Vi har än en gång tagit ut ett gäng populära laddhybrider för test på svenska vägar. Självklart tittade vi även på räckvidden vid körning på el. Så här långt kom bilarna.

I Teknikens Värld nummer 9/2018 plockade vi ut fem laddbara hybridbilar av olika karaktär varav en är nykomlingen Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD. Den är relativt ensam i sin genre i och med att den har en totaleffekt på 407 hästkrafter och kostar en bra bit över halvmiljonen (och som relativt lätt sticker iväg över 700 000 kronor om man lägger på ”lite” utrustning).

Kia Niro Plug-In Hybrid, Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Passat GTE och Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD

Vårt nya test av laddhybrider hittar du här.

I testet undersökte vi hur långt bilarna kan rulla med enbart elmotorn som drivkälla. Vi körde vår utvalda slinga på totalt 6,7 mil som innefattar några kilometer stadskörning som efterföljs av motortrafikled samt landsväg av blandad karaktär där hastigheterna är 50, 70, 80 och 90 km/h. Vi följde trafikrytmen så det handlade inte om någon särpräglad snålkörning.
Det ska tilläggas att tillfället då Volvo XC60:n kördes på sträckan var temperaturförhållandet något annorlunda (lite lägre temperatur) än när övriga bilar kördes.

I bilden ovan, som du kan se i större format här, ser du via de grå staplarna hur långt respektive bil ska kunna köra på enbart el enligt den europeiska NEDC-körcykeln och hur långt vi kom på vår testslinga (som markeras med de grönröda staplarna). Ingen av laddhybriderna nådde upp till NEDC-körcykelns räckviddssiffra. Några var dock ganska nära, andra inte.

Nedan redovisar vi hur långt bilarna nådde procentuellt i förhållande till NEDC-körcykelns räckvidd.

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
kom 95,5 procent av utlovad räckvidd.
Optima har en batterikapacitet på 11,26 kWh.
Kia Niro Plug-In Hybrid
kom 89,8 procent av utlovad räckvidd.
Niro har en batterikapacitet på 8,9 kWh.
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD
kom 88,4 procent av utlovad räckvidd.
XC60 har en batterikapacitet på 10,4 kWh.
Toyota Prius Plug-In Hybrid
kom 88,2 procent av utlovad räckvidd.
Prius har en batterikapacitet på 8,8 kWh.
Hyundai Ioniq plug-in
kom 84,9 procent av utlovad räckvidd.
Ioniq har en batterikapacitet på 8,9 kWh.
Mini Countryman Plug-In Hybrid
kom 80,5 procent av utlovad räckvidd.
Countryman har en batterikapacitet på 7,6 kWh.
Volkswagen Passat Sportscombi GTE
kom 78,2 procent av utlovad räckvidd.
Passat har en batterikapacitet på 9,9 kWh.
BMW 530e iPerformance
kom 72,8 procent av utlovad räckvidd.
530e har en batterikapacitet på 9,2 kWh.
Volkswagen Golf GTE
kom 68,4 procent av utlovad räckvidd.
Golf har en batterikapacitet på 8,7 kWh.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
kom 66,5 procent av utlovad räckvidd.
Outlander har en batterikapacitet på 12 kWh.
Mercedes E 350 e
kom 62,4 procent av utlovad räckvidd.
E 350 e har en batterikapacitet på 6,2 kWh.

Vill du läsa vårt senaste test av laddhybrider klickar du här. Vill du läsa det äldre testet från i höstas klickar du i stället här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Så långt kan 11 laddhybrider köra på el – sedan är batteriet tomt
NÄSTA CTEK ger sig in elbilsbranschen – köper Chargestorm