Prenumerera på Teknikens Värld

Ronnie Petersons okända bil till salu

Ronnie Petersons hemligaste tävlingsbil kan nu bli din – om du sitter på 700 000 kronor och inte backar för Alfasud, vill säga.

Ronnie Peterson Alfa Romeo Alfasud 1976

Inför Monacos Grand Prix förra helgen kunde du här på teknikensvarld.se se Ronnie Peterson, Sveriges meste motorstjärna, och hans kanske mest berömda bil, Formel 1-vagnen Lotus 72, i sitt klassiska JPS-utförande i svart och guld. Nu kontrar vi med den förmodligen minst kända som dessutom kan bli din om du har 700 000 kronor över på kontot.
Ronnies namn är för evigt förknippat med Lotus när det kommer till Formel 1 och BMW när det gäller standardvagnsracing. Den påläste lägger till Ferraris sportvagnar och minns att Ronnie 1972 hjälpte till att ordna världsmästartiteln åt det italienska stallet. Men Ronnie hade också en affär med italienska Alfa Romeo, en affär som som började 1971.

Lockade av såväl gratis motorer som en säck med pengar valde Marchstallet, som Ronnie då körde för, att testa Alfa Romeos V8-motorer i deras Formel 1-bilar. Förutom testverksamhet och tävlingar utanför VM körde Ronnie Frankrikes Grand Prix med motorn, det enda VM-lopp han kom att ställa upp i med någon annan kraftkälla än DFV-motorn från Ford/Cosworth. Motorn från Alfa var 40 kg tyngre än diton från Ford men gav mer effekt på högre varv. Så högt varvade inte motorn den där dagen på Paul Ricard-banan och den gav tillslut upp efter 20 varv.
Dealen med Alfa Romeo gav även en sportvagnssits och där gick det bättre ett par veckor senare – en vinst under sextimmarsloppet på Watkins Glen i par med Andrea de Adamich med en Alfa Romeo T33-3.

Ronnie Peterson Alfa Romeo Alfasud 1976

Ronnie Peterson i bilen som nu är till salu.

Vagnen på bilden ovan är dock en för de flesta helt okänd Ronniebil. Inte undra på det, han körde den en enda gång – under ett välgörenhetslopp sommaren 1976. Bilen är en Alfasud som på våra breddgrader mest är känd som en rostburk av rang men som 1976 blev ämne för en egen racingserie i såväl hemlandet andra europeiska länder åren 1976 till 1981. Grundplåten var Ti-versionen med trimmad boxerfyra (115 hästar mot originalets 79) och en 130 kg lättad kaross. ”Trofeo Alfasud”, som serien hette, skolade unga förare. Den mest kända är Gerhard Berger som kom att köra 210 Formel 1-lopp för bland annat Benetton och Ferrari.
Segraren av serien i Italien första året blev Filippo Niccolini som under ovan nämnda välgörenhetslopp parades ihop med svenske Ronnie Peterson. Filippo vann sitt heat medan Ronnie blev inblandad i en olycka.

2003 hittades den bortglömda bilen av en entusiast. Efter att ha skrapat genom många lager av lack och kulörer nådde han den karaktäristiska blå trekanten på bilens högra framflygel. I dag är bilen omlackad men en del av taket har kvar ursprungslacken.
Bilen renoverades för att kunna ställa upp i historisk racing och sägs ha kvar alla originaltrimdelar. 2012 såldes den till en tysk som körde den under bandagar och nu finns den tillsalu hos Weekend Heroes i München.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa