Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V90 T5

Diesel- och fyrhjulsdrivna Volvo V90 etablerade sig i klasstoppen under fjolåret, men hur blir den med framhjuls- och bensindrift?

Volvo V90 T5 2017
Glenn Lindberg

Det här är nytt!

T5-motorn
Detta är minsta bensinmotorn i hela S/V90-programmet, alltså insteget för den som inte vill köra diesel.

Enligt färsk statistik från Bil Sweden – den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar – toppar nya S/V90 försäljningen totalt i Sverige sett över årets första tre månader. Samtidigt noteras även att mars 2017 blev den bästa mars-månaden försäljningsmässigt någonsin samt att försäljningsuppgången stadigt hållit i sig 39 månader i sträck.

Goda tider att lansera nya bilmodeller i, allra mest på sin hemmamarknad. Provkörningsbilen är en V90 T5 automat, vilket faktiskt innebär instegsmodellen bland de bensindrivna alternativen. Sett i perspektiv så kan vi nämna att när Volvo V70N lanserades 2000 så var just T5-versionen starkast av dem alla med sina 250 hästkrafter. Nu är T5 med sina 254 hk svagast bensindrivna modell.

Volvo V90 T5 2017

Under provkörningen kör vi mest landsväg och motorväg med en snittförbrukning på runt 0,78 l/mil. Rejält mycket över siffrorna som Volvo anger.

Grundmotorn är samma 1 969 kubikcentimeter stora fyrcylindriga kraftkälla, även kallad VEA-motorn, som sitter i alla versioner av S/V90 – bensin som diesel. Med bensinmotorn i V90 så går en del av det så klädsamma bottendraget från dieseln förlorat, men inte riktigt i så stor utsträckning som man skulle kunna tro. Dessutom vinner man bättre kraft högre upp i varvtalsregistret. Samtidigt upplever vi en vinst i den lägre ljudnivån, bensinmotorn är tystare än dieselmotorerna.

Kombinationen av stark turbomotor och framhjulsdrift visar sig fungera alldeles utmärkt, V90 T5 går riktningsstabilt och uppträder behagligt på vägen – med en vettig kraftreserv att ta till vid behov för snabba omkörningar. Tillsammans med den åttaväxlade automatlådan samt de tre olika körprogrammen går det att finna en bra inställning för i stort sett all typ av körning. Under provkörningen kör vi mest landsväg och motorväg med en snittförbrukning på runt 0,78 l/mil. Rejält mycket över siffrorna som Volvo anger, men sett till bilstorlek och prestanda är förbrukningen högst rimlig.

Volvo V90 T5 2017

Med bensinmotorn går en del av bottendraget från dieseln förlorat, men inte riktigt i så stor utsträckning som man skulle kunna tro.

I rena driftskostnader hamnar T5 på efterkälken relativt snart jämfört med exempelvis en D4 (D5 finns inte som framhjulsdriven). Visst, den bensindrivna bilen är billigare att skatta, men skillnaden är i dag minimal. Och då ­bensinbilen i ren förbrukningskostnad ­ligger runt 2,50 kronor över per mil så kommer den bli dyrare att driva. Dessutom är den något dyrare i inköp, men samtidigt mer välutrustad i grund.

Resonemanget går att föra länge, men vi avslutar genom att konstatera att framhjulsdrivna V90 T5 automat är en riktigt trevlig familjebil. Den fungerar utmärkt.

Volvo v90 T5

Pris
från 374 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 254 hk (187 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500-4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 494, bredd 188, tjänstevikt 1 833, maxlast 467, tankvolym 55 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,90 l/mil, landsväg 0,56 l/mil, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 154 g/km.


Skatt
1 306 kronor per år.

Rival

Mercedes E-klass KombiMercedes E 250 aut.
SE Edition Kombi Tvåliters turbomatad radfyra, men svagare än Volvo. Välutrustad i SE Edition, men vi saknar vissa säkerhetsdetaljer. Dyrare.
Pris: från 467 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa