Prenumerera på Teknikens Värld

Rimac Concept One – världens mest extrema elbil

Rimac Concept One är supersportbilen med 1 088 hästkrafter, gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder och är helt eldriven.

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac är kanske för många ett helt okänt bilmärke och det är fullt förståeligt. Företaget grundades i Kroatien av Mate Rimac 2009, och på bilsalongen i Frankfurt 2011 så kunde de visa upp sin första bil.

Concept One är en helt eldriven supersportbil som via fyra elmotorer, en vid varje hjul, levererar hela 1 088 hästkrafter och 3 800 newtonmeter! 0-100 km/h avklaras på endast 2,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 305 km/h. Egentligen så går den fortare men Rimac valde att begränsa toppfarten då energiförbrukningen blir så hög vid högre hastigheter.

Batteripaketet är av typen litiumfosfat och består av 1 400 celler och levererar 92 kilowattimmar. Räckvidden uppges vara upp till 600 kilometer och med snabbladdare ska det bara ta en timme att ladda batteriet fullt.

Ett system som kallas ”All Wheel Torque Vectoring” möjliggör att bilen ha ställas in för att under- eller överstyra beroende på förarpreferenser, detta tack vare att varje elmotor är helt individuell. Designteamet som står för den smäckra utformningen arbetade tidigare på Pininfarina och interiören har designats av Vilner.

Rimac är en bilfabrikant som för tankarna till svenska framgångssagan Koenigsegg och sedan företaget startades har de jobbat för att få ihop finansiering till att börja tillverka bilar i en mindre skala. Något som nu verkar vara klart då vi fått rapporter om att de nyligen säkrat investerare.

De som står för finansieringen är bland annat kunder som lämnat handpenning men framför allt ett lån från den kroatiska banken för återuppbyggnad och utveckling. Den tyngsta investeraren är dock Frank Kanayet Yepes, en investerare som vet en del om bilar. Han har tidigare varit delaktig i Ferrari 599XX-projektet och är en av investerarna bakom det helelektriska formelmästerskapet Formel E som startar senare i år.

När Rimac sommaren 2013 besökte Sverige fick Teknikens Värld som enda svensk biltidning en provtur med den minst sagt imponerande supersportbilen. När serieproduktion på cirka 20 bilar kommer i gång är ännu oklart men priset blir cirka nio miljoner kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa