Prenumerera på Teknikens Värld

Renault Symbioz Concept en del av framtidens hem

Renault har presenterat en ny eldriven och självkörande konceptbil, Symbioz Concept. En bil som är en tolkning av hur vi kan komma att använda bilen 2030.

Renault Zymbios Concept

Hur kommer världen att se ut om 13 år? Renault har skådat in i kristallkulan och har delat med sig av sin tolkning kring hur våra liv kan komma att se ut 2030 nu när de har presenterat sin senaste konceptbil – Symbioz Concept.

Precis som namnet antyder kommer bilen att ”leva i en symbios” med de andra delarna av vardagen. Vad Renault såg i kristallkulan var att bilen i framtiden kan komma att bli en del av ditt hem – lite som ett extrarum. Med andra ord kommer bilen att vara mer integrerad i våra liv framöver. Som ett exempel på detta kan bilen, när den inte används, fungera som en extra energikälla om strömmen skulle gå i hemmet.

2017 - Renault SYMBIOZ

För att göra den mer integrerad i vardagen kan bilen planera sin egen laddning baserat på information den hämtar från din kalender. Har du exempelvis ingen längre resa inplanerad i kalendern så kommer den inte att använda sig av mer el än den behöver för att ha en ”reserv” för nödsitutioner.

2017 - Renault SYMBIOZ

Renault förser oss inte med många tekniska detaljer kring konceptbilen mer än att den har två elmotorer på bakaxeln som driver varsitt hjul och som producerar 680 hästkrafter och 660 newtonmeter. Räckvidden från de totalt 72 kWh stora batterierna sägs vara norr om 50 mil och ska kunna laddas till 80 procent på 40 minuter. Och självklart kommer den att vara självkörande.

När det kommer till måtten så är Symbioz Concept 4,7 meter lång, 1,98 meter bred och 1,35 meter hög. Jämför man dessa mått med Renaults nuvarande MPV (crossover-MPV), nya Espace som är drygt 4,9 meter lång och cirka 1,9 meter bred, så är konceptbilen i samma storlek men bra mycket lägre. Symbioz Concepts höjd på 1,35 meter gör den aningen kortväxt i höjdled när man jämför med Espace 1,68 meter.

2017 - Renault SYMBIOZ

Designmässigt ser vi att de karaktäristiskt C-formade LED-strålkastarna finns med i modell XXL och samma form har även tillämpats på bakljusen. Och i stället för en traditionell grill så har denna ersatts med ännu ett parti strålkastare.

Majoriteten av de konceptbilar som presenteras från de flesta biltillverkare visar på en öppen och ljus kupé, precis som det gör i Symbioz, och för att få in ännu mer ljus så är nästan hela bilens överdel tillverkad i glas. Allt för att de fyra passagerare som sitter i varsin fåtölj ska få mer ljusinsläpp till sin ”öppna planlösning”.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa