Prenumerera på Teknikens Värld

Ronnies Petersons BMW 3.5 CSL till salu

Från vinnarvagn på Europas tävlingsbanor till ladugårdsfynd i Asien – här är historien om Ronnie Petersons BMW 3.5 CSL. Och du… den är till salu.

ronnie peterson bmw csl grupp 5

Håll i hjälmen. Förra veckan kunde vi berätta om den svenske racingikonen Ronnie Petersons hemligaste tävlingsbil, en Alfa Romeo Alfasud Ti, som nu är till salu. Knappt hann vi luta oss tillbaka förrän vi stötte på ytterligare en av hans tävlingsbilar med prislapp på rutan.
Ronnie började tävla för BMW 1974 och gjorde så resten av sin karriär. Första bilen ut var BMW 3.0 CSL – ett specialbygge tillverkad i 1 265 exemplar. L står för leicht och bilen i fråga var en 3.0 CS, rensad på bjäfs och byggd i tunnare plåt samt med dörrar, baklucka och motorhuv i aluminium. Dessutom fick den ett vingpaket som heter duga och som gjorde skäl för smeknamnet ”Batmobile”. Modellen dominerade på de europeiska tävlingsbanorna mellan åren 1975 till 1979.

Bilen som nu är till salu är en av fyra vidareutvecklade exemplar framtagen 1976 för Grupp 5. Motorn är uppborrad till 3,5 liter och har ett effektuttag på 480 hästkrafter. Bilen deltog i tävlingar på båda sidor av Atlanten och kördes av Ronnie vid två tillfällen: Watkins Glen i USA där han slutade femma och sextimmarsloppet på Dijon i Frankrike där han tillsammans med Dieter Quester och Albrecht Krebs slutade sexa. Om loppet på USA:s östkust skriver Ronnie i sin krönika i Teknikens Värld nummer 16/1976:

”Under loppet fick vi bl a byta svänghjulet i bilen. Dessutom sög den inte soppa som den skulle så jag fick gå i depå tidigare än jag räknat med varje gång. Dieter hann aldrig bli klar förrän jag var inne igen. Därför fick jag köra i fyra timmar av sex. Jag var totalt slut efteråt. Men det var kul att komma i mål.”

ronnie peterson bmw csl grupp 5

Ingen seger i denna bil för Ronnie men det ordnade en annan svensk, Lotus nye Formel 1-förare Gunnar Nilsson, när han under 1 000-kilometersloppet på Österreichring kom i mål först i par med Dieter Quester.

1977 såldes bilen vidare av BMW och tävlades av privatförare, först i Österrike och Tjeckoslovakien och senare i Asien där den drabbades av ett motorhaveri och parkerades i ett skjul. Bilen blev stående på samma plats till 2002 då den upptäcktes av en brittisk entusiast som tog hem och renoverade den. Bilen, med chassinummer 2275982, hade inga krockskador och hade kvar alla sina trimdetaljer.
Av fyra tillverkade bilar är i dag bara två rullande, detta är den enda med sin originalmotor. Dessutom körd av två svenska racinglegender. Vad väntar du på? Handlaren Jan B. Lühn i Münster sitter och väntar på ditt bud.

Om du gillar BMW:s sportvagnar, du har väl inte missat vår häftiga duell på Ring Knutstorp där vi kör just BMW 3.5 CSL mot en 320 grupp 5-bil.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa