Prenumerera på Teknikens Värld

Rena lastbilsraketen från Toyota – bränslecellsdriven

Trött på sotiga och slöa lastbilar? Toyotas bränslecellsprototyp är rena rama rena raketen och utklassar diesellastbilen.

Elbilens förträfflighet när det kommer till acceleration lyfts ofta fram. Det hela tog fart än mer med Teslas Ludicrous-funktion men nu när allt fler eldrivna sportbilar presenteras som ”världens snabbaste” och med häpnadsväckande prestanda mattas fascinationen av så smått. Det är lätt att ställa sig frågan: vem behöver accelerera 0-100 km/h på under tre sekunder?

I klippet här kan du se var elmotorn gör riktig nytta – i en Kenworth-lastbil Class 8, med en totalvikt på närmare 16 ton, utrustad med bränslecellsteknik från Toyota. Sträckan 400 fot (cirka en tredjedel av den klassiska dragracingsträckan på en kvarts mile, 402 meter) klaras av på 8,9 sekunder att jämföra med 14,6 sekunder för en motsvarande lastbil utrustad med dieselmotor.

Toyota är en av få aktörer som erbjuder vätgasdriva personbilar med bränslecellsteknik och det är just deras modell Mirai som står för driftkällan i lastbilen i klippet. Ja, fast här finns dubbla bräncellstackar och en total effekt på 670 hästktrafter samt ett maximalt vridmoment på 1 796 newtonmeter.

Lastbilen är en prototyp vid namn Project Portal och är en del i arbetet att möta de hårdare reglerna rörande utsläpp för tunga fordon som kommer i USA 2027. De enda utsläppen som kommer ur bilen här är vattenånga.

Räckvidden är i dag på 32 mil på en tank vätgas så Toyota får allt jobba vidare.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa