Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V90 T8 AWD Twin Engine R-Design

Volvo Cars chef Håkan Samuelsson har redan reklampratat om att företaget ska sälja enbart elektrifierade bilar i en eller annan form inom en snar framtid. V90 som laddhybrid är det lyxiga startskottet för allemans-Volvo med eldrift.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 04
Hans Hedberg

Det här är nytt!

Twin Engine
Drivlinan ger en total systemeffekt på 407 hästkrafter och en teoretisk räckvidd på fem mil vid eldrift.
R-Design
V90-karossen fungerar i sportdress, men vi skulle nog hellre valt lyxlinjen Inscription.
Prestanda
Om du har 9,2 kWh-litiumjonbatteriet uppladdat finns möjlighet att avverka 0-100 km/h på 5,2 sekunder.

Nu börjar Volvos stora 90-serie bli komplett. Efter XC90, S90, V90 och V90 Cross Country kvarstår endast ett par modeller för att paletten ska vara fylld. En viktig del är laddhybridsdrift i S90 och V90, ett av Volvos starkaste ess i rockärmen för tillfället. T8 Twin Engine-drivlinan känns igen från XC90 och är en maxad variant på temat. Fyrcylindrig bensinmotor ”T6” under den platta flakstora huven fram ger 320 hästkrafter och på bakaxelklumpen under bagageutrymmet sitter elmotorn på ytterligare 87 hk. Batterikapaciteten är 9,2 kWh och går att ladda i ett vanligt vägguttag enligt gängse praxis, full laddning tar tre, fyra timmar beroende på uteffekten.

När båda motorerna jobbar för fullt har V90 T8 acceleration 0-100 km/h på till 5,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Men bäst fungerar Twin Engine-systemet i symbios när bensin- respektive elmotor jobbar växelvis för optimal förbrukning.
Den åttaväxlade Geartronic-automatlådan jobbar mjukt och sansat men levererar även när du trycker plattan i mattan. Den lilla växelspaksklumpen i äkta Orrefors-kristall är fin att se på, lika läckra är rattpaddlarna som knappt används alls.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 03

Laddhybridskonceptet fungerar bäst i närorter och korta vardagskörningar. Att åka till närliggande stormarknader, skjutsa barn till aktiviteter och kanske till och med jobbpendlingen går att göra på enbart eldrift – så länge sträckan är max tre, fyra mil. Det är där V90 T8 visar sin verkliga styrka. Beroende på körtyp pendlade bensinförbrukningen rejält under provperioden, från måttfulla 0,2 l/mil upp till 1,1 l/mil vid hård landvägskörning. Korta småkörningar med så många elladdningstillfällen som möjligt är det mest bränsleeffektiva för T8 Twin Engine-drivlinan.
Men smakar det så kostar det. Instegsversionen Momentum blir din för 614 900 kronor, Inscription kostar 656 900 kronor och den provkörda R-Design 661 900 kronor. Senare i höst kommer även S90 T8 men då uteblir basmodellen Momentum.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 01

När vi synar provexemplaret är bilen fulladdad – i dubbel bemärkelse. Tilläggspaketen Lounge Pro (+36 900 kronor) samt Teknik Pro (+26 900 kronor) ger en väldans massa lull-lull som rullgardiner i baksätet, läderklädd instrumentbräda, parkeringskameror med 360-gradersvy, head up-display och kolfiberpaneler. Bland annat. Semiautomatisk dragkrok kostar dock ytterligare 11 900 kronor. Vem nämnde något om folkhems-Volvo? Räkna iskallt med att top-of-the-line V90 T8 lär bli din chefs nästa bil.
I framtiden kommer trecylindriga 1,5-liters Drive-E/VEA-motorer kopplade med elmotor direkt på framhjulen som enklare – och mer kostnadseffektiva – Twin Engine-alternativ.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 02

En vattendelare för testlaget och provförare hos Volvos 90-serie och nylanserade XC60 är det nya, i framtiden får alla Volvo detta system, användargränssnittet för infotainmentenheten Sensus. Den stående pekskärmen på instrumentbrädan styr i stort sett samtliga funktioner hos bilen och kräver en hel del inlärning för att fungera klanderfritt.
Visserligen var vi nära västkusten under provkörningen men navigatorn placerade oss envist i djupaste delen av Kattegatt. Bilens högtalare blev vid ett tillfälle stumma från både stereo- samt funktionsljud, klimatregleringen låste sig och blåste ut kalluft mot vår vilja. Efter systemåterställning klarnade dock det mesta och navigatorpilen hoppade upp på land, men likväl vill bilen vara kvar i Göteborg trots att vi befann oss 50 mil därifrån…

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 07

R-Design gör V90-karossen lite till en huvudvridare men visst hade de mattsilvriga sidobackspegelkåporna passat bättre i pianosvart, det kanske sparas till kommande V90 Polestar? 15 millimeter sänkt och uppstyvat sportchassi (R-Design) samt 19-tumshjul till trots är komforten bra, tack vare fina stolar och låg bullernivå. Men det annars praktiska och djupa förvaringsfacket mellan framstolarna hos vanliga V90 blir grunt eftersom batterieripacket är placerat i kardantunnelkonstruktionen.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 05

När vi pressar den Stålmannen-blå Göteborgskombin på favoritvägar i ett högsomrigt Bohuslän kläs den haussade laddhybridstekniken av relativt snabbt. ”Tung i gumpen” står det hafsigt noterat i mitt körprotokoll efter en provslinga. Vi kontrollerar vikten på en krönt vägvåg och digitalsiffrorna säger 2,2 ton, plus 200 kg i mervikt jämfört med T6 AWD och D5 AWD gör helt klart skillnad för chassit.
Provbilen har standard fjädring bak med tvärställd bladfjäder i komposit. Luftfjädring kostar extra, kanske hade gungigheten blivit mindre med den hjälpen.
Konceptmässigt hade nog Inscription-paketet varit att föredra före R-Design-dito, glidarmentaliteten passar bättre in på laddhybridskonceptet. Men styr- och körkänslan är fortsatt snudd på klassbäst.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 06

Jag stänger av filkörningshjälpen och ställer in hårdaste rattmotståndet, Volvos chassitekniker har verkligen hittat rätt med lättkördheten i kombination med den ack så viktiga nerven. Självkörningshjälpen Pilot Assist är tacksam på landsväg, men även inne i staden, men yxigheten i styrrörelser och gas- samt bromsaktivitet går fortfarande att slipa på hos Volvo-folket.

Volvo Sensus i V90 T8 AWD Twin Engine

Under provkörningen fick Sensus-systemet ett spel och det blir allmän oordning. Navigatorn visade att vi befann oss i Kattegatt i stället för på västkusten.

Personligen hade jag valt V90 T6 med mekanisk AWD-fyrhjulsdrift om sportig körning står högst på önskelistan alternativt D5-drivlinan med PowerPulse-teknik om jag var handelsresande med många mil i bagaget. T8 Twin Engine är en kostsam pryl för den som söker spjutspetsteknik i hyfsat diskret allemanskostym.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine R-Design

Pris
661 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo och kompressor. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylinder­volym 1 969 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 200-5 400 r/min. Elmotor 87 hk (64 kW), total effekt 407 hk, batterityp litiumjon, 9,2 kWh.


Kraftöverföring
Bensinmotor fram, elmotor bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak tvärställd bladfjäder, multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,6 tum, däck 255/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 494, bredd 188, höjd 144, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 13. Tjänstevikt 2 101, maxlast 519, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 625 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i.u. l/mil, landsväg i.u. l/mil, blandad körning 0,20 l/mil. CO2 0,46 g/km. Elförbrukning 1,7 kWh/mil. Räckvidd 5,0 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
Skattefri i fem år.

Rivaler

BMW 530e iPerformance 2017

BMW 530e iPerformance
Nya 5-serie Touring finns inte som laddhybrid. System­effekt på ”ynka” 252 hk ger klenare fartresurser men ändå liknande förbrukning.
Pris: 526 000 kronor.

 

Tesla Model S 2017Tesla Model S 75
Nej, V90 finns inte som ren elbil. Än. I väntan får ”enklaste” instegs-Tesla stå som idealistisk förebild. Räckvidd på dryga 45 mil.
Pris: 854 300 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa