Provkörning av Volvo V70 2,4 140/170 hk

Folkupplagan” av Volvo V70 körklar till midsommar – men Teknikens Värld har redan provkört.

Volvo V70 2,4 140/170 hk

Volvo V70 2,4 140/170 hk

Tillverkningen och försäljningen av nya Volvo V70 har försiktigt rullat i gång med de dyraste versionerna. Nu följer en bredare lansering: det är dags att sälja bilar även till folk som inte tycker att turbon är det viktigaste.

Det är samma motor som i förra generationen S70/V70 och i S80, alltså en rak femma på 2,4 liter och med antingen 140 eller 170 hk. Båda är till skillnad från turbo- och dieselmotorerna placerade i miljöklass 1 med den skattelindring som därav följer.

Att effekten är oförändrad innebär inte att motorerna är identiska med den tidigare generationen. De har modifierats i insugnings- och insprutningssystem, är något bensinsnålare och framför allt renar de avgaserna effektivare under belastning.
För att nå detta resultatet har Volvo konstruerat om avgasreningen och till och med gett ett namn åt nyheten: CCC (Closed Couple Catalyst).

Till ren svenska kan det översättas med att ingenjörerna har stoppat upp katalysatorn i grenröret för att hejda utsläppen. Eftersom katalysatorn kommer närmare motorn når den snabbare rätt arbetstemperatur. Tidigare har det tagit 30-40 sekunder för avgasrenaren att komma i gång med sin uppgift, med CCC sker det på halva tiden.

Förbrukningen har sänkts en aning på automatversionerna som modifierats för kvickare och mjukare växlingar.

Att köra Volvo V70 med CCC innebär föga skillnad gentemot tidigare. Men direkt efter start går motorn på ett markant högre tomgångsvarv, 1 200 – 1 400 r/min, under en halv till en minut.

Volvo V70 har provkörts och testats i flera omgångar av Teknikens Värld under det knappa halvår den varit i produktion. 140- och 170 hk-versionerna ändrar inget av det positiva grundintrycket: en bil med rejäla utrymmen, hög krocksäkerhet, säkra om än något tungfotade vägegenskaper och framför allt härlig komfort.

Med svagare motorer märks det självfallet tydligare att detta är en tung bil, tjänstevikten är redan i grundutförande drygt 1,6 ton. Men det är inte lika självklart att 170 hk-motorn alltid är den bäst lämpade att dra det tunga lasset. Dess karaktär är nämligen helt annorlunda jämfört med 140 hk.

Den ”svaga” motorn är inte lika pigg på toppen, maxeffekten är nådd redan vid 4 500 r/min. Däremot har den en flackare vridmomentkurva och segdrar bättre på mellanvarv. 170 hk-motorn har ?sportig? karaktär med vridmomenttoppen vid 4 500 r/min och max effekt vid 5 900.

170 hk-bilen är klart snabbare när man trampar gasen i botten och motorn får varva ut ordentligt på växlarna. Som bekant är det inte ofta omständigheterna medger ett sådant körsätt. Ofta är faktiskt 140 hk-versionen lättare att köra och ”alltid redo” även utan nedväxling.

Många kommer nog ändå att föredra 170-hästarens temperament och själv gillade jag den starkare motorn i kombination med femstegad automatlåda. Denna har så kallad adaptiv funktion, vilket innebär att den anpassar varv- och växlingsvilja efter förarens körsätt. Efter någon kilometer på krokig väg blir bilen riktigt kul!

Priset för de 30 extra hästkrafterna är 10 000 kronor. Nästa 30 hästar i 2,4 T kostar ytterligare 20 000 kr men då får man också ett rejält bottendrag på köpet. Den dyraste i V70-serien, T5 på 250 hk, har i Teknikens Världs test kvalificerat sig för beteckningen ”värsting” på ett något oväntat sätt genom att de facto accelerera långsammare än den 35 000 kr billigare 2,4 T.

Näst i tur står fyrhjulsdrivna V70 AWD klar att släppas ut i butiken, tätt följd av XC med lite högre frigång. Sedan är V70-programmet komplett och det är dags för fyrdörrars S60.
En manuellt växlad 140 hk-vagn kostar från 234 000 kronor. Därtill kommer ett eller flera av de sex utrustningspaket Volvo erbjuder och som gör en direkt jämförelse med konkurrenterna till en knepig uppgift.

Komfortpaket (18 000 kr) med bland annat klimatanläggning plus ett så kallat herrgårdsvagnspaket lär de flesta beställa. Under 260 000 lär ingen V70 kosta, de flesta kommer att betinga betydligt mer.
Men drygt en kvarts miljon är i mesta laget att svälja för de ekonomichefer som administrerar tjänstebilarna. De vill helst inte veta av något som kostar mer än 6,5 basbelopp, vilket i reda pengar betyder 238 000 – 239 000 kr.

Det är därför bilarna är nästan nakna i prislistorna men desto mer påpälsade när de rullar ut på gatorna.
Till midsommar kommer det att finnas bilar hos återförsäljarna men efterfrågan är god (26 000 V70 har hittills tillverkats) så några leveranser före september är inte att räkna med.

Volvo V70 2,4 140/170 hk

MOTOR Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. 
Variabla insugsventiler. Kompression 10,3. Borrning/slag 83/90 mm, volym 2 435 cm3. Max effekt 140
(170) hk vid 
4 500 (5 900) r/min. Max vridmoment 220 (230) Nm vid 3 750 
(4 500) r/min. 

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad, manuell alternativt automatisk.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben, undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. 
Vändcirkel 10,9 m.

BROMSAR Skivbromsar (ventilerade fram). Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 471, bredd 180, höjd 149, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 
1 605, maxlast 495, släpvikt 1 800, takvikt 100. Tanken rymmer 70 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter) Manuell växellåda: Toppfart 205 (210) km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 (9,0). Förbrukning landsväg 0,68 (0,7), stad 1,17 (1,2), blandad körning 0,86 (0,88). Automatlåda: Toppfart 200 (210) km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,4 (9,9). Förbrukning landsväg 0,71 (0,72), stad 1,31 (1,32), blandad körning 0,93 (0,94).

PRIS
234 000 (170 hk: 244 000 kr).