Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V90 Cross Country D5 AWD

En av svenskarnas favoritbil nummer ett, Volvo XC70, går i graven och ersätts av nya V90 Cross Country. Baserad på den hyllade kombibilen men med högre markfrigång och kaxigare design ska den fortsätta locka friluftsfolket. Vi tar ut nykomlingen på en allra första provkörning i jämtländsk fjällvärld.

Volvo V90 Cross Country 2017

Det här är nytt!

Fyrhjulsdrivning.
Alla V90 Cross Country är utrustade med AWD. Men FWD kommer 2018, var så säker.
Utrustningspaketlösningar.
Momentum och Inscription är ersatta med Pro och Plus. Men inget R-Design till V90 CC.
18.
Minsta tumstorleken på fälgarna för V90 CC innebär däckdimension 235/55.
Släpvagnsvikt.
Nu får skogsmulle-Volvon dra upp till 2,5 ton (gäller D5 AWD och T6 AWD).

Det är mycket buzz kring Volvo för tillfället. För svenskt vidkommande givetvis högintressant när bolaget kommit halvvägs i sitt största teknikskifte någonsin under Volvos 90-åriga tillverkningshistoria. Den 14 april 1927 rullade första ÖV4 ut från Lundbyverken. Dagens pinfärska V90 Cross Country skruvas fortsatt ihop på Hisingen, har konstnären Helmer MasOlles snedribba i fronten och nästan lika luftig markfrigång som första Volvo ”Jakob”.

Men där upphör likheterna. Cross Country-fieringen av V90 är tydlig, bilen står stadigt med 21 centimeters markfrigång, bred spårvidd och plastbeklädnad runt hjulhus och på stötfångarna. Svarta rutramlister, annorlunda frontgrill och krallig fälgdesign är klart tillräckligt för att basunera ut vildmarksstilen. Men jämfört med XC70 är nya V90 Cross Country betydligt finare, lyxigare – och mindre skogsfähig. Åtminstone vid ett första ögonkast.

Ljudkomforten är bra med lägre bullernivå än det större syskonet XC90. Däremot lyckas inte V90 Cross Country passera vägskarvar, potthål och isbark obemärkt.

Ljudkomforten är bra med lägre bullernivå än det större syskonet XC90. Däremot lyckas inte V90 Cross Country passera vägskarvar, potthål och isbark obemärkt.

På plats i ett varmvintrigt Jämtland längs ömsom blöta, ömsom svartisiga landsvägar från Frösön och västerut, bort mot Järpen och Åre rullar vi med V90 Cross Country D5 AWD. Provbilen är rejält extrautrustad, har både luftfjädring och stort panoramaglastak. De stora och breda hjulen har ibland svårt att få fäste när underlaget kärvar till sig. Ljudkomforten är bra med lägre bullernivå än det större syskonet XC90. Däremot lyckas inte V90 Cross Country passera vägskarvar, potthål och isbark obemärkt. I stället är det rock’n’roll som gäller, bilen rullar obekvämt stötigt. Minsta däckdimension på V90 Cross Country är 235/55 R18, provbilen rullar dock på 19-tums Nokian dubbdäck 235/50-profil.

Vi referenskör med en XC70 D4 AWD Classic (på Conti dubbdäck 215/65 R16) längs samma vägparti, gamlingen går minst lika spårstabilt men tappar en del i närvarokänsla, där är nya V90 Cross Country knivskarp. Styrningsmässigt har Volvoteknikerna fått till en kanonfin känsla men ”fin får lida pin” blir summeringen av den snofsiga hjulutrustningen på riktig sörjigt vägunderlag eller dålig körbana. Tillbaka på torr landsväg dominerar V90 Cross Country med betydligt modernare upplevelse, men XC70 erbjuder fortfarande en delikat, lite frånvarande om än godmodig körupplevelse.

En ynka sömn skiljer inredningsstilen från vanliga V90.Komfortstolarna håller för många mil. Bättre insteg hos V90 CC.

En ynka sömn skiljer inredningsstilen från vanliga V90.Komfortstolarna håller för många mil. Bättre insteg hos V90 CC.

Är du fostrad av tjänstebilsåkande i nyare Audi A6 och BMW 5-serie är nykomlingen V90 Cross Country som en lisa för själen med sin kommunikativa styrning och bestämda chassirörelser. Men förhoppningarna om att Volvofolket skulle våga hålla en egen linje och ge V90 Cross Country de mjukare köregenskaper som passar biltypen kom tyvärr på skam. Sittkomforten i framsätet är fin, man sitter som gjuten. Men XC70 bjuder på mjukare sittning. Karosshöjningen på sex centimeter gör gott för insteget till V90 Cross Country, särskilt i baksätet vars soffa är lågt placerad i förhållande till golvnivån. Nu sitter man rakt in i stället för att ramla ned. Interiört är det kolsvart i provbilen och när vi studerar färg- och materialkartan ­fortsätter det mörka. Det finns ljusa klädslar att välja till men träpanelvalen är fortsatt nattsvarta. Även unika emblem, grepphandtag eller annan Cross Country-personifiering saknas helt i kupén vilket känns lite fattigt. Här borde Volvo kunnat kräma i lite extra, man har kunskaperna men det verkar som att sälj går före känslor, inga udda konstellationer tillåts sticka ut.

Dieselmotorn D5, beteckning D4204T23, är senaste och starkaste versionen med Power Pulse-teknik som pneumatiskt förbygger laddtryck och därigenom minimerar turbofördröjning. Effekten blir en bottenstark karaktär, inte långt från premiumtyskarnas dieselsexor. Totalt 235 hästkrafter och 480 newtonmeter flyttar den snudd på två ton tunga Cross Countryn-bilen på ett bra vis. Acceleration 0-100 km/h uppges till 7,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h, tidigare hade Volvo fartlåset inställt på 210 km/h för XC70. De vassare vägegenskaperna är en bidragande orsak till höjningen.

Jämförelse V90 Cross Country vs XC70 i kortform. Markfrigången är lika hög, 21 cm. V90 Cross Country är förstås dyrare (börjar på 378 000 kr för D4 manuell), men å andra sidan går inte XC70 att köpa längre. Lastkapaciteten är 560 liter mot 575 och XC70:s kantiga bakstam ger mer utrymme vid ”fullpackning”. Körmässigt är XC70 sjumilastöveln.

Jämförelse V90 Cross Country vs XC70 i kortform. Markfrigången är lika hög, 21 cm. V90 Cross Country är förstås dyrare (börjar på 378 000 kr för D4 manuell), men å andra sidan går inte XC70 att köpa längre. Lastkapaciteten är 560 liter mot 575 och XC70:s kantiga bakstam ger mer utrymme vid ”fullpackning”. Körmässigt är XC70 sjumilastöveln.

Bränsleförbrukningen 0,53 l/mil och koldioxidutsläpp på 139 g/km är godkända med tanke på fartprestanda. Den förra femcylindriga 2,4-litersdieseln hos XC70 D4 AWD finns även hos Volvo Penta, den bruksiga karaktären är mysig men betydligt mer gammaldags än nya VEA-konstruktionen. Den svagare V90 CC D4 AWD har 190 hk (twinturboteknik utan Power Pulse) och bensinarna heter T5 (turbo, 254 hk) samt T6 (kompressor och turbo, 320 hk).

Fyrhjulsdrift AWD är standard på Cross Country, men det vore närmast tjänstefel om inte framhjulsdrivet FWD-alternativ kommer inom snar framtid. Likaså laddhybridversion Twin Engine. Åttaväxlad automatlåda Geartronic är standard hos D5 AWD, körprogrammet Drive Select (extra) går att justera i Eco, Comfort, Offroad och Dynamic. Terrängläget ­fungerar i upp till 40 km/h och anpassar drivlinan till körning på lösare underlag med start-i-backe-hjälp och utförslöpebroms Hill Descent Control. V90 Cross Country kravlar på fint, men någon skogsjeep är det ju inte tal om, mer så kallad allrounder. Jämtlands vackra fjällnatur förblir i princip orörd – och okörd – denna gång.

3 frågor

Stefan Karlsson Volvo

Stefan Karlsson – Chassiexpert Volvo.

Vad skiljer V90 och V90 Cross Country?
– Främst är det förhöjt chassi (+60 mm) med ändrad stötdämparkaraktär som justerats. Vi har provat ut över 200 olika chassin i simulator innan vi gick i produktion.
Till chassi hör även däckutrustning, vad skiljer ut V90 CC?
– Vi har valt ut däck med högre och rundare skuldra för mjukare och mer terrängpassade egenskaper.
Offroad-läget, vad innebär detta?
– Haldexsystemet förspänns och anpassas för körning på lösare underlag, fungerar i farter upp till 40 km/h för att inte överbelasta drivlinan.

Prismässigt har V90 Cross Country pinnat på rejält från XC70. Billigaste V90 CC D4 AWD med sexväxlad manuell låda har ett startpris på 378 000 kronor, eller 8,11 basbelopp för tjänstebilsföraren. Jämfört med V90 AWD är prispåslaget 20 000 kronor för Cross Country-chassi/design/teknik. Utrustningsnivåerna heter Plus och Pro samt paketlösningarna ”Teknik”, ”Klimat”, ”Lounge”, ”Business” i sedvanlig Volvoanda. I väntan på nästa generation V60 Cross Country (lansering mitten 2018) som pris- och storleksmässigt blir i paritet med dagens Volkswagen Passat Alltrack kommer ändå V90 CC att bli en favorit bland de som har förmånliga tjänstebilsregler eller har råd att pynta ur egen plånbok.

Men innan du gör ditt nya Volvoköp rekommenderas en rejäl provkörning med luftfjädring bak kontra den konventionella tvärställda bladfjädern samt föreslås 18-tumshjul för komfortens skull. Det är både du och bilen värd.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD

Pris
452 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk (140 kW) vid 4 000 r/-min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 750-2 250 r/-min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring, bak luftjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 494, bredd 188, höjd 154, spårvidd f/b 165/164. Markfrigång 21. Tjänstevikt  1 966, maxlast 474, taklast 100, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 526 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
2 563 kronor per år.

Rivaler

Audi A6 allroad quattro 2015Audi A6 Allroad quattro 3,0 TDI
Åldermannen i gänget är Audi A6 Allroad, en ny A6-generation kommer i höst, vilket märks på att enbart 3,0 V6 TDI-drivlina finns tillgänglig. Det gör bilen dyr i överkant och törstigare än övriga, men oj vilken milslukare Allroaden är!
Pris: 519 900 kr.

Mercedes E-klass All-Terrain 2017Mercedes E-klass All-Terrain 4Matic 220 d
Även den första provkörningen av Mercedes E-klass All-Terrain visar på sjumilapotential med snål och effektiv drivlina. Än så länge med enbart 220 d-motor, ett sätt att fasa in bilen under halvmiljonkronorsstrecket. Företagskunder får köpa All-Terrain Fleet Edition med 70 000 kr rabatt.
Pris: 497 900 kr.

Subaru Outback 2016Subaru Outback 2,0D
Bruksalternativet i galonbyxeklassen kommer från Subaru – Outback finns med fyrcylindrig diesel- alternativ bensinboxer, prislappen startar också på i sammanhanget låga 329 900 kr för 2,5i.
Pris: 343 700 kr.

Volkswagen Passat Alltrack 2016Volkswagen Passat Alltrack 4Motion TDI 190
Senaste Volkswagen Passat Alltrack har blivit tjänstebilsåkarens våta dröm, för hyfsat rimlig peng får man en hel del utrustning plus ”stekig” bling-bling-faktor som Alltrack-utstyrseln innebär.
Pris: 336 000 kr.

Föregångarna

Volvo V70 XC 1998V70 XC 1998-2000
V70 XC bygger på den 850-baserade och uppdaterade V70-serien med förhöjd markfrigång och mer robust designstil. 2,5T AWD med 193 hk och AWD med enklare viskokoppling. Huvuddesigner Peter Horbury.

 

V70 XC

V70 (N) XC/XC70  2000-2007
Cross Country/XC-fieringen var med redan på ritbordet, nya V70N i XC-kläder var betydligt tuffare. Modellår 2003 tekniskt facelift och namnändring till XC70 samt AWD med Haldexteknik. Huvuddesigner Örjan Sterner.

Volvo XC70 2008XC70 2007-2016
Tredje generationen, fick rak tvärställd sexcylindrig motor (T6/3,2) samt fyr- och femcylindrig diesel (D3/D4/D5). Första gången XC70 fanns enbart med framhjulsdrift. Endast tillverkad på Torslandverken. Huvuddesigner Stefan Rosén.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa