Man måste inte lämna in bilen till verkstaden och betala flera tusen kronor för service. Med måttliga mekarkunskaper, en utförd bilbesiktning och reservdelar för några hundralappar så har man en komplett grundservice.

Kan man göra service på sin bil själv eller är det bäst att lämna in den till en verkstad? Vårt enkla svar är: Ja, du kan absolut göra din service själv och nej, du behöver inte lämna in bilen och låta någon annan göra servicen. Ett något mer utvecklande svar är: Olika bilmodeller kräver olika serviceåtgärder av varierande omfattning och kostnad. Till vårt testobjekt, en Volkswagen Passat 1,8T från 2004, erbjuder Volkswagen en grundservice, även kallad LongLifeservice eller en basservice som främst är utformad för bilar av årsmodell 1985–2002. Basservicen består i stort av oljebyte, byte av olje- och luftfilter samt olika så kallade okulära besiktningar. Man tittar alltså på olika delar och avgör om de är trasiga eller inte. Grundservicen är mer omfattande men ändå inte omöjlig att genomföra för en lekman, och det är den som behövs för vår trötta Passat.

Egen service på bilen: kupéfilter

Foto: Glenn Lindberg

Kupéfiltret bör bytas med jämna mellanrum. Vilket som är nytt och vilket som är gammalt kan man nästan räkna ut med förbundna ögon.

Volkswagens specifikation för grundservicen ser oöverstiglig ut. Totalt listas 23 punkter, men i instruktionsboken hittar vi ett mer detaljerat serviceprotokoll som visar hela 31 punkter. Volkswagen i Hammarby Sjöstad vill ha 5 165 kronor för jobbet. Låter nästan billigt för 31 punkter. Men när vi synar protokollet närmare och jämför med beskrivningen av den nyligen genomförda kontrollbesiktningen ser vi att bilprovningen redan har gjort det mesta av det som är listat i serviceprotokollet.

Egen service på bilen: stämpel

Foto: Glenn Lindberg

Världens bästa servicestämpel? Givetvis, om du frågar oss. Ytterst tveksamt om du frågar bilhandlaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Serva bilen själv och spara tusenlappar
NÄSTA Fakta om nya Mazda MX-5 avslöjade