Prenumerera på Teknikens Värld

Saab 9-3 Aero XWD mot Audi A4 3,2 quattro

Papperskopior. Med buller och bång introducerar Saab sin första egna fyrhjulsdrift, kallad XWD. Tekniken finns ännu bara i toppmodellen Aero 2,8T med 280 hästkrafter. Vi gör det enda rätta – plockar ut klassfavoriten Audi A4 för en första holmgång.

Saab 9-3 Aero XWD mot Audi A4 3,2 quattro

Saab 9-3 Aero XWD mot Audi A4 3,2 quattro

En studie av databladen ger oss en närmast skrämmande likhet mellan nya Saab 9-3 Aero XWD och Audi A4 3,2 quattro. Toppfart och acceleration 0-100 km/h är identiska, 250 km/h respektive 6,2 sekunder. Under båda huvarna finns stora V6-motorer, i Audis fall en sugmotor på 3,2 liter och 265 hästkrafter, hos Saab en trelitersmaskin – givetvis turbomatad – med förhöjd effekt jämfört med framhjulsdrivna Aero. Totalt 280 hästkrafter finns till hands att kasta ut till de fyra drivande hjulen. Storleksmässigt lirar duellen klockrent, den långsträckta Audin är fem centimeter längre med sina 4,70 meter. Men så har ju 9-3 några år på nacken nu, modellen presenterades redan 2002. Priskampen på pappret vinner Saab knappt med ett grundpris på 364 900 kronor, A4 3,2 quattro kostar ytterligare 13 tusenlappar.
Med det är ändå fyrhjulsdriften som är det förenande likhetstecknet. Audi förlitar sig hos A4-modellerna på sin egenutvecklade quattrodrivning av Torsen-typ. Längsmonterad motor ger en så ”rak” överföring som möjligt, med konsekvent och konstant allhjulsdrift. Idén presenterades med den så kallade Ur-quattron 1980 och innebar ett lappkast imagemässigt för Audi.
I samband med vinterns stora 4×4-test (TV nr 4/2008) visade sig nya A4 3,2 quattro på styva linan, även om de råbarkaste rallyjärnen i testlaget inte fann drivingen tillräckligt alert i reaktionerna. Ändå övertygar A4 med quattrodrivningen så pass mycket att det inte var något snack om saken när det skulle utses en motståndare till det allra senaste från Trollhättan.
Historien om 9-3 Aero XWD, och dess hetlevrade syskon Turbo X, berättade vi ingående om i förra numret, nu är det dags att jämföra bilen mot Ingolstadtaren. Vi beordrar testlagsmedlem Anders Helgesson att ta direktflyget till Paris för att där hämta ut en likadant specad bil som i 4×4-testet från Audis franska huvudkvarter. Fortare än kvickt lämnar Anders redaktionsdörren bakom sig.

På plats i Sydfrankrike tar vi tar sikte på de kurviga bergsvägarna längs Provencekusten och finner hyfsat bilfria vägar ut mot Cap Croisette mellan Marseille och det pittoreska kustsamhället Cassis. Ömsom dåligt oljegrusunderlag, ömsom sal-
släta asfaltspartier gör att vi får se vad bilarna går för. Lägg därtill högfartsåka på franska autostrador och duellerandet är komplett.
Den ökade motoreffekten hos fyrhjulsdrivna Saab 9-3 Aero (plus 25 hästkrafter) gör sig inte direkt märkbar, men det gör däremot greppet. XWD-systemet är uppbyggt genom att hela tiden vara förspänt med mer drivkraft till bak- än till framhjulen i startögonblicket. En halv sekund snabbare acceleration 0-100 km/h till XWD:s fördel jämfört med framhjulsdrivna Aero 2,8T säger det mesta. Systemet är reaktionssnabbt, pulsgivare och mätdata jobbar hela tiden för att optimera fästet och drivkraften. Den nya eLSD-differentialbromsen finns än så länge bara i Turbo X, men mer grepp är inget vi önskar oss när vi lågflyger med ett glimrande Medelhavet strax intill oss.

Vi hoppar mellan bilarna och vid varje bilbyte slås man över den tajtare känsla som Audi direkt förmedlar till föraren. Reglage och instrument har ägnats mer möda än hos Saab, åtminstone uppfattas det så. Sittställningen hos Audi A4 ger fler förare större variationer och länkage motor/drivlina ger ett mer välkalibrerat intryck. Saab har lite av Stallabacka-bonntrim över sig, på gott och ont. Personligare karaktär i mellanbilsklassen än nysvidade 9-3 är dock svår att finna.
Stolar och inredning i Saab är desamma som tidigare, vilket innebär oklanderlig funktion, men en hel del missar i detaljkvalitet. Här har Saab fortfarande en del att lära av Audi, BMW och Mercedes. Och varför har inte XWD-varianterna fått en mer egen karaktär, en look som säljer? Ett ynka emblem på aktern känns förnuftigt i överkant.

Extrautrustad med elektroniska stötdämpare för 16 900 kronor kan man ställa A4 3,2 quattro i tre olika hårdhetslägen, men bäst fungerar bilen i auto-läge. Visst känns sportigheten i det fastaste läget, men styvheten gör att bilen knappt rollar och dynamiken i det annars så fina Audichassit går förlorat på de potthålstäta franska bergsvägarna.
Saabteknikerna har ställt Aero-chassit förvånansvärt mjukt, kanske en eftergift för att ge plats för hårdingen Turbo X. Rykten om en liknande ställbar fjädring som hos Audi har florerat men blev antagligen för dyrt i slutändan. Kompromissen sport/komfort stämmer ändå fint hos Saab. Komforten går aldrig förlorad, och inte heller körglädjen. Precisionen i körningen når inte upp till Audiklass, i stället njuter man av kraften i 2,8T-motorns mellanregister när turbon skovlar på samt av de underhållande och neutrala vägegenskaperna. Vid vanlig landsvägskörning tillåter Haldexsystemet bakaxelns drivhjul att ”slava” med fem, tio procent för att successivt öka om påfrestningen stegras. Den lilla extrakraften gör under med körstabiliteten rakt fram och växlar snabbt över till mer bakhjulsdrivet om du gasar på. Vid ren hårdkörning börjar XWD-systemet riktigt leva upp, det märks att utvecklingsfolket valt en konsekvent linje. Den upplevda så kallade körglädjen har verkligen prioriterats, hinner jag tänka när jag för femte gången kör samma kurvkombination med fri sikt och utan möte. Bakhjulen börjar glida ut på vägrenens rullgrus och helt olikt tidigare Saab-bilar – fram tills nu vill säga – går det att gasa sig ur den trevliga situationen.

Audi går mer platt genom böjarna, helt utan dramatik. Understyrningen är mer påtaglig ju fortare vi kör. Men vid lugnare, mer sansat tempo föredrar vi den silkeslena gången och den turbinlika, linjära motorkraften.
Vi hissar ner sidofönstren, känner på vårluften och kör in mot stan igen. Passerar några lodräta bergsväggar och avgasljudet studsar tillbaka in i kupéerna. Audis V6-motor saknar samma motormorr som Saabs tvångsmatade vinkelsexa, ljudet är verkligen lagt åt sporthållet och summerar väl denna första batalj för Saab 9-3 Aero XWD. Känslan och tekniken finns där, nu gäller det bara att få på plats den slutgiltliga detaljfinishen och låta fler motorer än den maxade 2,8T-maskinen få smaka XWD-driften. Sen kan det bli rejält mycket åka av för Saab!

Saab 9-3 Aero XWD

Pris
364 900 kronor.


Motor
Bensin. 6-cyl tvärmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 89,0/74,8 mm, cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 150–4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell eller automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Krängingshämmare fram och bak.


Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system ESP.


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 465, bredd 177, höjd 147, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 740, maxlast ca 460. Släpvikt 1 600. Taklast 100. Tank 58 liter.


Fartresurser*
Toppfart 250 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 6,2 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,34, landsväg 0,80, blandad körning 1,07 l/mil. CO2 254 g/km.


* Enligt tillverkaren.

 

Audi A4 3,2 quattro

Pris
377 900 kronor.


Motor
Bensin. 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 85,5/92,8 mm, cylindervolym 3 123 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 330 Nm vid 3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Kräningshämmare fram och bak.


Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 470, bredd 183, höjd 143, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt 1 660, maxlast 470, taklast 100. Tank 64 liter.


Fartresurser*
Toppfart 250 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 6,2 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,35, landsväg 0,67, blandad körning 0,92 l/mil. CO2 219 g/km.


* Enligt tillverkaren.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa