Prenumerera på Teknikens Värld

Så jobbar de i säkerhetsbilen

Du har sett dem som hastigast i tv-rutan, men vad gör de egentligen, de som kör säkerhetsbilen vid motorsportevenemang. Här får du en inblick.

Har du undrat hur det är att köra en säkerhetsbil? I klippet här får du en inblick i Nicola Cursi and Cristian Sisos vardag när det kör en Seat Leon Cupra under deltävlingarna i WorldSBK – en serie för serietillverkade motorcyklar.

De är först ut på banan vid varje tävling för att kontrollera bansträckan. Bara en bit gummi på asfalten kan orsaka fara för de tävlande. Innan loppet kör de ett extra snabbt var för att se att flaggvakter och funktionärer är med på noterna. Efter starten kör en andra säkerhetsbil ut och följer fältet, ombord finns alltid sjukvårdspersonal. Normal kör säkerhetsbilarna upp till 60 mil per tävling.

28 motorcyklar kör 13 deltävlingar under en säsong och för säkerhetsbilens förare betyder det tio månader av resande.
– Det här är mer en livsstil än ett jobb, som Cristian Siso uttrycker det.

Modellen Seat Leon Cupra deltog i årets Bankalas som publicerades i Teknikens Värld nummer 16 och 17/2017. Av 20 deltagare tog den plats tolv, före bilar som Volkswagen Golf R och Mercedes-AMG E 63 S. Vill du läsa mer nu om modellen, ta del av vår provkörning av Seat Leon Cupra  från i våras.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa