Prenumerera på Teknikens Värld

Range Rover Velar krocktestad av Euro NCAP

Ny månad och nytt krocktestresultat från Euro NCAP. Denna gång är det bara en ny bilmodell som säkerhetstestats, nämligen Range Rover Velar. Och bra gick det för den brittiska suven.

Vi har tidigare påpekat Euro NCAP:s märkliga klassindelningar av bilmodeller och vi måste göra det igen. Nu när de har testat säkerheten i Range Rover Velar har de nämligen placerat den i klassen ”Liten SUV”. Jo, Velar är med sina 4,8 meter från front till akter ”liten” i jämförelse med fem meter långa storebrorsan Range Rover, men å andra sidan är Velar större än exempelvis 4,67 meter långa Renault Koleos som Euro NCAP krocktestade förra månaden och som de placerade i klassen ”Stor SUV”. Vår slutsats är alltså att Velar är en stor suv och därför ska jämföras med sina jämlikar i stora suv-klassen, inte som nu där Euro NCAP jämför den med exempelvis 4,36 meter korta Toyota C-HR.

Range Rover Velar Euro NCAP 2017

Det var det om storleken på bilen, låt oss fokusera på hur det gick när Euro NCAP testade säkerheten hos Land Rovers senaste tillskott i Range Rover-familjen.
Range Rover Velar tilldelades totalbetyget fem stjärnor, något annat var inte att vänta med tanke på att Land Rovers modeller inte fått annat än högsta betyg de senaste tio åren.

I vuxenskyddet fick Velar 93 poäng av 100 möjliga och i skyddet av barn vid kollision 85 av 100 poäng. Det är bättre än exempelvis den en decimeter längre nya Land Rover Discovery som fick 90 respektive 80 poäng. Inget av krocktestmomentet avslöjade några större missar i Velas säkerhet, mestadels anses skyddet hos vuxna vara i topp förutom vid ett par moment då det bara anses vara medelbra, exempelvis skyddet i brösthöjd för vuxna i baksätet vid frontalkrock över hela bilens bredd samt för barn i tioårsåldern vid frontalkrock med 40 procents överlappning av fronten.

Range Rover Velar Euro NCAP 2017

Fotgängarskyddet anses mestadels vara gott med 74 av 100 möjliga poäng (Discovery fick 75) men A-stolparna anses vara för hårda för islag och stötfångaren blandade goda med sämre resultat. Bäckenbensområdet utsätts i bland för onödigt hårda krafter.

Poängen för förarstödsystemen uppgick till 72 av 100 möjliga (Discovery fick 73). Långt ifrån de bästa bilarna (Volvo S90 och V90 som båda fick 93 poäng) men ändå bland de 8-10 bästa av de i år hittills testade 36 bilarna. Vid testet av autobromssystemet visade Velar upp en bra sida genom att helt undvika eller mildra kollisioner.

– Alla suvar som vi testat under de senaste åren har uppnått femstjärnigt betyg och Velar ligger i topp av den listan på alla bedömningsområden, säger Michiel van Ratingen, Euro NCAP:s generalsekreterare.

Range Rover Velar

Range Rover Velar i okrockat skick. Bilden är tagen vid vår provkörning nyligen.

Eftersom Range Rover Velar är syskonbil med Jaguar F-Pace skulle förstnämndas Euro NCAP-resultatet till stora delar kunna appliceras på sistnämnda. De båda modellerna delar ju mycket teknik med varandra, är byggda på samma plattform och delar motorer. Dock har de lite olika inriktningar där F-Pace är lagd åt det sportigare hållet medan Velar behållit en hel del av Land Rovers kärnvärden, inte minst terrängegenskaperna.

Missa inte vår färska provkörning av Range Rover Velar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa