Prenumerera på Teknikens Värld

Så tvättar du bilen rätt och effektivt

Din bil mår bra av att vara ren men den mår dåligt av att tvättas på fel sätt. Så här gör du för att tvätta skonsamt, effektivt och miljövänligt.

Tvätta bil med Huusko
Patrik Lindgren

Tvätta din bil på rätt sättFinns det något mer avkopplande en lugn vårdag än att bara gå ut och känna doften av vår, fylla en hink med ljummet vatten? För mig så är det underbart! Det finns inget som är så enkelt och nödvändigt för att bevara sin bils värde. Lacken är bland det dyraste som finns på en bil, en omlackering kostar cirka 25 000 kronor. Att bevara och beskydda din bils lack är en god investering.

 

Bilschampo vs diskmedel

För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse. Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt, och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och diskmedlet är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer förklaringen:

Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som får smutsen att lossna från underlaget).
Den absolut vanligaste tensiden är natriumdodecylbensensulfonat. Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett, men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.
Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Att rengöringsförmågan är bra är en given självklarhet.

 

Dosera med mätglas

Dosera bilschampot med mätglas

Mätglas rekommenderas, tillverkarna vill sälja så mycket schampo de bara kan. Men du får inte bättre resultat om du överdoserar. Det mest optimala är att köpa ett mätglas så som vi har gjort och så mäter du upp hur mycket schampo som krävs till exempelvis tio liter vatten.

 

Skum

Mycket skum när du tvättar bilen är inte en nackdelBilschampo har en viktig funktion, det ska fungera som ett smörjmedel mellan bilsvampen och lacken när du tvättar ditt fordon. En tumregel är att ju mer skum, desto bättre smörjer det. Och i förlängningen bidrar det till en säker tvätt. Vill man och har möjlighet så kan en skumlans vara till stor hjälp. Den skapar ett rakbladslödder med hjälp av en injektor som blandar luft och vatten. Dessutom gör det biltvätten till ett rent nöje.
En av grunderna är att tvätta bilen i skuggan, tvättar vi bilen i solljus så dunstar vattnet allt för fort och lämnar kalkfläckar kvar på lacken, med ett mediokert resultat som följd. Vidare så brukar jag alltid tvätta bilen uppifrån och ner, för att låta allt vatten rinna neråt, det finns olika meningar om den frågan. Men jag är väldigt bestämd på den punkten.
Det är viktigt att skölja ur tvättsvampen frekvent, rena verktyg är a och o i jakten på den perfekta glansen. Och använd aldrig din svamp efter att du har tappat den på marken, ta en ny för säkerhets skull. Hur mycket du än sköljer kan det finnas gruskorn kvar i den. Tvättrepor gör ingen glad.

 

Hink

Hink är bäst när man tvättar bilen, men schampo direkt på svampen går också braDet optimala är givetvis ett raster i botten av tvätthinken. Ett så kallat ”Grit Guard”. Det samlar upp smutsen och hindrar den att virvla upp. Personligen så föredrar jag en rejäl murarhink. De är stabila och är även utformade med en hällpip på ena sidan. Men vilken hink du väljer är givetvis en smaksak.
Det går även utmärkt att blöta ner din tvättsvamp för att därefter hälla en klick bilschampo direkt i svampen.

 

Torkning

Som ung använde jag min mormors handdukar, och efteråt var resultatet allt annat än tillfredställande. Lacken var helt förstörd, det jag inte visste då var att bomullshanddukar har en bindväv av polyester. Flätas dessa slitna polyestertrådar tillsammans blir det samma betingelser som stålull. Därför är det så viktigt att använda ett sämskskinn, men dessa är energikrävande för miljön, möglar lätt och är inte min favorit. Därför föredrar jag en blå torkduk med våffelmönster. En så kallad våffelduk. Men det är en smaksak. Men kolla alltid upp att torkduken är tillverkad för att just torka av din bils vatten.

Kör försiktigt och vårda era bilar med ömhet.

Våffelduk är bra att ha vid biltvätt

 

Får man tvätta bilen hemma?

I många av landets kommuner får man inte tvätta bilen på uppfarten eller på gatan eftersom tvättvattnet rinner rakt ut i dagvattenbrunnarna som inte är kopplade till reningsverken. Tungmetaller och andra miljöfarliga ämnen rinner därmed rakt ut i sjöar och andra vattendrag. Därför rekommenderas biltvätt i särskilda tvätthallar (dock är inte alla tvätthallar att lita på när det gäller att ta hänsyn till miljön, så fråga gärna på plats vad de gör för att minska påverkan på vår natur).

Om man ändå vill tvätta sin bil hemma rekommenderas att man står på gräsmattan eller en grusyta. I sådana fall får man endast utföra så kallad ”lätt sommartvätt” utan avfettningsmedel.
Tvätta på gräsmatta eller grusyta om du eller grannen har en enskild brunn närliggandes är inte att rekommendera, inte heller om våtmark eller vattendrag finns i direkt närhet till tvättplatsen.

 

Fördjupa dig i bilvård

Nedan kan du ladda ned Teknikens Världs populära bilvårdsguide som tar dig igenom en lång rad nyttiga tips om hur du steg för steg rekonditionerar din bil, både in- och utvändigt, hur du tvättar fälgarna för att uppnå bäst resultat, samt mycket mer.

Missa inte våra andra artiklar inom bilvård – hur du återupplivar slitna strålkastare, tar bort dålig lukt i kupén och hur du glasbehandlar din vindruta – som du finner lite längre ned på denna sida.

Ladda ned testet

Du som är prenumerant, logga in med ditt prenumerationsnummer och postnummer.

Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 39:-

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa