Skodas två nya suv-modeller, Kodiaq och Karoq, är rena lyckokasten. Efterfrågan är stor, inte minst hos den mindre brodern Karoq.

Sett till intresset var Skoda Kodiaq en succé redan innan marknadslanseringen i slutet av 2016. Mitt i all eufori passade det tjeckiska bilmärket på att släppa en lillebror i form av suven Karoq, en modell som även den har visat sig vara en succé.

Suget efter Karoq är nämligen så stort att Skoda nu tvingats till ytterligare en produktionsplats för modellen. Hittills har den tillverkats parallellt med Kodiaq i Kvasiny-fabriken som för ett år sedan nådde milstolpen två miljoner tillverkade bilar. Nu har tjeckerna öppnat för Karoq-produktion i Mladá Boleslav-fabriken, Skodas första fabrik och tillika orten där märket har sitt högkvarter. Därmed sker Karoq-tillverkningen på två orter.

Cirka 163 miljoner kronor har Skoda investerat i moderfabriken för att få den anpassad till Karoq. Sedan tidigare tillverkas modellerna Fabia, Rapid och Octavia i Mladá Boleslav.

Missa inte kommande nummer av Teknikens Värld där vi bjuder på första testet av Skoda Karoq.

Visa kommentarer
NUVARANDE Skoda Karoq så populär att den måste tillverkas i en andra fabrik
NÄSTA Trafiken ökar – politikerna irriterade