Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V60 Polestar

Racingstall och effektoptimering i ett – göteborgsfirman Polestar gör att Volvo når höjder som kunder tidigare bara kunde drömma om. Nya V60 Polestar sätter nämligen en helt ny Volvo-standard.

Volvo V60 Polestar
Glenn Lindberg

Volvo V60 Polestar

Första intrycket

Efter diverse koncept- och förseriebilar är nya V60 Polestar på banan och visar på en rå viljestyrka som ingen annan Volvo förr. Helt klart en personlig och gasglad typ!

Pondus

8/10

Prisvärd

7/10

I drygt 17 år har racingföretaget Polestar varit länkat till Volvo-produkter. Standardvagnsracing med Volvo-bilar var länge levebrödet men på senare år har effektoptimering – ökad effekt och kraft men oförändrad förbrukning – för Volvos modellprogram blivit ett allt viktigare inkomstben. Tävlingssatsningarna under 2014 är huvudsakligen svenska STCC och V8SC ”down under” i Australien. Båda länderna är för övrigt två viktiga marknader för nya S60 och V60 Polestar.
Målsättningen är tydlig – Polestar är ett helt från Volvo Cars enskilt företag där ägaren och grundaren Christian Dahl fortfarande när sin vision att leverera ingenjörskonst på fyra hjul. Nya Volvo S60 och V60 Polestar är nämligen drömexperimentet som blev verklighet.
Med 350 hästkrafter och chassi- samt drivlinekalibrering till det yttersta är detta den vassaste Volvo som någonsin byggts av Volvo. Jo, det är sant. Trots att det är lilla Polestar som står bakom det mesta av ansvarig utvecklingstrust – givetvis i lagarbete med Volvos kunniga spetskunskaper inom vitala ämnesområden som chassi, broms och motor – så monteras V60 Polestar (som är den aktuella bilen dessa provdagar) tillsammans med de vanliga Volvo-bilarna på bandet i Torslanda. Endast några detaljer eftermonteras för att tillverkningsprocessen på det standardiserade produktionsflödet helt enkelt inte tillåter detta. De 20 tum höga Polestar-fälgarna, bromsutrustningen fram plus de bakre stötdämparna monteras ändå inhouse av Volvo Specialvagnar, i en fabrik-i-fabriken inne på Torslandaområdet där lite långsammare tillverkningstakt är tillåten. Men ”giftermål” motor och kaross samt all annan sammansättning görs på sedvanliga Volvo-bandet. En styrkedemonstration logistikmässigt för ett litet företag som vanligtvis sysslar med standardvagnsracing.

Råämnet, hyfsat familjevänliga Volvo V60, är inte optimalt att bygga en sportbil av. Men V60 Polestar är inte enbart ämnad för racinglik körning runt, runt på en bana. I stället är det uppgifterna i vardagen som stått i centrum för utvecklingsteamet. ”Vi ville bygga den bil som vi själva vill ha. 365 dagar om året.” som Polestarfolket själva förklarar snabb-Volvon.
Polestar har finjusterat och kalibrerat om drivlina samt chassi i möjligaste mån. Eftersom S60 och V60 Polestar som sagt tillverkas på det vanliga bandet är det en balansgång mellan att göra en serieproduktionsmässig produkt som samtidigt är tillräckligt mycket sportbil. En ekvation som skulle kunna gå i stöpet om det inte vore för Polestars övernitiska syn på att lösa problem. Genom att vända på varje sten och penetrera frågeställningar inom ”Volvos bruksanda” har man lyckats åstadkomma något, sett med blågula ögon, så häftigt som en rejsig Volvo som faktiskt står emot det hårda motståndet från Tyskland. Främst är det Audi S4 och BMW 335i M Sport samt en framtida hårresande ny Mercedes C-klass med AMG-kit som är huvudkonkurrenterna.
Vår egen utformade provslinga under två provdagar i raskt tempo på hemmaplan – både för undertecknad och bilen – innehåller alltifrån kurviga småvägar till motorvägshets och obligatoriska fartfyllda varv på giftiga City Arena. Det senare momentet visar sig V60 Polestar vara minst lämpad för, i stället är det landsvägsåka i olika variationer och fartregister som är bilens verkliga melodi. Vädret är mestadels regnigt eller fuktigt vilket passar V60 Polestar ypperligt.
Det övergripande intrycket är att väggreppet är bilens starkaste punkt, särskilt ställd mot ursprunget V60 T6 AWD. Understyrningstendenserna hos Polestarbilen är ytterst modesta. Instyrningen är fortfarande inte lika skarp som hos 3-serie, men V60 Polestar är inte heller lika nervig på landsväg som Bumsen.
Chassimässigt är det nya stötdämpare från Öhlins runt om som är 80 procent styvare än ordinarie sportchassit Volvo R-Design. Framvagnen har fått ny bromsutrustning från Brembo med sexkolvsok. Fyrhjulsdriften Haldex AWD har synats rejält och kalibrerats om för mer grepp på bakaxeln, stabiliseringsystemet DSTC är ”öppnare” och automatväxellådan (AWF21) har snabbare skiften samt manuella växlingslägen som håller i utan att växla upp. I sportläget skärper V60 Polestar körsinnet extra mycket. Växlingspaddlarna på ratten väljs direkt för att behålla kontrollen över drivlinan. Här har Polestar gjort underverk av Volvos T6-drivlina.

Hans Hedberg med Volvo V60 Polestar

Hans Hedberg blickar ut över sin och bilens hemstad.

Komfortmässigt är V60 Polestar en hygglig karaktär med fin stol och bra avfjädrat chassi. De stora hjulen med dimension 245/35 R20 rullar med ett dovt sjungande stomljud genom framvagnen. Ett offer på altaret för bättre styrrespons och det fina väggreppet. Styrningen är elhydraulisk och ställbar i tre servostyrkor. Eftersom gummits yta mot asfalten hos däcken – fabrikat Michelin Pilot Super Sport – ökats uppfattas högsta servotrögheten alltför tung, den tar bort mycket av känslan. Mellanläget passar bilen bäst.
Maskinmässigt är gasresponsen klart hetsigare genom ommappning av mjukvaran och att ett större Borg Warner turboaggregat bultats fast vid den raka sexcylindriga trelitersmotorn. Avgassystemet är grövre och öppnare, genomgående 2,5 tums med 3,5 tums ändrör. Ljudet är rivigt, tomgångsljudet dovt bluddrigt. Tillsammans med större laddluftkylare borgar detta för en effektökning till 350 hästkrafter och 500 newtonmeter i vridmoment. Utsöndringen är mustig och övertygande – för att inte säga underbar – att nyttja. Accelerationen 0-100 km/h tar fem sekunder blankt, upp till 200 km/h går på respektingivande 17,8 sekunder. Den något lättare sedankarossen S60 kapar båda dessa siffror med en tiondels sekund. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Gott så.

Enligt Polestar ska bensinförbrukningen vara exakt samma som för en standard T6-motor på 304 hästkrafter. Kanske är det vårt glada gashumör som gör att vi överskrider den officiella snittförbrukningen mer än rejält. Närmare två liter per mil är oacceptabelt, men det var också stundtals undertecknads framfart med den blå raketen.
Design- och attitydsmässigt har Polestar valt ett cleant spårval. Taket saknar rails, rutramarna är blanksvarta, den nya frontspoilern har nedre yttre splitters och färgvalet är begränsat till blå, vit, svart och silver. Mest iögonfallande är de egendesignade 8 tum breda och 20 tum höga fälgarna, de ”sätter” looken allra mest på V60 Polestar. Invändigt är det ännu mindre som berättar att du pungat ut med 650 000 kronor (10 000 kr mindre om du köper S60 Polestar). Mörkt nubuck/skinnklädda stolar och ratt med blå textilsömmar utmärker kupén. Det märks att Polestar vill koncentrera sig på väsentligheter som motor, chassi och kördynamik. Men kostnadsmässigt är V60 Polestar närmast ett klipp eftersom filosofin är ”all inclusive”. Den mesta utrustning som navigering, elstol, backkamera, automatlåda, taklucka och eluppvärmd ratt ingår. Plus lite till. Ska Audi eller BMW lastas med liknande prylar skenar prislapparna i väg betydligt.
750 stycken Polestarbilar ska rulla ut från Torslandaverken under 2014, 500 av dessa blir kombiversionen V60. I antal bilar räknat är det Nordamerika, Australien, Storbritannien, Schweiz, Japan, Sverige och Holland som får möjligheten att beställa bilen. Utvalda Volvo-återförsäljare ska säkerställa att bilarna säljs och servas på korrekt sätt. Den svenska tilldelningen på ynka 80 bilar (fördelat på 20 st S60 och 60 st V60) lär gå åt i ett nafs. Det var ju inte direkt igår man kunde handla en Volvo Express.

Volvo V60 Polestar

Pris
650 000 kronor, säljs nu, första kundleverans juni 2014.


Motor
Bensin. Tvärställd 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 2 953 cm3. Max effekt 350 hk (258 kW) vid 5 250 r/min, max vridmoment 500 Nm mellan 3 000-4 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/35 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 464, bredd 187, höjd 148, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 13,6. Tjänstevikt 1 834, maxlast 488, max släpvagnsvikt 0. Tank 67,5 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495-1 455 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 250 (begr.) km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,48, landsväg 0,75, blandad körning 1,02. CO2 237 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 10 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 760 kronor per år.

Rivaler

Audi S4 Avant 2014

Audi S4 Avant

Audi S4 Avant
V6-motor 3,0 TFSI på 333 hästkrafter med 7-växlad S tronic-dubbelkopplingslåda är huvudkonkurrenten. Mer moderat linjär i kraftuttag och hela sin utstrålning.

Pris: 562 200 kronor.


BMW 335i xDrive Touring M Sport

BMW 335i xDrive Touring M Sport

BMW 335i xDrive Touring M Sport
”Endast” 306 hästkrafter men 35i-motorn erbjuder både silkeslen gång och råstyrka. Behöver extrautrustas betydligt för att nå upp till samma nivå som S4 eller V60 Polestar.

Pris: 521 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler