Prenumerera på Teknikens Värld

Så dyr blir din bil med nya skatten

Det nya bilskattesystemet som börjar gälla den 1 juli 2018 kan innebära stora omställningar på bilmarknaden. Vi benar ut systemet som kommer innebära både högre skatt och högre bonus än i dag.

Ny fordonsskatt 2018

Från och med i sommar får vi ett nytt bilskattesystem. Bonus Malus kallas skattesystemet. Bonus för att elbilar och gasbilar får förhöjd miljöbilspremie. Elbilar får 60 000 kronor i bonus, och laddhybrider får bonus beroende på koldioxidutsläppet, normalt 20 000-30 000 kronor. För både elbilar och laddhybrider innebär det en kraftig höjning av bonusen jämfört med dagens supermiljöbilspremie som är 40 000 kronor för elbilar och 20 000 kronor för laddhybrider.
Malus är medaljens baksida. De allra flesta bensin- eller dieseldrivna bilar får en höjd bilskatt under de första tre åren. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt.
Efter treårsperioden sänks skatten till normal nivå. Den befintliga vagnparken påverkas inte, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt.

Effekten på bilmarknaden kommer att bli påtaglig, i synnerhet 2018. Fram till den första juli kan köparna nämligen undvika den nya bilskatten, helt enkelt genom att köpa den nya bilen innan skatten börjar gälla.
På längre sikt, efter halvårsskiftet, kommer skattesystemet framför allt att gynna försäljningen av elbilar och laddhybrider. Törstigare bilar kommer att få det svårare, till exempel vissa suv-modeller med fyrhjulsdrivning och automatlåda.

Ny fordonsskatt 2018 linje

Klicka för större bild.

Gränsen för bilar som omfattas av ”malus” är lågt satt.
Alla bilar som släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer straffas med förhöjd bilskatt under de tre första åren efter registreringsdatum. Bilar som i dagens skattesystem är miljöklassade och skattebefriade blir i vissa fall straffbeskattade för sin törst efter halvårsskiftet.
Skatten är 82 kronor per gram utöver 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns dessutom ett bränsletillägg som uppgår till 13,52 kronor per gram.
Det innebär inga större skillnader för de snålaste dieselbilarna. En Volkswagen Golf kombi med tvålitersdiesel på 150 hästkrafter drar 0,44 liter per mil och har koldioxidutsläpp på 112 gram per kilometer. Det betyder i dag 1 155 kronor i årlig skatt. Registreras bilen 1 juli 2018 eller senare kostar den 3 518 kronor per år under tre år. År fyra och framåt kostar den 1 786 kronor per år i skatt.
Ju mer bränsle bilen drar desto större blir skattetröskeln. Hyundai Tucson 2,0 CRDi som drar relativt måttliga 0,59 liter per mil och släpper ut 159 gram koldioxid kostar 8 483 kronor i bilskatt per år i tre år. Det fjärde året och framåt sjunker skatten till 3 816 kronor.

Tuffast blir det för törstiga modeller, till exempel suvar med automatlåda och fyrhjulsdrift. Nya bilmodeller, typgodkända efter 1 september 2017, har det extra motigt. Nya bilmodeller körs sedan september 2017 i den tuffare WLTP-körcykeln när de EU-typgodkänns. För att de ska kunna jämföras rättvist med andra nya bilar som är körda i den gamla NEDC-körcykeln räknas förbrukningen om enligt en formel. Men förbrukningen blir trots det 5-8 procent högre än när bilen körs direkt i NEDC-körcykeln.
Nya Opel Insignia Country Tourer visar hur det kan slå. Fyrcylindriga Country Tourer diesel med automatlåda är körd i WLTP-körcykeln eftersom den är en ny modell. Koldioxidutsläppet är 188 gram omräknad till NEDC-cykeln.
Det betyder att Insignia Country Tourer kostar 11 978 kronor per år i skatt i tre år. Från och med fjärde året kostar den 5 786 kronor i skatt. Något som förmodligen kommer att få kunderna att tänka till en extra gång.

Detta gäller med nya skattesystemet

Bonus-malus-systemet träder i kraft från och med juli 2018. Det omfattar nya bilar som registreras från halvårsskiftet, den befintliga vagnparken berörs alltså inte. Redan registrerade bilar behåller dagens bilskatt.

Dagens supermiljöbilspremie på 40 000/20 000 kronor försvinner, liksom de skattebefriade miljöbilarna under 95 gram.

I stället införs en bonus för bilar som släpper ut högst 60 gram CO2/km. Nollutsläppsbilar, i dag batteridrivna elbilar, får 60 000 kronor i bonus. Bonusen trappas sedan av med 833 kronor per gram, upp till 60 gram. Bilar som släpper ut 60 gram får alltså 10 000 kronor i bonus, vilket är den lägsta bonusen. Gasbilar får 10 000 kronor i bonus, oavsett koldioxidutsläpp.

För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren: 82 kronor per gram koldioxid utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid utöver 140 gram. För dieselbilar tillkommer ett bränsletillägg som är antal gram koldioxid multiplicerat med 13,52.

Samtliga bilar, även el- och laddhybrider, åläggs en fast grundavgift på 360 kr/år.

Från år fyra och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram. För bensinbilar betyder det att skatten blir likadan som i dag. För dieselbilar över 95 gram blir skattesatsen något högre än i dag. För normala dieselbilar kommer skatten att landa på en nivå som är cirka 500 kronor högre än i dag, men törstigare dieselbilar med högre koldioxidutsläpp kommer få lägre skatt än i dag. Brytpunkten ligger vid 170 gram koldioxid per kilometer.

Etanol- och gasbilar slipper malus-delen, oavsett koldioxidutsläpp.

Fordonsskatten kommer från och med halvårsskiftet att adderas till förmånsvärdet.

Riktigt dramatisk blir skatteökningen för bensintörstiga sport- och lyxbilar. Ford Mustang har ett koldioxidutsläpp på 277 gram per kilometer. Mustanger som registreras före halvårsskiftet kostar 4 012 kronor i skatt, från och med 1 juli kostar samma bil 18 709 kronor i årlig skatt under de tre första åren.
Även för vissa snåla bilar kommer halvårsskiftet att bli en brytpunkt eftersom miljöklassningen och därmed skattefriheten tas bort. Volvo V90 D4 drar 0,45 liter per mil och släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer. I dag är den klassad som miljöbil och staten bjuder på skatten i fem år för att du har varit snäll och tänkt på miljön.
Efter halvårsskiftet blir den inte bara skattepliktig, den landar dessutom i Malus-klassen och klappen på axeln byts till en örfil. De tre första åren kommer V90 D4e att kosta 4 187 kronor i skatt per år, och från och med det fjärde året kommer den att kosta 2 395 kronor per år.

Läs också: Regeringen funderar på kilometerskatt

Slutsats: Om du är på jakt efter en vanlig­ bensin- eller dieselbil tjänar du på att köpa den innan halvårsskiftet. Detta gäller framför allt bilar som i dag är miljöklassade och bilar som har högre förbrukning samt koldioxidutsläpp. Störst blir skillnaden för bensinbilar.
Är du däremot på väg att köpa en elbil eller en laddhybrid så vinner du på att vänta till efter halvårsskiftet med köpet. Renodlade elbilar får bonusen höjd från 40 000 kronor till 60 000 kronor. Även laddhybrider får märkbart förhöjd bonus. I dag är laddhybridbonusen 20 000 kronor. I Bonus Malus-systemet beror bonusen på koldioxidutsläppen i körcykelprovet. Har bilen noll gram i utsläpp (dvs elbil) är bonusen 60 000 kronor. Sedan minskar bonusen med 833 kronor för varje gram koldioxid. Det betyder att en laddhybrid med lågt koldioxidutsläpp får mer än en fördubbling av miljöbonusen. BMW i3 REX går från 20 000 kronor till 50 000 kronor i bonus eftersom den är skriven för 12 gram koldioxid per kilometer.
För att bilskatterna ska påverka tjänstebilsförarna kommer fordonsskatten för bilar registrerade efter halvårsskiftet att läggas på förmånsvärdet.

Bilmodell Bränsle CO2 Skatt i dag Skatt år 1-3 Skatt år 4-
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Bensin 210 2 538 11 540 2 538
Audi A4 Avant 2,0 TFSI S tronic Bensin 119 536 2 328 536
Audi A6 Avant 2,0 TFSI quattro aut Bensin 158 1 394 5 976 1 394
Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro aut Diesel 132 2 198 5 429 2 857
Bentley Mulsanne Bensin 342 5 442 25 664 5 442
BMW 320d Touring aut Diesel 113 1 207 3 614 2 181
BMW 520i Touring aut Bensin 152 1 262 5 334 1 262
BMW 520d Touring aut Diesel 123 1 729 4 569 2 537
BMW X2 xDrive20d Diesel 121 1 625 4 377 2 466
Citroën C3 Aircross 110 Bensin 112 382 1 754 382
Corvette Stingray 6,2 Bensin 284 4 166 19 458 8 284
Dacia Duster TCe 125 4×2 Bensin 138 954 3 886 954
Ferrari 488 GTB Bensin 260 3 638 16 890 3 638
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost aut Bensin 118 514 2 246 514
Ford Mustang GT Bensin 277 4 012 18 709 4 012
Honda Civic Type R Bensin 176 1 790 7 902 1 790
Hyundai i20 1,2 84 hk Bensin 114 426 1 918 426
Hyundai i30 N Performance Bensin 163 1 504 6 511 1 504
Hyundai Tucson 2,0 CRDi Diesel 159 3 606 8 483 3 816
Kia Niro Hybrid Bensin 88 0 360 360
Kia Sportage 2,0 CRDi aut Diesel 166 3 971 9 326 4 064
Koenigsegg Agera RS Bensin 310 4 738 22 240 4 738
Mazda CX3 2,0 4WD aut Bensin 146 1 130 4 692 1 130
Mazda CX3 1,5 D 4WD Diesel 136 2 407 5 811 2 999
Mitsubishi ASX 1,6 Bensin 132 822 3 394 822
Mitsubishi ASX 1,6 D Diesel 119 1 520 4 187 2 395
Mercedes E 200 aut Bensin 144 1 086 4 478 1 086
Mercedes E 200 d aut Diesel 115 0 3 805 2 253
Mercedes E 400 4Matic Bensin 176 1 790 7 902 1 790
Nissan Qashqai DIG-T 163 2WD Bensin 134 866 3 558 866
Nissan Qashqai dCi 130 4WD Diesel 129 2 042 5 142 2 750
Peugeot 308 130 hk Bensin 107 360 1 344 360
Opel Corsa 1,4 90 hk Bensin 120 558 2 410 558
Opel Astra 1,4 Turbo Bensin 128 734 3 066 734
Opel Astra 1,6 CDTi Diesel 90 0 1 827 1 827
Opel Insignia 1,5 Turbo kombi Bensin 133 844 3 476 844
Opel Insignia Country Tourer 4WD aut Diesel 188 5 118 11 728 5 786
Porsche 718 Boxster Bensin 168 1 614 7 046 1 614
Porsche 911 Carrera Bensin 190 2 098 9 400 2 098
Renault Mégane TCe 130 Bensin 119 536 2 328 536
Renault Mégane dCi 110 Diesel 95 0 1 894 1 894
Skoda Fabia 1,2 90 hk Bensin 101 360 852 360
Skoda Fabia 1,4 TDI 90 Diesel 104 1 103 2 754 2 016
Skoda Octavia 1,8 TSI kombi 180 hk aut 4WD Bensin 154 1 306 5 548 1 306
Skoda Octavia 1,8 TSI kombi 180 hk Bensin 140 998 4 050 998
Toyota Auris HSD Hybrid Bensin 92 0 360 360
Toyota Auris Touring Sports 1,2 Turbo man Bensin 132 822 3 394 822
Toyota Hilux 2,4 D-4D Double Cab aut Diesel 204 5 952 13 906 5 414
Toyota RAV4 2,0 AWD Active Bensin 158 1 394 5 976 1 394
Volkswagen Golf TSI 1,4 125 hk aut Bensin 119 536 2 328 536
Volkswagen Golf TSI 1,4 125 hk E85 E85 116 415 415 415
Volkswagen Golf TDI 1,6 aut Diesel 102 1 103 2 563 1 989
Volkswagen Passat 2,0 TSI 220 hk aut Bensin 148 1 174 4 906 1 174
Volkswagen Passat 2,0 TDI 190 hk Diesel 134 2 302 5 620 2 928
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk 2WD Bensin 132 822 3 394 822
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk aut 4WD Bensin 161 1 460 6 297 1 460
Volvo V90 T5 Bensin 154 1 306 5 548 1 306
Volvo V90 D3 Diesel 116 0 3 900 2 288
Volvo V90 D4e Diesel 119 0 4 187 2 395
Volvo V90 D4 AWD aut Diesel 128 1 990 5 047 2 715
Volvo XC40 T5 AWD Bensin 168 1 614 7 046 1 614
Volvo XC40 D4 AWD Diesel 133 2 250 5 524 2 892
Volvo XC60 T5 AWD aut Bensin 167 1 592 6 939 1 592
Volvo XC60 D5 AWD aut Diesel 144 2 824 6 675 3 283
Volvo XC90 D5 AWD aut Diesel 163 3 814 8 965 3 958

Så här kommer bonusarna för olika laddhybrider att se ut från och med den 1 juli 2018. Elbilarna åtnjuter maximal bonus om 60 000 kronor.

Laddhybrid CO2 Bonus innan 180701 Bonus efter 180701
BMW i3 REX 12 20 000 50 000
BMW 330e iPerformance 44 20 000 23 348
Kia Niro Plug-In Hybrid 29 20 000 35 843
Kia Optima Plug-In Hybrid 34 20 000 31 678
Mini Countryman Plug-In Hybrid 49 20 000 19 183
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 41 20 000 25 847
Volkswagen Golf GTE 38 20 000 28 346
Volkswagen Passat GTE 38 20 000 28 346
Volvo V90 T8 Twin Engine AWD 46 20 000 21 682
Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD 49 20 000 19 183

Tips: Scrolla tabellerna vänster/höger om du inte ser samtliga kolumner direkt.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa