Prenumerera på Teknikens Värld

Så avfettar du rätt

Vad är egentligen avfettning? Det finns tre olika sorter som vi måste skilja på. Petrokemisk, alkalisk och mikroavfettning. Här kommer en genomgång.

Teknikens Världs bilvårdsexpert Göran Huusko reder ut begreppen i avfettningsdjungeln.
Andreas Libell

Teknikens Världs bilvårdsexpert Göran Huusko reder ut begreppen i avfettningsdjungeln.

Ofta så hör jag uttrycket ”jag har avfettat min bil”. Men en avfettning är verkningslös om den inte är utvecklad och anpassad för ändamålet.
Jag ska försöka bena ut alla uttryck och begrepp så att du som vårdar din bil väljer rätt nästa gång du tvättar din bil.

• Petrokemisk avfettning: Även kallad kallavfettning. Det är en avfettning som är baserad på ett petrokemiskt lösningsmedel. Vissa deklarerar det nafta, men i folkmun så är det helt enkelt vanlig lacknafta som det avser. Kallavfettning löser petroleumsmuts, smuts som inte innehåller vatten och som inte går att blanda med vatten. Det är motorolja, fettfläckar, tuggummi och asfaltsfläckar.

• Alkalisk avfettning: Den är alltid alkalisk, det innebär att den har ett pH som är över 7 på pH-skalan. Den har en fördel, den är väldigt kostnadseffektiv eftersom den går att späda tio gånger sin egen volym med samma effekt. Det ger en makalöst låg kostnad per tvätt. Alkalisk avfettning löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater. Har din husvagn stått utomhus några år och blivit bevuxen av mögel och alger är detta avfettningen för dig.

• Mikroavfettning: Det är en kombination av kallavfettning och alkalisk avfettning. Helt enkelt en kompromiss som jag personligen aldrig har gillat fullt ut. Men ska du välja en enda avfettning, välj mikroavfettning!

Så här gör du: Applicera först en petrokemisk avfettning på lacken, därefter applicerar du en alkalisk avfettning ovanpå. Tänk på att inte applicera ovan fönsterlisten. Rinner avfettning ner genom dropplisten ner till dörren så löser du upp rostskyddet och förkortar bilens livslängd. Låt verka några minuter och skölj av bilen omsorgsfullt! Nu är det äntligen dags för schamponering.
Vårda er bil med ömhet!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa