Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volvo XC90 D4 FWD

En rejält stor sjusitsig suv som nya Volvo XC90 appellerar givetvis till barnfamiljer. Om det inte vore för priset. Nu finns stor-Volvon med mindre motor och enbart framhjulsdrift till ett lägre pris. Räcker den till för familjen?

Volvo XC90 D4 FWD

Det här är nytt!

Framhjulsdrivning.
Än så länge är XC90 ensam om att erbjuda tvåhjulsdrift i stora suvklassen. Fler konkurrenter lär följa efter.
Prissättning.
V90 med likadan 190 hk D4-drivlina känns prisdumpad jämfört med XC90.
Pilot Assist.
Kompletterar distansfarthållaren på ett föredömligt vis, styrfunktionen rattar rätt i de flesta fall.

I Sverige märks fortfarande Volvos stora suv XC90, även ett drygt år efter premiären. I svallet från nya V90 reser sig XC90 lite högre men prislappen gör nog att en del kunder ryggar tillbaka. Ett sätt att mildra svidande plånboksläder är att sikta lågt, skippa fyrhjulsdrift, Twin Engine och Orrefors-växelspakar. Nu finns nämligen XC90 i ett mer publikvänligt utförande med D4-motor utan PowerPulse-funktion och med enbart framhjulsdrift.

Entrébiljetten utrustningsmässigt heter Momentum och detta märks särskilt på ett enklare instrumentkluster. Hastighetsmätaren sitter centralt, flankerad av bränsle- och motortempmätare, själva visardisplayen blir betydligt mindre än när även varvtalsmätare ska få plats. Sniket intryck i en övrigt lyxig interiör.

Sensus-skärmen på instrumentbrädans mittkonsol styr som alltid hos stora 90-serien och alla framtida Volvo-modeller de flesta funktioner i övrigt. Handhavandet är enkelt efter några dagars flitigt användande men pommes frites-feta och sommarglass-kletiga fingrar ogillas av skärmen. Det blir till att torka av både hand och skärm för bästa kontakt.

190 hästkrafter och åttastegad Geartronic automatlåda flyttar givetvis stora XC90, det är mest med full last eller med släp på kroken som effekten inte räcker till. Men någon spets på tillvaron ger aldrig D4-maskinen (som även går att kombinera med fyrhjulsdrift AWD, förmodad bästsäljare?), det är lite av knäckebrödskänsla som råder. Däremot rullar bilen snålare än de flesta stora suvkonkurrenter, tacka effektiv drivlina och avsaknad av tung AWD-teknik för detta. Under provperioden fick vi en snittförbrukning på 0,73 l/mil.

Stabiliteten på grusväg blir något lidande och man saknar påskjutet från bakaxeln som tillkommer hos en fyrhjulsdriven XC90. Även vid enklare manövreringar på badstrandens mjuka parkeringsunderlag kan man göra bort sig, man får helt enkelt tänka sig för lite, vara mindre suvkaxig. Däremot i vardagens övriga 98 procent körscenarion så gör frånvaron av fördyrande AWD-drivning sig aldrig påmind.

Som familjebil är XC90 smart packad, de två sista sittplatserna rymmer även tonåringar och de har gott om plats att lägga ifrån sig halvtomma läskburkar, hamburgerrester och paddor. Skjutbart mittbaksäte förenklar insteget och ökar på komfortgraden. Ställd mot en ordinär sjusitsig MPV står sig en framhjuls-driven XC90 slätt, men den familj som mäktar med instegspriset 522 000 kronor får en trogen och trygg ny medlem.

Volvo XC90 D4 FWD

Pris
522 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 r/-min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 500 r/-min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring, bak bladfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/60 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 495, bredd 193, höjd 177, spårvidd f/b 166/167. Markfrigång 23. Tjänstevikt 2 085, maxlast 605, taklast 100, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 71 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 1 185-1 868 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 205 km/h


Bränsleförbrukning
Stad 0,58 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 136 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
2 406 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Sharan facelift 2015Volkswagen Sharan 2,0 TDI 150 DSG6
Flerbarnsfamiljers våta transportdröm. Funktionellt bussig, ingen suv-karaktär. Med framhjulsdrift är TDI 150 hk och DSG6 tillräckligt.
Pris: 359 000 kronor.

 

Volvo V90Volvo V90 D4
Det skiljer 135 000 kronor mellan V- respektive XC90 med lika drivlina och utrustning. Har du inte behov av extra utrymme och sittplatser är den svår att motstå.
Pris: 387 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa