Prenumerera på Teknikens Värld

Seat Leon Cupra ”power-facelift” – tre snabba från provkörningen

Seat har trimmat sin Leon Cupra ännu en gång och Erik Wedberg har åkt till Barcelona för att provköra spanjorernas starkaste och snabbaste modell hittills.

Seat Leon Cupra 2017 och Erik Wedberg

Hej Erik, hur känns det att köra Seats snabbaste hittills?
– Det känns snabbt, väldigt snabbt. Leon Cupra har fått tio nya hästar och 30 fler newtonmeter… och det känns faktiskt. Den är ruggigt effektiv och trygg när det går fort. Man överraskas av att den är så körbar, maxvridet finns över ett väldigt brett varvtalsspann, mellan 1 800 och 5 500 r/min.

Och nu finns den med fyrhjulsdrift också.
– Ja, men då måste man välja kombin ST med DSG-låda. Då blir den Seats snabbaste bil hittills. 0-100 km/h på 4,9 sekunder, vilket är en hel sekund snabbare än samma bil med framhjulsdrift.

Seat Leon Cupra ST 2017

Ska man köpa den fyrhjulsdrivna versionen?
– Bara om man vet att man kommer att köra mycket på vintern, på torra spanska vägar tycker jag nog att det räcker med framhjulsdrift. Den känns livligare då. Ekonomiskt är det hugget som stucket – med fyrhjulsdrift kostar Leon Cupra ST från 338 400 kronor och det är bara 7 000 kronor mer än den framhjulsdrivna.

I kommande nummer av Teknikens Värld läser du allt värt att veta om Seats snabbaste modell någonsin.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa