Provkörning av Volvo XC60 DRIVe

Volvo XC60 DRIVe

Volvo XC60 DRIVe

Första intrycket #33

Mindre är mer. Nya dieselgenerationen från Volvo är både snål och smart. I sitt snålaste, enbart manuella, utförande blir XC60 D3 till Drive, och det utan start/stopp-teknik.

Basfakta


Pris
338 500 kronor.

Motor
Diesel. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/77,0 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 163 hk ( 120 kW) vid 2 900 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 400-2 850 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/65 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 189, höjd 171, spårvidd 163/159. Tjänstevikt 1 845, maxlast ca 660, max släpvikt 1 600. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495 – 1 455 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,0 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,75, landsväg 0,49, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 154 g/km.

Garantier
Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

Skatt
3 685 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Snåltrimmad

Volvo rustar för modellåret 2011 med delvist uppgraderat motorprogram – femcylindrig D3-maskin passar fint i XC60. Med skinade tillvalspaket ­R-Design blir den en riktig huvud­vridare.

Volvos motornomenklatur har ändrats inför modellår 2011, för nördar och andra gäller det att plugga på nytt för att hänga med i svängarna.
D står för diesel och T för bensinmotor, siffran för motorstyrka. Hos XC60-modellen är motorvolymen helt borttagen, medan andra varianter även i fortsättningen använder de ”gamla” beteckningarna. Exempelvis V60 2,0T och V70 2,5FT.
Enhetligt är dock att DRIVe-benämningen numera enbart sitter på den mest energieffektiva modellen med lägst koldioxidutsläpp. Fem gram har kapats sedan förra modellåret, nu är koldioxidutsläppsnivån 154 g/km.

XC60 DRIVe har den nya femcylindriga tvålitersdieslen D3 på 163 hästkrafter, men Volvos snålbenämning finns endast i kombination med sexväxlad manuell låda.
Förutsatt att du inte valt tillvalet R-design med 20-tums fälgar rullar XC60 DRIVe behagligt. Som de allra flesta vagnar mår ”Kryss-Sextio” inte bra av för stora och breda däck. Det tenderar att bli spårigt och stötigt. Men glanspaketet skyltar rejält, många sommarturister följer den röda bilen med avund när vi kör genom Göteborgs gator. Totalpriset för R-Design är 51 000 kronor, eftersom även baspaketet Momentum krävs som grund.

Den sexväxlade lådan är långslagig och bekräftelsen på att växeln gått i läge är vag, ett typiskt Volvodrag hos de större modellerna.
I övrigt stämmer det mesta med framhjulsdrivna XC60 DRIVe, med lätt gasfot går det att pressa ner förbrukningen till de officiella 0,59 l/mil, och detta utan extra lättrullande däck, mer aerodynamiska hjälpmedel eller start/stopp-system.
Volvos teknikfolk utlovar en energieffektiviseringsgrad på fem procent per år, räkna med att förbrukning såväl som utsläpp kommer att minska även till nästkommande modellår.