Prenumerera på Teknikens Värld

Serva bilen till halva priset

De flesta nybilsägare slentrianservar bilen på märkesverkstaden. En dyr vana. Fristående verkstäder gör jobbet för halva priset.

Spara tusenlappar vid service på bilverkstad

Auktoriserade bilverkstäder kan konsten att ta betalt. Att serva en nästan ny bil som precis har rullat från fabriken kostar runt 3 000 kronor. Senare i billivet landar servicen lätt på det dubbla.
Det behöver inte vara så dyrt. Våra prisexempel indikerar att man ganska lätt kan spara flera tusenlappar per år. Allt du behöver göra är att lyfta luren och ringa en annan bilverkstad och fråga om pris. Kan det finnas enklare sätt att spara pengar?

Men är det verkligen samma service när prisskillnaden är så stor? I stort sett ”ja”. De stora kedjorna tar så mycket de kan för sin service, och när bilen är ny är konkurrensen begränsad. Flertalet kunder slentrianservar bilen på märkesverkstaden, oftast hos samma företag som har sålt bilen.
Serviceinnehållet ska vara detsamma på den fristående verkstaden. Biltillverkarna är skyldiga att informera om vad som ska göras på deras olika modeller vid olika tidpunkter och miltal. Därför fortsätter också nybilsgarantin att gälla, oavsett vem som servar bilen. Kravet som ställs är att servicen är gjord enligt tillverkarens rekommendationer. Däremot kan det finnas andra garantier och förmåner som är knutna till att man har servat på auktoriserade verkstäder. Ett sådant exempel är Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti som förutsätter att bilen alltid har servats på märkesverkstad, enligt schema.
Å andra sidan bjuder den billigaste verkstaden i denna jämförelse dessutom på gratis lånebil i samband med service. Vilken märkesverkstad gör det?

LÄS OCKSÅ: Serva bilen själv – spara tusenlappar

Mjukvaruuppdateringar brukar framhållas som ett extra plus som du bara får hos märkesverkstaden. Men alla verkstäder kan faktiskt göra uppdateringar. Men framför allt tror vi på Teknikens Värld inte att det görs så många uppdateringar för utgångna bilmodeller som redan har sålts. Produktutvecklarna tittar hellre framåt.
Ska du serva en Volvo V70 från 2011 – räkna inte med att märkesverkstaden har någon ny mjukvara åt dig.

Det märkliga är att de bilägare som har minst glädje av denna penningrullning, nybilsägarna, är de trognaste kunderna. De betalar mest för service men har minst glädje av den. Man kan säga att verkstäderna tar ordentligt betalt för att göra en extra kvalitetskontroll.
Bilägare som har äldre bilar har självklart mindre betalningsvilja och anlitar därför oftare billigare märkesverkstäder. Märkesverkstäderna möter denna konkurrens genom att sänka priserna för bilar som är äldre, oftast de som är äldre än sex år. Inte sällan erbjuds ”äkta” märkesverkstadsservice med ”stämpel i boken” för ett lågt pris som 1 495 kronor. Men i själva verket görs absolut inget annat än ett oljebyte. Vad är det för kvalitetsstämpel man då får i serviceboken? Upplägget rimmar illa med den kritik bilimportörerna brukar rikta mot de fristående konkurrenterna.

Sammantaget: Kolla priser, jämför innehållet i servicepaketet och se till att du både får en stämpel i boken och en elektronisk uppdatering om ditt bilmärke har servicebok ”online”. I vår digitaliserade era är nämligen stämplar i servicehäftet snart historia! Och glöm inte utnyttja kontrollbesiktningen. En nybesiktigad bil har nämligen gått igenom många av de kontroller som görs på en omfattande service. Varför betala för att bromsbelägg och styrleder kontrolleras två gånger?

Spara tusenlappar – några exempel

Vi har tagit in priser från tre märkesverkstäder i Stockholm och jämfört priserna med tre olika verkstäder knutna till stora reservdelskedjor; Mekonomen, BDS och MECA.
De fristående bilverkstäderna som har gett priser är Automek Bromma (MECA), Solna Bilteknik (BDS) samt Mekonomen Bromma. Se detta som prisexempel. Servicepriser sätts individuellt för varje bil och beror på hur bilen har körts och hur den har underhållits tidigare.
Innehållet i en service varierar därför kraftigt, och det är därför alltid klokt att spara servicehistoriken, digitalt eller i servicehäfte. Servar man bilen på samma verkstad/verkstadskedja har det fördelen med sig att de ofta enkelt ser vad som har gjorts på bilen.

Volvo XC90 D5 AWD 2014

Volvo XC90 D5 AWD 2014

Service vid 6 000 mil (olja+filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter).
Märkesverkstad i detta exempel är auktoriserade Volvo-verkstaden Bilia Solna.

Märkesverkstad Meca Mekonomen BDS
6 180 kr 4 311 kr 4 883 kr 4 185 kr
Du sparar
1 869 kr
Du sparar
1 297 kr
Du sparar
1 995 kr

Volkswagen Golf 1,4 TSI 2014

Volkswagen Golf 1,4 TSI 2014

Service 6 000 (olja+filter, kupéfilter, tändstift, bromsvätska).
Märkesverkstad i detta exempel är auktoriserade VW-verkstaden Din Bil Hammarby.

Märkesverkstad Meca Mekonomen BDS
7 900 kr 4 347 kr 5 623 kr 3 954 kr
Du sparar
3 553 kr
Du sparar
2 277 kr
Du sparar
3 946 kr

Kia Cee’d 1,6 CRDi 2014

Kia Cee'd 1,6 CRDi 2014

Service 6 000 mil (olja+filter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter, bromsvätska).
Märkesverkstad i detta exempel är auktoriserade Kia-verkstaden Södermalms Bil.

Märkesverkstad Meca Mekonomen BDS
6 180 kr 4 570 kr 4 951 kr 4 253 kr
Du sparar
1 610 kr
Du sparar
1 229 kr
Du sparar
1 927 kr

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa