Prenumerera på Teknikens Värld

Så mycket drar bilen i verkligheten

Teknikens Världs förbrukningsmätningar visar verkliga siffror. Vi kör testerna i vår egenutvecklade Sverigecykel, det gör inte resten av världen. Men våra tester stämmer överens med verkligheten.

Bränsleförbrukning Sverigecykeln
Teknikens Värld

Det har sedan länge varit känt att den verkliga bränsleförbrukningen skiljer sig kraftigt från biltillverkarens uppgifter i EU-körcykeln. Från biltillverkarnas sida framhålls bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp alltjämt som avgörande försäljningsargument, men för fler och fler bilköpare spelar siffrorna mindre roll. Den som är någorlunda insatt i bilbranschen vet nämligen att siffrorna ljuger och att den av tillverkaren uppgivna förbrukningen har mycket lite med verkligheten att göra.
Förbrukningssiffran som står i faktabladet och i reklamen för en bil grundas på den så kallade EU-körcykeln, en av EU-länderna standardiserad körcykel som används på alla bilmodeller som säljs i Europa. Standardiseringar som underlättar för konsumenterna är bra, men i det här fallet har det slagit fel då biltillverkarna är mer intresserade av att konstruera bilar som är snåla i EU-körcykeln i stället för att vara det ute på vägen.

Detta är Sverigecykeln

Hur mycket drar din bil egentligen? Tillverkarnas siffror baserade på EU-körcykeln ligger alltid långt ifrån verkligheten, vilket vi inte kunde acceptera. Därför lade vi stora resurser på att utveckla en egen körcykel – en testmetod som vi använt oss av sedan 2007. Ett av de första momenten är att köra den testade bilen i vår vägsimulator för att ta reda på den verkliga bränsleförbrukningen samt motoreffekt och kraft. I Sverigecykeln kör vi testbilarna identiskt utifrån svenska körförhållanden, därför skiljer sig ofta våra resultat från biltillverkarnas uppgifter som utgår från EU-körcykeln. Även hästkraftsantal samt vridmoment kan avvika mer än vad som är acceptabelt. Flera exempel har visat att nyblivna bilägare fått upprättelse efter våra mätningar där det visat att just deras modell inte levt upp till broschyrbladens mer teoretiska faktasiffror.

Teknikens Värld har sedan 2007 mätt bränsleförbrukning i vår egenutvecklade körcykel som vi kallar Sverigecykeln. Sverigecykeln är hårdare och mer rättvisande än EU-körcykeln, inte bara för att den bättre efterliknar verklig körning i Sverige utan för att bilarna som mäts på vägsimulatorn, även kallad rullande landsväg, ser ut och fungerar precis som de gör i trafik. De har normal standardutrustning och väger alltså ungefär lika mycket som den bil du funderar på att köpa.
Ända sedan vi började med Sverigecykeln har vi sett att tillverkarnas uppgifter om bränsleförbrukning är gravt missvisande och under förra året märktes ingen förbättring.

Under 2014 testade vi på Teknikens Värld 135 bilar och i tabellerna nedan har vi sammanställt förbrukningssiffrorna för ett urval av bilarna uppdelade i fem klasser. Siffrorna visar att det snarare är regel än undantag att bilarna drar 20-30 procent mer än vad som uppges av tillverkarna. I extremfallen ligger förbrukningen omkring 50 procent över den uppgivna. Allra värst är nya Ford Mondeo TDCi 150, Mercedes C 220 BlueTec samt Renault Clio TCe 90 som drar 56, 57 respektive otroliga 78 procent mer än vad som anges i faktabladet.
Just Ford Mondeo och Mercedes C-klass var förra årets största viktfuskare. Den testade Mondeon vägde 279 kg mer än vad som stod i registreringsbeviset och i C-klassen var det 245 kg övervikt. Det är inte bara körkortet som är i fara när man kör med en för tung bil, även plånboken kan få sig en törn. Här har du hela listan på hur mycket bilarna faktiskt drar. Inga fantasisiffror, bara renodlad, verklig fakta.

Teckenförklaring
SV = Sverigecykeln (verklig förbrukning)
EU = EU-körcykeln

Bilen förbrukar i verkligheten lika mycket eller mindre än EU-körcykeln uppger
Bilen förbrukar upp till 25 procent mer i verkligheten än EU-körcykeln uppger
Bilen förbrukar över 25 procent mer i verkligheten än EU-körcykeln uppger

Småbilsklass

Bilmodell SV (l/mil) EU (l/mil) Differens (l) Differens (%)
Audi A1 Sportback 1,4 TFSI 0,74 0,53 0,21 39,6
Citroën C1 PureTech 82 0,42 0,43 -0,01 -2,3
Hyundai i10 1,0 0,47 0,47 0 0,0
Mini Cooper 0,65 0,46 0,19 41,3
Seat Mii Style MPI 60 Ecofuel (kg gas) 0,43 0,29 0,14 48,3
Suzuki Swift Sport 0,66 0,64 0,02 3,1
Renault Clio TCe 90 Sport Tourer 0,80 0,45 0,35 77,8
Citroën DS3 THP 155 Sport 0,64 0,67 -0,03 -4,5

Golfklass

Bilmodell SV (l/mil) EU (l/mil) Differens (l) Differens (%)
Audi A3 1,4 TFSI Cabriolet 0,70 0,50 0,20 40,0
Dacia Logan MCV 0,82 0,50 0,32 64,0
Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC 0,53 0,38 0,15 39,5
Mazda 3 2,0 120 0,65 0,51 0,14 27,5
Nissan Note 1,2 DIG-S 0,64 0,47 0,17 36,2
Peugeot 308 SW 1,2T 130 0,67 0,47 0,20 42,6
Seat Leon ST 1,2 TSI 105 hk 0,67 0,49 0,18 36,7
Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI 105 hk 0,64 0,51 0,13 25,5
Volkswagen Golf Sportscombi 2,0 BMT 0,60 0,45 0,15 33,3

Mellanklass

Bilmodell SV (l/mil) EU (l/mil) Differens (l) Differens (%)
Audi A4 Avant 2,0 TDI 190 quattro S tronic 0,73 0,52 0,21 40,4
Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI 177 S tronic 0,70 0,60 0,10 16,7
BMW 320d 0,65 0,57 0,08 14,0
Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC 0,65 0,57 0,08 14,0
Mercedes C 220 BlueTec diesel 0,69 0,44 0,25 56,8
Opel Insignia Country Tourer 0,78 0,56 0,22 39,3
Volvo V60 D4 0,59 0,43 0,16 37,2

Storbilsklass

Bilmodell SV (l/mil) EU (l/mil) Differens (l) Differens (%)
BMW 528i Touring Aut 0,90 0,71 0,19 26,8
Citroën C5 Cross Tourer HDI 200 0,78 0,61 0,17 27,9
Ford Mondeo TDCi 150 0,78 0,50 0,28 56,0
Skoda Superb TDI 170 hk 4X4 0,68 0,57 0,11 19,3
Subaru Outback 2,0D 0,67 0,63 0,04 6,3
Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 BMT 0,68 0,46 0,22 47,8
Volvo V70 D3 0,68 0,49 0,19 38,8

SUV-klass

Bilmodell SV (l/mil) EU (l/mil) Differens (l) Differens (%)
Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 0,72 0,57 0,15 26,3
BMW X3 xDrive20d 0,78 0,54 0,24 44,4
Dacia Duster 1,5 dCi 4X4 0,73 0,52 0,21 40,4
Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD 0,75 0,65 0,10 15,4
Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi-R 0,85 0,76 0,09 11,8
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 0,84 0,75 0,09 12,0
Jeep Cherokee 2,0 170 hk 0,77 0,58 0,19 32,8
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD 0,75 0,72 0,03 4,2
Mazda CX-5 2,2D 150 hk AWD 0,78 0,55 0,23 41,8
Mercedes GLA 250 4Matic 0,83 0,66 0,17 25,8
Mitsubishi Outlander 2,2D 4WD 0,72 0,58 0,14 24,1
Nissan Qashqai 1,6 dCi 4X4 0,68 0,49 0,19 38,8
Nissan X-Trail 130 dCi 4X4 0,68 0,53 0,15 28,3
Range Rover Evoque 2,2 SD4 0,77 0,60 0,17 28,3
Range Rover Sport 3,0L SDV6 0,95 0,75 0,20 26,7
Skoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 140 hk 0,61 0,63 -0,02 -3,2
Subaru Forester 2,0 XT 0,88 0,85 0,03 3,5
Toyora Rav-4 2,2D-4D 0,74 0,53 0,21 39,6
Volkswagen Tiguan 2,0 4Motion BMT 0,70 0,60 0,10 16,7
Volvo XC60 D4 AWD 0,74 0,64 0,10 15,6

Kommentar: Sammanställningen av bränslemätningarna för 2014 års testbilar visar mest rött. Väldigt få bilar håller vad de lovar och i värsta fall drar de nästan dubbelt så mycket mot vad som anges i de officiella siffrorna.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa