Prenumerera på Teknikens Värld

Säljtoppen – mer kombi och mindre diesel

Nybilsförsäljningen fortsätter att öka. Volvo är fortfarande det mest populära bilmärket i Sverige, men nu är det åter igen en kombi i topp, i stället för en suv.

Volvo V90 2017

Nyregistreringarna för personbilar ökade med 2,2 procent, till 32 484 bilar, jämfört med november i fjol – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Hittills i år är den totala ökningen 2,8 procent, alltså till 344 435 bilar. Av de senaste 47 månaderna har personbilsförsäljningen ökat hela 45.

I säljtoppen finner vi Volvo, som tidigare i år tog tillbaka tätpositionen efter förra årets omkörning från Volkswagen Golf. Men det är inte längre XC60, utan V90 och S90, som ligger i topp. I registreringsstatistiken slås försäljningen av S90 och V90 ihop, men i Sverige är det kombin som dominerar stort. Den procentuella fördelningen är ungefär 90-10 till V90:s fördel. Detta innebär att ordningen nu är återställd efter att Volvo V70 togs ur produktion – åter igen en kombi i topp!

När årets första elva månader räknas samman är det, däremot, fortfarande XC60 som toppar. Detta eftersom utgående modell rabatterats hårt, samtidigt som försäljningen av nya XC60 nu kommit igång på allvar.

Försäljningen av dieselbilar sjönk i november med 13,5 procent, jämfört med samma månad förra året. Förra årets november var strax över hälften av alla nyregistreringar dieslar. Nu är den andelen nere på 41 procent.

Säljtoppen i november
1. Volvo S90/V90
2. Volkswagen Golf
3. Volvo S60/V60
4. Volkswagen Passat
5. Volvo XC60.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa