Prenumerera på Teknikens Värld

Se vad som gör Takata-krockkuddar så livsfarliga

Amerikanska NHTSA visar den livsfarliga skillnaden mellan ett korrekt och ett defekt drivdon i en Takata-krockkudde.

Skandalen med japanska Takatas krockkuddar har, efter 17 dödsfall, lett till att runt 70 miljoner krockkuddar i över 42 miljoner bilar har återkallats världen över. Anledningen är att Takata i sina krockkuddar valt att använda ammoniumnitrat som drivmedel för att utlösa krockkuddarna. Ammoniumnitrat, som är billigare än guanidinnitrat som andra krockkuddetillverkare använder, är extremt instabilt. När det drar till sig fukt i kapseln sker en reaktion som förändrar dess egenskaper.
I stället för en kontrollerad explosion i kapseln som ammoniumnitratet är placerat i sker en extremt kraftigt explosion som är allt annat än kontrollerad. Kapseln slits i stycken och det är dessa metalldelar som sprids i bilens kupéutrymme och har alltså hittills dödat 17 personer varav 11 av dessa har kört Honda-bilar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa