Så har då världen berikats med ännu en suv, och denna gång från ett lite mer oväntat håll. Rolls-Royce har nämligen klämt fram sin första modell i segmentet – superlyxiga Cullinan.

Många anser nog att världen har gått ”bananas” nu när till och med Rolls-Royce släpper en suv. Men det är så världen fungerar i dag, alla ska ha en suv. Porsche har två, Maserati en, likaså Alfa Romeo, Lamborghini och Bentley. Ferrari är på gång med sin. Koenigsegg tror vi avstår. Men Nu har alltså även det anrika brittiska märket en – Cullinan heter den.

Cullinan undrar du kanske vad det är för mysko namn. Det sticker möjligtvis inte ut som Phantom, Ghost, Wraith och Dawn, men vet man innebörden sticker namnet ut på annat vis. Cullinan är nämligen namnet på världens största diamant som hittats och som numera ingår i de brittiska kronjuvelerna. Självklart Rolls-Royce första suv – förlåt, allterrängfordon med höga sidor som Rolls-Royce kallar modelltypen – ska ha ett anständigt namn.

Rolls-Royce Cullinan 2019

Cullinan byggs på samma aluminiumplattform, Architechture of Luxury som den heter, som nya Phantom använder sig av. Förutom lägre vikt är konstruktionen betydligt mer vridstyv än tidigare plattformar från Rolls-Royce.
Chassit är avancerat och justerat för att passa Cullinans behov, den ska ju inte bara kunna köra på slät asfalt mellan bostaden och kontoret utan ska kunna ta sig an allt från jobbiga skogsvägar till slirig sand i Mellanösterns öken. Den självnivåreglerande luftfjädringen och övriga hjulupphängningskomponenter sägs erbjuda Rolls-Royce berömda ”Magic Carpet Ride”-komfort oavsett underlag.

Rolls-Royce Cullinan 2019

Bilen är självklart fyrhjulsdriven. Systemet är enligt Rolls-Royce, som är i BMW:s ägo sedan 1998, helt nytt och hjälper till att göra Cullinan kapabel att ta sig fram var som helst. Rolls-Royce säger sig ha testet offroad-kapabiliteten i rigorösa tester runt om över hela världen.
Cullinan sägs också ha det bästa vaddjupet av alla lyxsuvar – 54 centimeter. Den siffran står sig dock slätt mot en Range Rover (90 cm) som också får anses vara en lyxsuv, men på en helt annan nivå.

Rolls-Royce Cullinan 2019

Om du trodde att Rolls-Royce Cullinan var en liten och nätt suv – tänk om. 534,1 centimeter lång, 216,4 centimeter bred och 183,5 centimeter hög. Det är stort det. Det är två decimeter längre än närmaste konkurrent Bentley Bentayga som dessutom är betydligt smalare. Även axelavståndet är väldigt mycket större hos ”Rollsen” än hos Bentleyn. Med 329,5 centimeter vinner Cullinan med tre decimeters marginal.
Torrvikten ligger på – håll i dig nu – 2 660 kilo. Men så är Cullinan också follproppad med lyxattiraljer, teknikprylar och system som assisterar föraren i alla möjliga situationer. Autobroms, djur- och fotgängarevarnare och stort kamerasystem för full koll runt bilen finns så klart, men även ett Night Vision-system.

Rolls-Royce Cullinan 2019

Någon superb laståsna kan man väl egentligen inte Rolls-Royce suv, men med 526-600 liter (beroende på modellversion) bagageutrymme med baksätet uppfällt klår den Bentley Bentayga ganska enkelt. Med baksätet nedfällt ryms upp till 1 930 liter, en bra siffra.

Bakom den klassiskt formade grillen finns en V12-motor med en volym som är nästan lika klassisk. 6,75 liter stor är den och utvecklas 571 hästkrafter vid 5 000 r/min och 850 newtonmeter vid 1 600 r/min. Den är därmed större men svagare än Bentley Bentaygas W12-motor som levererar 608 hästkrafter och 900 newtonmeter.
Törstigare än Bentleys maskin är den också. 1,5 liter bensin per mil vid blandad körning vill den ha enligt WLTP-körcykeln omräknad till NEDC. Förbrukningen motsvarar 341 gram koldioxid per kilometer. Med en kvick huvudräkning får vi fram att Cullinan i Sverige kommer att ha en årlig fordonsskatt på runt 25 000 kronor när de nya reglerna tas i bruk den 1 juli 2018.

Rolls-Royce Cullinan 2019

Någon siffra för hur snabb suven är från noll till 100 km/h presenterar inte Rolls-Royce, däremot berättar de att den är toppfartsbegränsad till 250 km/h.

Tyckte du att den årliga skatten för Cullinan var hög? Vänta då bara till du får höra prislappen för att få lägga vantarna på ett exemplar. Ingångspriset i USA ligger på 325 000 dollar vilket omräknat till våra pengar blir knappt 2,9 miljoner kronor. Det kan jämföras med Bentley Bentayga W12 som i USA kostar från 1,75 miljoner kronor. I Sverige kostar Bentayga W12 från drygt 2,2 miljoner kronor, så Rolls-Royce Cullinan närmar sig nog 3,4-3,5 miljoner kronor i instegspris här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Rolls-Royce Cullinan officiell – diamanten bland suvar
NÄSTA Zerouno Duerta visar upp sig på väg