till Four-C-chassi. Det är tyvärr uteslutet om du väljer Black R, synd. Stötigheten genom kort fjädringsväg och tunna däck gör sig påmind över broskarvar och tjälskott. Men sportstolen i V60 är ny för året och förenklar långfärder.
Provbilen är en ”maxad” V60 D5 AWD vilket innebär att automatlådan Geartronic ingår. Nytt för i år är växelpaddlar vid ratten som bidrar till att öka närvarokänslan, särskilt när den körs i sportläget. I DSTC Sport-läget är ingreppet för antisladd ­placerat högre upp på skalan vilket är lite mer underhållande vid aktiv körning på snö och is. T6 AWD är ändå valet för den som önskar mest prestanda för pengarna, D5 AWD råmar tryggt som vi vant oss från Volvos femcylindriga motorer. Kraftspetsen jämfört med originalets 215 hästkrafter märks, Polestars extratillskott i form av ytterligare 15 hk och 50 Nm är välbehövliga om än inte hästsparkslika. Man sitter helt enkelt och drömmer om framtida Polestarkonstellationer baserade på VEA-drivlinor och SPA-plattformar… Var så säkra, det kommer mera från Volvo Polestar vad det lider.

Konkurrenterna för Black R är givetvis premiumtyskarna Audi och BMW. För liknande fartprestanda krävs 3,0 TDI eller 25d-motor från respektive tillverkare. Den senare går inte att kombinera tillsammans med fyrhjulsdriften xDrive, då blir valen 20d eller 30d. Både Audi och BMW är vassare i chassirörelserna, särskilt BMW har en styrkänsla (vid aktiv körning) som inte Audi eller Volvo kommer i närheten av.
Black R-bilar kommer fortfarande i största möjliga mån att köpas av redan dedikerade Volvo-fans. Och det finns det ju många av.

Rivaler

Audi-A4-Avant-3,0-TDi-quattro
Audi A4 Avant 3,0 TDI quattro S-tronic
Ska Audi A4 utrustas som Black R skenar priset. 3,0 TDI (245 hk) är kraftfull och gör A4 fullvuxen för de flesta uppdrag.
Pris: 473 600 kronor.

BMW 320d xDrive Touring
BMW 320d M xDrive Touring
Utrustad med M-paket och 8-stegad automat något billigare än Volvo men 20d-motorn saknar kraft och är långsammare över hela linjen.
Pris: 420 400 kronor.

Volvo V60 D5 AWD Black R

Pris
429 400 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 470 Nm mellan 1 500-3 250 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elhydraulisk. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 464, bredd 187, höjd 147, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 740, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 300 (utökad B-behör 2 050). Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430-1 240 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,85, landsväg 0,49, blandad körning 0,62. CO2 162 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 10 år (garantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad).


Skatt
3 185 kronor per år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo V60 D5 AWD Black R
NÄSTA Linus Ohlsson till Team Kia i STCC 2014