Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V90 Cross Country Polisbil

Den svenska polisen har länge kört Volvo och när Hisingen laddar på för fullt med nya V90 Cross Country som ersättare till polisfavoriten XC70 är målsättningen hög. ”Världens bästa polisbil” säger utvecklingsteamet, vi kör Sveriges nyaste polisbil först av alla i världen på hemliga testbanor i ett senvintrigt Lappland.

Volvo V90 Cross Country Polisbil
Dan Nordgren

Volvo V90 Cross Country Polisbil

När Polismyndigheten i höstas själva testade och utvärderade nya Volvo V90 fick den det högsta betyget någonsin. 9,2 på en tiogradig skala är nästan tre poäng bättre än Volkswagen Passat Alltrack. Grenar som funktionalitet, köregenskaper och arbetsmiljö utvärderas grundligt och givetvis togs beslut om att köpa V90 som polisbil. I skrivande stund har de första bilarna levererats till Polismyndigheten för internutbildning, snart rullar den nya V90-polisbilen ut i Sverige. Men V90 är bara föraningen, den tidigare favoriten hos poliserna är nämligen XC70 och ersättaren V90 Cross Country i vit-blå-gult utförande beräknas stå för merparten av beställningarna.

Arbetsmiljö i världsklass. Det nya chassit är både säkert och snabbt.

Arbetsmiljö i världsklass. Det nya chassit är både säkert och snabbt.

Teknikens Värld har unikt besökt Volvos ”fabrik-i-fabriken” Special Vehicles som bygger polisbilar vid sidan om XC90 Excellent, taxibilar och Polestar-bilar. Bland andra specialare. Hemlighetsmakeriet är stort och det är en hel del hysch-hysch när den nya polisvagnen som står uppställd för konvertering granskas noggrant. Bilarna byggs mer eller mindre för hand av en och samma montör, ombyggnaden tar en arbetsvecka. Den från Torslandafabriken färdigbyggda V90 Cross Country går direkt från produktionslinan in till Special Vehicles-avdelningen. Bilen rensas sedan på hela inredningen för att nya elmattor och kablage ska komma på rätt plats.

Utrustningslistan är diger, det finns en ”grundversion” av Volvos polisbil men givetvis är det upp till respektive beställare att personifiera sin polisbil. Sverige är den största marknaden, men även den engelska och den norska är högintressanta. Installationerna är högklassiska och arbetet är minutiöst. Varje bilbyggare följer ett digitalt schema för att processen ska bli den rätta. Robust säkerhet är speciellt viktigt i en polisbil förstås, i stort som smått. Givetvis är den passiva säkerheten hög hos en Volvopolisbil. Extra förstärkningar av bakpartiet som skyddar vid påkörning bakifrån räddar både de åkande och all inbyggd elektronik. Med all polisutrustning på plats ökar tjänstevikten på V90 Cross Country till dryga 2,6 ton, påfrestningarna blir därför påtagligt större.

– Säkerheten är högprioriterad och nya V90 Cross Country är den säkraste och bästa polisbil vi byggt, berättar produktchef Ulf Rydhe och visar den specialbyggda krockvänliga konstruktionen under bagagerumsgolvet.

Polisens extra infoskärm skymmer Sensussystemet men går att fälla undan för bästa funktion. Till höger skymtar luren till kommunikationsenheten ”Rakel”.

Polisens extra infoskärm skymmer Sensussystemet men går att fälla undan för bästa funktion. Till höger skymtar luren till kommunikationsenheten ”Rakel”.

För att riktigt prova på hur den nya ­polisbilen fungerar flyger vi upp till norra Sverige för att följa sluttesterna på plats. Rullar in på Volvos hemliga provbanor belägna strax norr om Polcirkeln. Sekretessen är högsta möjliga och jag plockas av min egen kamera, mobiltelefon och laptop. Tur att duktiga fotograf Dan Nordgren är hack i häl. Trakten mellan Arvidsjaur, Jokkmokk och Gällivare vimlar av mer eller mindre maskerade bilar på hemliga testturer vintertid och så även nu på sensäsongen. Bland det roligaste jag siktar är en maskerad Londontaxi, TX5, som byggs av Geely och bland annat har teknik från Volvo XC90!

Stephan Green är chef för Volvos specialbilar och berättar om all extrautrustning på den allra första byggda V90 Cross Country. Provbilen ser extra tuff ut med sina svartmålade XC60-fälgar men Green berättar att de färdiga polisbilarna får mer traditionella fälgar med aluminiumlook. Behåll de svartlackerade är mitt direkta råd – då ser den nya polisbilen extra biffig och tuff ut! Undersökningar visar att poliser känner sig mer trygga i en högbyggd polisbil och då skadar det väl inte att bilen även har attityd, utan att skrämmas.

Förvaringssystem med allt från avspärrningsband till spypåsar och ögondusch.

Förvaringssystem med allt från avspärrningsband till spypåsar och ögondusch.

På plats finns även V90 polisbil för att vi ska få känna på skillnaderna. Motorutbudet till den svenska polisen är D5 AWD med Powershift och 235 hästkrafter men givetvis finns exempelvis T6 AWD med 320 hästkrafter för exempelvis trafikpolisverksamhet. Enligt standard finns fyra standardutgåvor av polisbilar i Sverige: A, B, C respektive D. Typ A är de vanliga målade man ser i trafiken, typ B är utrustade på samma vis men saknar exteriör dekor, så kallad civilbil. Övriga har mindre teknisk utrustning och används vid exempelvis spaningsverksamhet eller transporter.

Provbilen för dagen är alltså en typ A – ”Option 998101” på polisspråk – utrustad till tänderna. Det typiska utseendet med fyrkantiga reflekterande färgfält i så kallat Battenburgmönster är snyggt anpassat på Volvokarossen. Förarplatsen är fullmatad med utrustning med bland annat polisens egna kartor, kommunikationssystem och givetvis reglage för utryckning med blåljus och siren. Förarstolen är endast elektriskt justerbar i höjd på grund av kostnader, en fullelektrisk hade platsat bättre. Ficklampor sitter i ett golvmonterat ställ, positionen är tveksam eftersom jag sparkar ur den med fötterna. Annars är detta en perfekt arbetsplats för svensk polis.

Hans Hedberg får lov att vara polis ett par dagar. Buset lever extra farligt!

Hans Hedberg får lov att vara polis ett par dagar. Buset lever extra farligt!

För bästa bärighet och för att klara den ökade tjänstevikten rullar bilen på 18-tumshjul med 235-profil. Ändrat chassi och korrekt anpassad däckutrustning gör att bilen rullar mjukt men samtidigt stadigt på de långa snötäckta landningsbanorna i hemligt Volvoland. Trots undanmanövrar i hög hastighet på halt underlag beter sig bilen mycket snällt, till och med bättre än en standard-V90 Cross Country. D5-drivlinan är kraftfull och passar både till vanlig patrullverksamhet som snabb utryckning. Det lugna chassiuppträdandet känns som en extra livlina för stressade poliser under aktiva situationer, bilen hjälper polispersonalen att komma på plats på ett mycket säkert och effektivt sätt.

Givetvis har detta nya verktyg för svensk polis en prislapp, men den är under uppköpstiden hemlig. Med tanke på att XC70 som polisbil var drygt 50 procent dyrare kan man räkna med att V90 Cross Country polisbil uppskattningsvis kommer att kosta cirka 700-800 000 kronor. Mycket pengar javisst, men värdet hos en väl utvecklad arbetsmiljö – samtidigt vardagligt verktyg – för en utsatt yrkeskår kan betala tillbaka sig i andra samhällsnyttiga vinster.


Fakta: Utrustningslista för polisbil typ A

Volvo V90 CC polisbil

  • Unikt chassi med förhöjd maximal totalvikt och bibehållna köregenskaper trots den förhöjda vikten.
  • Ljusbåge Standby W1 med arbetsbelysning framåt och åt sidorna.
  • Sirén med sirénförstärkare och antenner integrerade i hajfenan (GPS, WiFi och Tetra).
  • Blåljus i backspegelkåpor (tillval) samt solfilm och splitterfilm på rutorna (tillval).
  • Blåljus i bakstammen på bagageluckan (då bagageluckan är öppen skyms ljusbågen).
  • Blåljus i grillen, sida stötfångarhölje, bakre nummerplåtshållare, under bakre stötfångare.
  • Större bromsar, 18” fram och 17” bak och unik förstärkt fälg (kommer från XC60 T8 Twin Engine).
  • Förvaringssystem med avspärrningsband, ljusfyrar, hammare, glashammare, förbandsväska, nödfiltar, koner till ficklampor (röda för stopp och gröna för åk), verktygslåda, spypåsar, ögondusch.
  • Polman (polisiärt manöversystem), push to talk för Tetra (Rakel) samt högtalare i innertaket.
  • Slittålig läderklädsel och sparkskydd mellan framstolar.
  • Skyddsskynke för baksäte (spyskynke), buslås av bakdörrar med fördröjning och kartläsarlampa med rött/vitt ljus.

 

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Polisbil A

Pris
Cirka 700 000 kronor (uppskattning).


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk ( 173 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 750-2 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 494, bredd 188, höjd ca 165, spårvidd f/b 165/164. Markfrigång 21. Tjänstevikt ca 2 200, maxlast ca 450, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 60.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h ca 8,0 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,77 l/mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år (gäller saluvagn V90 Cross Country, ej polisversion).


Skatt
2 563 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa