Prenumerera på Teknikens Värld

Rimac Concept Two blir självkörande enligt nivå 4

Om några veckor är det världspremiär för Rimacs nya superelbil Concept Two. Det senaste i informationsväg är att den ska få större batteri än sin föregångare och självkörande teknik av en betydligt högre grad än vad vi är vana vid i dag.

Rimac Concept Two

Vi vet redan att kroatiska Rimac Automobili ska visa upp sin andra skapelse på bilsalongen i Genève den 6 mars, en modell som ska ersätta omtalade Concept One som sedan 2013 har byggts i tio exemplar (varav två av dessa är byggda för bankörning).

Lite är känt om ersättaren, mest har förhandssnacket handlat om mer komfort, bättre utrymmen och högre prestanda. Men Autocar har varit i kontakt med någon som har insyn i företaget och på så vis kommit över lite intressant information.
En uppgift som kommit fram den vägen är att Rimac sägs satsa på ett nytt, större batteripack på 120 kWh vilket kan jämföras med Concept Ones 90 kWh. Räckvidden, som hos Concept One beskrivs som runt 50 mil, lär därmed öka.

Rimac Concept Two

En annan uppgift, och kanske den mest spännande av dem alla, är att Concept Two, som ännu inte är ett bekräftat modellnamn, sägs bli autonom enligt nivå 4. Det betyder att bilen, som vi ser på bilderna här, kan köra helt på egen hand, även vid de flesta typer av nödsituationer, utan att behöva input från föraren. Däremot finns ratt och pedaler kvar för att föraren ska kunna köra bilen när så önskas.

Det ska tilläggas att det är få platser i världen som i dagsläget tillåter autonom körning av så här hög grad. Dock kommer fler området inom en snar framtid att kunna erbjuda helt självkörande bilar i trafiken, bland annat i USA, Nederländerna, England och Tyskland. Även i Sveriges ses lagarna över för att möjliggöra gör självkörande bilar i framtiden.

Självkörande fordon enligt fem nivåer

Nivå 0 (Level 0)
Ingen automatisering alls. Föraren står för all körning.

Nivå 1 (Level 1)
Automatisering via förarstödsystem, exempelvis autobroms och adaptiv farthållare.

Nivå 2 (Level 2)
Automatiken kan ta över körningen under kortare stunder/sträckor genom att gasa, bromsa och styra. Föraren måste hela tiden vara engagerad. Flertalet bilar i dag (februari 2018) är självkörande enligt denna nivå.

Nivå 3 (Level 3)
Automatiken kan ta över körningen under längre stunder/sträckor men föraren är fortfarande ansvarig för körningen och måste när som helst vara beredd att ta över ratt och pedaler. Det är denna nivå som Volvo hoppar över då de anser den vara osäker.

Nivå 4 (Level 4)
Automatiken kan ta över körningen i princip helt och hållet, även vid vid nödsituationer. Föraren kan alltså fokusera på annat än körningen, men föraren har alltid möjlighet att ta över framförandet av fordonet.

Nivå 5 (Level 5)
Full automatik. Fordonet behöver inte längre ratt och pedaler. Föraren kan helt koppla bort körningen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa