Prenumerera på Teknikens Värld

Renault tar tillbaka rekordet på Nürburgring

Med stekheta Renault Megane RS 275 Trophy-R har Renault tagit tillbaka rekordet, från Seat, för framhjulsdrivna bilar på Nordslingan.

För ungefär en månad sedan presenterade Renault nya uppdaterade Megane RS 275 Trophy och nu har de introducerat den ännu värre modellen Trophy-R. Jämfört med Trophy är den 100 kilo lättare tack vare att baksätet samt ljudisolering har slopats, likaså även klimatanläggning och radio. Batteriet har bytts ut till ett mindre och de två stolarna har bytts ut till skalstolar från Recaro.

Tidigare i år slog Seat med sin Leon Cupra Renaults tidigare rekord med nästan tio sekunder när de satte en tid kring Nordslingan på 7,58,44. Nu är dock Renault åter kung på banan, i alla fall när det gäller framhjulsdrivna bilar, då de i går säkrade en tid kring Nordslingan på 7,54,36, över fyra sekunder snabbare än den spanska faran. En tid som nästan får nya BMW M4, som klarade det på 7,52,00, att titta i backspegeln.

Kraften kommer från en turboladdad fyrcylindrig 2,0-litersmotor som levererar 275 hästkrafter och 360 newtonmeter. Bilen har avgassystem i titan från Akrapovič och stötdämparna levereras av svenska Öhlins som de hämtat från sitt Road&Track-sortiment.

Megane RS 275 Trophy-R kommer att byggas i 250 exemplar som levereras till 15 länder och när den börjar säljas senare i år kommer den att kosta omkring 397 000 kronor. Teknikens Världs chefredaktör befinner sig just nu på Nürburgring och provkör nya rekordbilen och mer om den och Megane RS 275 Trophy kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler