Prenumerera på Teknikens Värld

Saab 9-3X mot Volvo XC70

På kryss i vildmarken. I företagets absolut värsta tid lanserar Saab en ny modellversion som redan på papperet verkar akterseglad. Nya 9-3X anammar terränglooken hos bland annat Volvo XC70. Vi tar reda på hur mycket skogsmulle 9-3X egentligen är.

Saab 9-3X mot Volvo XC70

Saab 9-3X mot Volvo XC70

Saab 9-3X

Sent omsider kommer Saab med sin skogsmulleversion 9-3X. Skogsanpassningen fungerar utmärkt. Fin komfort med bibehållen körglädje är bilens främsta sidor. Orosmolnen kring varumärket och att 9-3 börjar bli halvgammal som produkt kan avskräcka.

Finanskrisen hjälper knappast ett Saab som just nu genomgår sitt värsta stålbad någonsin. Rekonstruktion av bolaget och jakt på en ny ägare (läs mer om Saabs framtid på sidorna 38–39) kan innebära att nya produkter kommer i andra hand, samtidigt som det är viktigare än någonsin att visa framfötterna.

”Vi kan”-känslan är påtaglig hos Saabfolket när vi lägger lovikka­vantarna på första 9-3X i trakterna av Jukkasjärvi i Lappland. Konceptet med något förhöjd kombikaross, fyrhjulsdrift och påklistrade plastsjok à la galonbyxa smakar mer millennium­skifte än en ljusnande framtid.
Redan 1998 kom Volvo V70 XC och två år senare presenterade Audi sin A6 i Allroad-utförande. Internt har Saab haft flera fyrhjulsdrivna X-modeller på gång under en längre tid, men General Motors affärsplan för produktprogrammet har inte alltid varit i linje med Trollhättans ”vi kan”-mentalitet.
– Vi kallar Saab 9-3X ”allrounder” i stället för ”cross­over”, säger Andreas Eskengren, produktstrateg på Saab. 9-3X ska klara de flesta sysslor som en aktiv småbarnsfamilj kan ställa på en kombibil, forstätter han.
Designen hos 9-3X är kanske inte superfräsch men nyhetskänslan är ändå närvarande när vi studerar bygget. Förhöjd fjädring (35 millimeter), mer terrängaktigt utseende med stötsköldar runt om och hasplåtar fram/bak. Dessutom kan 2,0T Biopower (210 hk/300 Nm) nu kombineras med XWD-fyrhjulsdrift vilket i nuläget placerar modellen ensam i sitt segment som miljöbilsklassad.
På de plogade isvägarna utanför Jukkasjärvi märks det att 9-3X går mjukare och mer komfortabelt jämfört med 9-3 Sportcombi XWD som vi samtidigt referenskör. Det som offrats genom högre fjädring är en del av närvarokänslan, men 9-3X är kul att köra på is och snö.

Motoralternativen är tre – 2,0T i bensin- eller etanolutförande samt 1,9 TTiD-diesel. Samtliga har sexväxlade manuella växellådor. Sexstegad automat erbjuds till bensin och diesel.
Dieselmotorn (180 hk/400 Nm) finns enbart som framhjulsdriven och karossen har höjts 20 millimeter.
– Eftersom vi har valt framhjulsdrift till TTiD är markfrigången lika hög som i 9-3X XWD, säger Emil Gavling, drivlineexpert.
Försäljningsmässigt räknar Saab med att sälja 85 procent av 2,0T Biopower, resterande 15 procent av framhjulsdrivna TTiD.
En annan nykomling i 9-3X:s storlekssegment är Audi A4 Allroad, vars utgångspris är något högre än för 9-3X, 340 200 kronor för A4 Allroad mot 319 900 kronor för 9-3X.

med oss i Lappland har vi bilen som på allvar satte livstilskombikonceptet på kartan i Sverige – Volvo XC70.
Göteborgaren är en storlek större än Trollhättans skogstroll 9-3X, men Saabs förhoppning om att sälja uppemot 800 stycken 9-3X per år innebär konkurrens för Volvo. Särskilt när nytillskottet XC70 2,4D Driv-e med enbart framhjulsdrift och koldioxidutsläpp på 159 gram per kilometer kommer till sommaren. Framhjulsdrivna 9-3X TTiD släpper ut 144 gram CO2 per kilometer.
Det är nästan skrattretande hur lik 9-3X är XC70. Samma sorts utbyggda hjulhus, mattsilverlackade hasplåtar och blandning av flärd och funktion tilltalar tydligen kunder som seglar, skidar eller åtminstone vill ge sken av att de gör det.
Med biopowermotorn på 210 hästkrafter, ett fastare chassi och överlag tajtare vägkänsla riktar Saab in sig på den aktiva familjen. XC70 upplevs som den präktigare av de två.
På isbana mellan koner styr 9-3X in på ett mer precist vis, särskilt när vi laddar på genom böjarna. Volvon understyr markant och Hakka 5-däcken har fullt sjå med greppet. Saabens Michelin Ice-sulor har en enklare uppgift.
Fyrhjulsdrivningstekniken – Saabs XWD respektive Volvos AWD – kommer från svenska Haldex. XWD levererar drivkraften rappare och är mer alert i reaktionerna. Extrautrustad med aktiv diff (eLSD) blir Saab-körningen ännu mer kontrollerad.
Den aktiva och unika Saab-diffen eLSD kostar 5 900 kronor extra men tillför en hel del, både vid aktiv körning och när mindre hinder i terrängen ska forceras. Stillsamt rullar 9-3X över den konstruerade puckelpisten på den lappländska sjöisen, hela tiden med nästan maximalt grepp. XC70 D5 (bensinvarianten 3,2 säljs knappt i Sverige) svarar med smidig Geartronic-automatlåda och Hill Descent-funktion som tillåter jämn, konstant fart i upp- eller nedförslut.

Interiört skiljer storleken till Volvons favör, men även utförandet. Större omsorg i detaljer och ett bättre genomförande i kvalitetsintryck och känsla väger över till Volvos fördel. Skidåkare uppskattar det fällbara baksätet i proportioner 40/20/40 som tillåter fyra skidåkare att säkra laggen mitt i bilen. Saab bibehåller sätesfällning 40/60 vilket ger mindre flexibilitet och komfort för baksätesåkare.
Det är viktigt att synas när man kör livstilskombi. Allt krut har lagts på exteriören. Inredningarna liknar mest vardagsvagnarna 9-3 Sportcombi och V70. Vi saknar lite mer egen identitet i inredningarna. Lite tuffare klädsel och mer stryktålig stil på dekorlister räcker inte riktigt för att skrika ut budskapet om ett aktivt häftigt liv.
– 9-3X är en unik produkt i Saabs modellprogram. Utrustningsmässigt ligger den nära 9-3 Aero XWD, säger Andreas Eskengren. Aero är landsvägssprintaren, medan 9-3X riktar sig till den som vill ta sig fram till startpunkten för vidare äventyr.
Reklamsnack som lika gärna kunde gälla Volvo XC70.
Vi bockar av sevärdheter i Kirunatrakten. Rymdbasen Esrange, Ishotellet och LKAB. I Norrland är avstånden långa och den högre fjädringsvägen passar bra på de tjälskadade vägarna.
Första intrycket av Saab 9-3X är att den är tillräckligt sportig i sitt segment, särskilt ställd mot nallebjörnen XC70.

Volvo XC70 D5

Pris
370 900 kronor.


Motor
Diesel. 5-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,3:1. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 235/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 484, bredd 186, höjd 160, spårvidd f/b 160/157. Tjänstevikt ca 1 821, maxlast ca 569. Släpvikt 2 100. Taklast 100. Tank 70 liter.


Fartresurser*
Toppfart 210 (aut. 205) km/ h. Acceleration 0–100 km/h 9,3 (aut. 9,9) s.
Bränsleförbrukning/miljö* Stad 0,93 (aut. 1,05), landsväg 0,61 (0,71), blandad körning 0,73 (0,83) l/mil. CO2 193 (aut. 219) g/km.


Skatt
5 528 kronor per år (aut 6 756 kr).


* Enligt tillverkaren.

Saab 9-3 XWD 2,0T Biopower

Pris
319 900 kronor.


Motor
Bensin/E85. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 210 hk (154 kW) vid 5 300 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 500-4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 467, bredd 180, höjd 125, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 465. Släpvikt ca 1 600. Taklast 100. Tank 61 liter.


Fartresurser*
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,5 s.


Förbrukning/miljö*
Stad i.u., landsväg i.u., blandad körning 0,83 l/mil (bensin), CO2 199 g/km.


Skatt
1 710 kronor per år.


* Enligt tillverkaren.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa