Håller bilvärlden på att växa ur sin egen kostym? Vi testar tio bilar vars stil är ett rent svar på marknadens krav – men fordonstypen väcker lika mycket funderingar. Exempelvis vad de tillför?

Det hela började med Audi allroad vid millennieskiftet – bilen som satte agendan för vad vi ser idag och den gjorde det med sina plastskärmbreddare i grå stryktålig plast. Begreppet skogsmulle fick ett ansikte i bilvärlden och hela branschen skulle följa efter. Att Audi Allroad hade betydligt mycket mer utvecklade offroad-kunskaper att erbjuda, såsom höj- och sänkbar luftfjädring, förstärkt bottenplatta och möjligheten till lågväxel i de manuellt växlade bilarna, har lite grann ramlat ur ekvationen. Kvar är skärmbreddarna i stryktålig plast.
Där börjar vår historia idag. Vi har tagit ut tio av de minsta ”skogsmulle-bilarna” på marknaden, alla framhjulsdrivna. Dels för att testa hur bra de egentligen är jämförda med varandra och dels för att återkomma till grundfunderingen – tillför de någonting till fordonslivet?

Ett tydligt tecken på att klassen växer så att det knakar är att ett stort antal av våra tio bensindrivna bilar är förhållandevis eller helt nya på marknaden.
Mest uppmärksamhet har utan tvekan Audi Q2 rönt, allra mest beroende på den massiva reklamkampanj som följde i samband med lanseringen av modellen. Kontentan av nämnda kampanj var att Audi själva definierade sin nya modell som – odefinierbar. Eller ”untaggable” som det hette i reklamen. Just det, stormen kring samarbetet med medieprofilen Kakan Hermansson och hennes tidigare uttalanden… Nej, vet du vad? Den stormen är också odefinierbar – och just nu fullständigt ointressant.

Hyundai i20 Active och Indien-byggda Ford EcoSport är desto mer intressanta då de är helt nya för testlaget. Opel Mokka och Suzuki S-Cross har nyligen uppdaterats, vilket ger dem ett visst nyhetsvärde. SsangYong stretar på för att återetablera sig själva på den svenska marknaden, hur långt Tivoli-modellen når återstår att se. Men med Euro-NCAPresultaten från i slutet av november 2016 i färskt minne bör ni inte hoppas för mycket – bilen fick i grunden tre stjärnor (eller fyra när den var utrustad med säkerhetspaket). Vilket knappast är något som får modellen att bli mer attraktiv än konkurrenterna.
Renault Captur och tidigare testvinnarna Honda HR-V, Mazda CX-3 och Peugeot 2008 utgör de sista fyra deltagarna – nu kör vi!


Audi Q2 1,4 TFSI 150
Pris från 248 000 kronor

Audi Q2 2017

Foto: Patrik Lindgren

Extra testmoment: Strålkastare
LED på både hel och halv, automatisk avbländning. Halvljuset är bredast av alla och hyfsat långt. Helljuset har bäst styrka och bygger både brett och långt med sitt vita sken. Auto-funktionen bländar upp och ner bra – men inte felfritt.

+ Körupplevelsen!
+ Helheten.
Det skulle vara priset…


Ford EcoSport 1,0T 140
Pris från 174 800 kronor

Ford EcoSport 2017

Foto: Patrik Lindgren

Under huven sitter Fords trecylindriga turbomotor på en liter. I det här utförandet pressar den ur sig 140 hästkrafter och den arbetar tillsammans med en femväxlad låda. Motorn är en hyfsat trevlig pjäs med bra kraft när den varvas – men desto sämre bottendrag vid låga varvtal. Något större bekymmer att en sjätte växel saknas upplever vi egentligen inte, värre är det då att motorn är så törstig som den är. Med en snittförbrukning på 0,83 l/mil längs vår nästan 50 mil långa kolonnkörning så hamnar den alldeles bakom SsangYong i den inte så smickrande förbrukningstoppen. Ljudkomforten är av det sämre slaget i Ford EcoSport med både väg- och vindljud. Men värre är att bilen upplevs synnerligen orolig på medelslitna och sämre vägar. Riktningsstabiliteten är dålig och som förare får man sitta och passa bilen mest hela tiden. Ett annat negativt inslag är den dubbla a-stolpen som skymmer sikten. Det är priset man får betala för att Fords designerteam ska kunna sätta en så pass lutande framruta i produktion.

Extra testmoment: Strålkastare
Halogen hel och halv. Halvljuset är kort och sprider dåligt åt sidorna. Dålig ljusmängd. Vid helljus släcks halvljuslampan, det blir lite mörkt precis framför bilen. Hyfsat brett och långt helljus, men för liten ljusmängd även här.

+ Bra kraft i motorn när den varvas.
+ Hyfsad växellåda.
Strålkastarna.
Bränsletörst!


Honda HR-V 1,5 i-VTEC
Pris från 189 900 kronor

Honda HR-V 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Xenon halv, halogen hel med automatisk avbländning. Halv har mest ljuskoncentration mitt framför bilen, ljusmängden avtar ut åt sidorna. Helljus tänder extra lampa som ger mest ljus mitt framför bilen. Bra mängd men smalt.

+ Motor och växellåda.
+ Snål på bränsle.
Bitvis mycket motorljud.
Låg takhöjd bak.


Hyundai i20 Active 1,0T 120
Pris från 189 900 kronor

Hyundai i20 Active 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Halogen hel och halv. Bra bredd, men kort och dålig ljusmängd på halvljus. Vid helljus förblir samma lampa tänd men den avskärmning som var aktiv under halv försvinner. Vid helljus förstärks skenet framför allt i mitten och till vänster, men inte tillräckligt.

+ Rattvärme!
+ Tydlig instrumentering.
Ljudkomforten!
Går oroligt på vägen.


Mazda CX-3 2,0 120
Pris från 172 900 kronor

Mazda CX-3 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Xenon hel och halv, automatisk avbländning. Mycket bra spridning och bra längd och mängd på halvljus. Helljuset sprider bra framåt och hyfsat åt sidorna, bra mängd och längd. Autofunktionen fungerar mestadels mycket bra.

+ Körglädjen!
+ Tio års garanti.
Bullrig!
Bitvis lite stötig.


Opel Mokka X 1,4 Turbo 140
Pris från 201 900 kronor

Opel Mokka X 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Adaptiva LED-strålkastare med avbländningsautomatik. Halvljus med bra bredd och längd, bra ljusmängd. Helljus med bra bredd, men inte fullt tillräcklig längd. Bra ljusmängd totalt sett.

+ Körglädjen.
+ Bränslesnålare än tidigare.
Knappmängden interiört.
Dyr i inköp.


Peugeot 2008 PureTech 110 automat
Pris från 184 900 kronor

Peugeot 2008 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Halogen hel och halv. Riktigt kort ljusbild på halvljus och medioker mängd samt bredd. Helljus lyser för kort med medioker längd men desto bättre bredd. Total ljusmängd för liten även på helljus.

+ Låg ljudnivå.
+ Bränslesnål.
Mediokra strålkastare.
Rått motorljud.


Renault Captur TCe 120
Pris från 175 900 kronor

Renault Captur 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Halogen hel och halv. Halvljuset är något för kort men sprider hyfsat åt sidorna. Medioker ljusmängd. Vid helljus förblir halvljuslampan tänd. Hyfsat brett men inte tillräckligt lång helljusbild. Sammantaget skapligt resultat.

+ Hyfsad riktningsstabilitet.
+ Hyfsad bruksmotor.
Dålig komfort.
Ingen körglädje.


SsangYong Tivoli 1,6 128
Pris från 149 900 kronor

SsangYong Tivoli 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Halogen på både hel och halv. Halvljuslampan förblir tänd när helljuset tänds. Gulare sken och relativt svag ljusbild på både hel och halv. Ljuskoncentration mitt framför bilen, sämre ut åt sidorna. Helljuset blir brett men kort.

+ Hyfsad sittkomfort.
+ Enkel att ta till sig.
Törstig motor.
Okomfortabel.


Suzuki S-Cross 1,0 Turbo
Pris från 164 900 kronor

Suzuki S-Cross 2017

Foto: Patrik Lindgren

Strålkastare
Xenon på hel och halv. Halvljuset ger bra ljusmängd med sitt vita sken, men med en något smal spridning och vi uppfattar ett hack i ljusbilden. Helljuset lyser upp bra med god mängd, bredd och längd. Ett av testets bättre.

+ Strålkastarna.
+ Liten bränsletörst.
Går stötigt.
Riktningsinstabil.


Sammanfattning

Test TV 1703 små suvar tabell tekniska data liten

Tekniska data för samtliga bilar i testet. Klicka för större bild.

Tio bilar har kämpat sig igenom testet, men bara en kan vinna. Bara en lyckas kombinera mjuka, hårda, säkra och rent ekonomiska egenskaper på bästa sätt. Vem det blir? Lugn i stormen…Testets stora nyhet, Audi Q2, visade redan från början att den skulle ha svårt att konkurrera – helt beroende på pris. Det kan tyckas märkligt att jämföra en bil, som kostar i runda slängar 100 000 kronor mer än många andra i testet, med klassiska mellan- och lågprisbilar. Men klassen ser sådan ut och ingen bil vinner utan att ha bevisat sin duglighet. Audi Q2 visar sig vara en riktigt trevlig bil ute på vägen. Den övertygar med fina köregenskaper, väl fungerande motor och växellåda samt bra komfort. En vinnare? Nej, den får bra motstånd från både Honda och Opel. Sett till bland annat körintryck, användarvänlighet och komfort så blir det dött lopp mellan Opel och Audi. När kunde vi skriva det senast? Audi Q2 är långt ifrån ensam som ny i testet. Ford EcoSport är relativt ny på den svenska marknaden liksom nyligen introducerade Hyundai i20 Active. Opel Mokka X uppdaterades nyligen liksom Peugeot 2008. SsangYong Tivoli har testats tidigare, men erbjuder fortfarande ett nyhetsvärde liksom nyligen introducerade och uppdaterade Suzuki S-Cross. Det märks tydligt att den här biltypen, eller designtypen, verkligen lockar biltillverkarna. Att större suv lockar köpare vet vi redan, kan den mindre och framhjulsdrivna klassen öka lika mycket?

I de ekonomiska tabellerna kommer vi att gå in djupare på exakt hur prisvärda de här bilarna egentligen är – även när vi jämför ägandekostander med utmanare från andra klasser. Det visar sig nämligen att det går att få mer bil för samma eller mindre mängd kronor per mil. Efter att ha kolonn kört alla testbilarna, hoppat in och ut bakom tio olika rattar och sedan gjort om samma procedur minst ett par gånger till så utkristalliserades rangordningen. En bild som både visade på stora skillnader inom klassen och ett basproblem för biltypen. För komforten är inte biltypens starkaste sida, inte ens i bilarna som klarade testet bra. Visst, de är bäst i testet – men några vettiga långfärdsvagnar är egentligen ingen av dem. Vilket kan vara bra att tänka på om man överväger en av dessa som enda bil i ett hushåll som har för vana att kanske åka på längre bilsemestrar. Trots att testuppställningen var fullmatad med nyheter så klarade ingen av bilarna att rubba etablerade testvinnaren Honda HR-V från tronen. Den japanska bilen tar en välförtjänt seger genom att aldrig darra på manschetten – den levererar en ständigt god prestationsnivå. Opel och Peugeot kommer nära, men når inte hela vägen.


Baksäteskomfort och bagageutrymme

Test TV 1703 små suvar tabell utrymmen liten

Mått och utrymmen. Klicka för större bild.

Det är en sak att jämföra de här tio bilarna med varandra, men något helt annat att sätta in dem i ett större sammanhang. För allt hänger på storleken. Och den är inte stor. Ingen av bilarna kan påstås vara stor, men de flesta kan påstås vara tillräckligt stora. I vissa fall – i alla fall. Vi kan ta baksäteskomforten som exempel och då genom kommentarerna här nedan. För det skiljer väldigt lite mellan de tio olika baksätena och förklaringen är enkel. Packningsgraden är extrem för att få in alla funktionerna. Vår testpanel hittade bara ett enda baksäte, det i Audi Q2, där hjulhusen inkräktade på baksäteskomforten. Med tanke på att axelavståndet ligger på runt 260 centimeter för de flesta så krävs det lite kreativitet från utvecklingsavdelningen för att få plats med allt. Inte minst då de flesta bilarna även finns som fyrhjulsdrivna och därmed måste ta hänsyn till skrymmande bakaxelmekanik. Alltså ett gott betyg till de flesta. Missta nu inte detta som ett försvarstal för biltypen eller storleken, men faktum är att det går att få plats fyra stycken inklusive lite packning i alla tio bilarna. Knepet är att packa i mjuka väskor och att lämna extrabyxorna hemma. Ju snålare, desto bättre. Det går att åka två vuxna i baksätet, men några långresor är inte att rekommendera. Två barn däremot går hur bra som helst.

Vi har sammanfattat komforten kring bilarna i tidigare texter, men då främst jämförda med varandra. Och här måste vi lyfta ett varningens finger. Efter att ha lämnat testbilarna ett par dagar, hunnit köra lite annat och sedan kommit tillbaka till testets bästa bilar så står det klart – komfortnivån är relativt låg i klassen. Ljudnivån även i de tystare bilarna är relativt hög och genom sina, för bilstorleken stora hjul, så blir färden stötig. Även i bilarna som anses vara minst stötigast. Ett högre insteg kan vara av godo i vissa fall, men brukar allt som oftast även medföra en högre lasttröskel in i bagageutrymmet. Fords lösning med sidhängd baklucka ger vi inte mycket för, men Peugeot 2008 lyckas med kombinationen.

Audi Q2
Baksäteskomfort: Upprätt ryggstödsvinkel, skön dyna och ryggstöd, vi får in fötterna under stolen framför. Hjulhusen inkräktar på sittytan.
Bagageutrymme: Höj/sänkbart lastgolv, ingen lasttröskel vid högre lastgolv. Rejäla lastöglor, 4st. Näst intill plant golv vid fällda säten.

Ford EcoSport
Baksäteskomfort: Upprätt ryggstödsvinkel, skön dyna och ryggstöd, vi får in fötterna under stolen framför. Kurvhandtag i taket saknas.
Bagageutrymme: Marginell inre lasttröskel .Rejäla lastöglor, 4 st. Eluttag. Föredömligt låg yttre lasttröskel.

Honda HR-V
Baksäteskomfort: Upprätt ryggstödsvinkel, skön dyna och ryggstöd, vi får in fötterna under stolen framför. Lågt i tak.
Bagageutrymme: ”Magic Seats” är smart där baksätesdynan kan fällas upp likt en biograffåtölj. 4 st rejäla lastöglor. Plant golv vid fällning.

Hyundai i20 Active
Baksäteskomfort: Bra komfortkänsla i såväl ryggstöd som sittdyna. Sämre plats för fötterna under stolen framför.
Bagageutrymme: Rejäl inre lasttröskel gör det svårare att lasta ur. 4 st rejäla lastöglor. Näst intill helt plant lastgolv vid fällning.

Mazda CX-3
Baksäteskomfort: Ryggstöd och dyna erbjuder god komfort, men CX-3 upplevs smalare än de flesta andra. För smal. Bra fotutrymme.
Bagageutrymme: Mellanhög inre lasttröskel, lastgolvet blir plant vid baksätesfällning. 4 st rejäla lastöglor.

Opel Mokka X
Baksäteskomfort: Fast känsla i dyna och ryggstöd – skönt. Fötterna får plats under stolen framför. Men smalt i axelhöjd.
Bagageutrymme: Låg inre lasttröskel. 4 st rejäla lastöglor. Lastgolvet blir näst intill helt plant vid baksätesfällning.

Peugeot 2008
Baksäteskomfort: Vettigt baksäte med bra dyna och ryggstöd. Fötterna får plats under stolen framför, men vi saknar kurvhandtag i taket.
Bagageutrymme: Låg yttre och ingen inre lasttröskel är synnerligen positivt, men lastöglor som går sönder är negativt.

Renault Captur
Baksäteskomfort: Litet baksäte som i sig erbjuder god sittkomfort. Fötterna får platsunder stolarna framför.
Bagageutrymme: Rejäl inre lasttröskel. 2 st rejäla lastöglor. Lastgolvet blir nästan plant vid baksätesfällning.

SsangYong Tivoli
Baksäteskomfort: Hyfsad sittkomfort och bra utrymme i längd, fötterna får plats under stolarna framför.
Bagageutrymme: Riktigt hög inre lasttröskel. Inga lastöglor i bagageutrymmet. Golvet blir inte plant vid baksätesfällning. Elluttag.

Suzuki S-Cross
Baksäteskomfort: Hyfsad sittkomfort och bra utrymme i längd, fötterna får plats under stolarna framför.
Bagageutrymme: Inre lasttröskel och bara två klena lastöglor i plast. Eluttag i bagaget. Nästan plant lastgolv vid baksätesfällning.


Liten suv dyrare än du tror

Test TV 1703 små suvar tabell ekonomi och ägandekostnader liten

Ekonomi och ägandekostnader. Klicka för större bild.

Minsta suv-klassen i framhjulsdrivet skick lockar med sitt utseende, till viss del utförandet och i vissa fall med låga inköpspris. Men när vi skrapar på ytan så märks ett flertal saker som man kanske inte tänker på. På servicessidan märks stora skillnader. Audi och Opel satsar på 3 000 mils intervall mellan servicepunkterna, men det stämmer inte helt. Bägge bilarna har serviceindikatorer som visar när det är dags för service. Som längst går det två år och 3 000 mil innan första servicen hos Audi Q2, därefter går det max 3 000 mil eller ett år mellan de följande servicepunkterna. För Opel Mokka X är det 3 000 mil som längst mellan servicepunkterna, men service krävs årligen. För resterande bilarna så är det fallande skala från 2 500 mils intervall för Peugeot ner till 1 500 för Hyundai, Renault och Suzuki.

Kostnadsmässigt så sticker Audi ut uppåt med sin milkostnad på 41,50 kronor och Suzuki nedåt med 29,82 kronor. De åtta däremellan ligger hyfsat väl samlade runt 33 kronor/mil. Audi tappar genom sitt höga inköpspris vilket ger mer förmodad värdeminskning samt högre kapitalkostnad. Suzuki S-Cross vinner på samma punkter av omvända anledningarna och lägger även till testets lägsta bränsleförbrukning som ytterligare en positiv punkt. Nog så, kan man tycka, men vi skulle vilja lyfta blicken. Hur mycket bil kan man få för samma milkostnad utanför klassen? Låt oss börja med Audi där en A3 2,0 TDI 150 vid test under 2016 kostade 39,19 kronor per mil. Större bil, bättre komfort men lägre förbrukning. Ford Focus 1,0T 125 Kombi erbjuder samma egenskapsskillnader gentemot Ford EcoSport och kostade 30,92 kronor att jämföra med EcoSports 35,06 – här är skillnaden riktigt stor.

Kontentan blir att samma milkostnad eller lägre kan ge dig mer bil för pengarna – utanför klassen. En mindre bil likt Skoda Fabia, som är nästan på centimetern lika stor som en Ford EcoSport, kostar bara 29,13 kronor per mil med likvärdigt effektuttag. En Mini Cooper Clubman 1,5 136 hk landar på 32,16 kronor per mil och det är tydligt – liten suv blir lite dyrare att äga. Värt att komma ihåg när man tittar runt på bilarna i fråga. De rent praktiska fördelarna är få, det högre insteget ekar ensamt. I övrigt är det helt och hållet stilen som du får betala för.


Stora skillnader på flera plan

Test TV 1703 små suvar tabell säkerhet och prestanda liten

Säkerhet och prestanda. Klicka för större bild.

Trots likheten i storlek så skiljer det enormt mycket mellan de tio bilarna i testet rent säkerhetsmässigt – mycket mer än vad vi är vana vid. Flera av bilarna orkar bara prestera fyra stjärnor hos Euro NCAP. Basbilen SsangYong Tivoli mäktade bara med tre stjärnor, men efter att ha lagt till säkerhetsutrustning kom man över gränsen och redovisas för fyra stjärnor. Ingen tillverkare bör tala om sina resultat såvida det inte står fem stjärnor i rapporten. Vilket innebär att Ford, Hyundai, Mazda och nyss nämnda SsangYong har läxa att göra.

Utrustningsmässigt skiljer det även en hel del. Audi leder tåget, de har redan all teknik tillgänglig inom företaget – problemet är bara att göra den tillgänglig till ett vettigt pris för konsumenten. Vilket man inte lyckas med – i alla fall inte sedd i ljuset av konkurrenterna i klassen. Honda HR-V bjuder stenhårt motstånd till betydligt vettigare pris. För Ford EcoSport och Peugeot 2008 ser det värre ut på pappret, väldigt många utrustningsluckor lämnas tomma. När det kommer till förarhjälpsystem märks detta extra tydligt då bara Honda i viss mån mäktar med att hänga på den nivå som Audi Q2 bygger upp i klassen.

Test TV 1703 små suvar tabell älgtest

Så klarar sig bilarna i älgtestet. Klicka för större bild.

När det kommer till älgtestet så blir det bitvis ombytta roller. Audi låser vänster framhjul redan vid 65 km/h, klarar till slut 68 km/h. Även Renault Captur låser vänster framhjul, men den bromsverkan som Q2 utnyttjar genom älgtestet har vi aldrig varit med om. Här är det inte tal om punktbromsning utan snarare en rejäl inbromsning under lång tid. När vänster framhjul låser vid 68 km/h så fortsätter bilen rakt fram ut ur banan. SsangYong sladdar ur banan i 63 km/h och Hyundai i20 Active i 65 km/h. Uselt. Samtidigt klarar Honda HR-V 73 km/h, ett fantastiskt resultat med tanke på att alla testbilarna kördes på dubbfria vinterdäck på torr asfalt. Opel Mokka är sedan tidigare bäst i klassen med sina 77 km/h med sommardäck, men på dubbfria vinterdäck går gränsen vid 70 km/h. Fortfarande ett bra resultat med tanke på vinterdäcken och beteendet är lätt understyrt utan några konstigheter såsom sladdtendenser.

Test TV 1703 små suvar tabell testresultat

Testresultat och betyg. Klicka för större bild.

Visa kommentarer
NUVARANDE De odefinierbara
NÄSTA Volvo och Porsche har bäst stöldskydd