Nu har de stora fordonskoncernerna sammanställt sina försäljningssiffror för fjolåret. Det står klart att Toyota har blivit förpassade från andraplatsen eftersom Renault-Nissan-Mitsubishi seglade upp till silverplats.

För en månad sedan skrev vi en artikel baserad på förhandsuppgifter. Dessa sade att Volkswagen för andra året i rad sålde fler bilar än Toyota – 10,7 miljoner jämfört med japanernas 10,35 miljoner. Förhandsuppgifterna var inte ute och cyklade, Volkswagen har för andra året i rad tagit hand titeln som världens största biltillverkare efter att Toyota prenumererat på den under några år. Men vad de uppgifterna inte tog hänsyn till var en annan fordonskoncerns försäljningssiffror som nu har presenterats.
Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi, som formades i slutet av 2016 sedan Renault-Nissan köpt en stor del av aktierna i Mitsubishi, sålde nämligen 10 608 366 fordon i världen under 2017, en ökning om 6,5 procent jämfört med året innan. Siffran är därmed större än de 10 386 000 fordon som Toyota sålde under 2017 (ökning om 2,1 procent), men en bit bakom de 10 741 500 bilar som Volkswagen sålde samma år (ökning om 4,3 procent).

General Motors nedpetade
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansens resa uppåt innebär inte bara att de har passerat Toyota och har börjat nafsa Volkswagen i hälarna. Deras resa betyder även att General Motors, som var världens största biltillverkare 77 år i rad innan Toyota gick om 2008, har rasat ut utanför pallen. GM har ännu inte presenterat sina siffror för 2017, men vi misstänker starkt att deras 9 965 238 sålda fordon för 2016 (rekord för GM), trots goda tider i Kina, inte har ökat så pass kraftigt att de kan rubba ovan nämnda topptrio.

Fördelning inom Volkswagen-koncernen
Volkswagen 6 230 200
Audi 1 878 100
Skoda 1 200 500
Seat 468 400
Porsche 246 400
Volkswagen Nyttofordon 497 900
MAN 114 100
Scania 90 800

Notera att märken som Lamborghini, Bugatti och Bentley inte redovisas separat. Exempelvis Lamborghini och Bugatti sålde knappt 4 000 bilar under 2017. Bentley har drygt dubbelt så stor försäljning.

Fördelning inom Renault-Nissan-Mitsubishi
Renault och Dacia 3 761 634
Nissan och Infiniti 5 816 278
Mitsubishi 1 030 454

Notera att Renault Trucks inte igår i dessa siffror eftersom Renault Trucks ingår i Volvo-koncernen (ej biltillverkaren Volvo) och att Mitsubishis lastbilsdivision inte heller ingår eftersom Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation till största del ägs av Daimler. Utan MAN och Scania skulle Renault-Nissan-Mitsubishi vara största fordonskoncernen i världen med en marginal om knappt 72 000 bilar till Volkswagen.

Fördelning inom Toyota-koncernen
Toyota och Lexus 9 384 000
Daihatsu 817 000
Hino 185 000

Notera att drygt 600 000 av Toyotas siffror består av lastbilar och bussar.

Visa kommentarer
NUVARANDE Renault-Nissan-Mitsubishi större än Toyota – tvåa bakom Volkswagen
NÄSTA Seats första elbil klar 2020