Prenumerera på Teknikens Värld

Skoda Octavia Combi mot Volvo V70

Billigaste Volvo V70 heter T4. Den kostar 282 000 kronor. Billigaste Skoda Octavia Combi kostar 184 200 kronor. Octavia lastar mer. Redan där borde den här duellen vara avgjord. Eller?

Skoda Octavia Combi TSI 180 vs Volvo V70 T4
Glenn Lindberg

Skoda Octavia Combi TSI 180 vs Volvo V70 T4

Volvo V70 har nästan allt man kan önska sig, och är dessutom i sin fyrkantighet relativt unik genom att man kan lasta mycket, få plats med barnen i baksätet och dessutom erbjuder den perfekt runtomsikt. V70 säljer bäst i kombiälskande Sverige, där det är viktigare att vara praktisk än att vara ”dynamisk”. Men nu uppgraderas hotet från Tjeckien.
Skoda Octavia Combi kostar i basversion nästan 100 000 kronor mindre än V70. Det är mycket pengar. Det är ett nytt kök i villan, en lång vistelse i Thailand med hela familjen eller en rolig begagnad sportbil. Men räcker det för att peta ner V70 från den svenska kungatronen?

Körmässigt skiljer Octavia och V70 sig åt, oavsett motor. Octavia upplevs som att den rullar lättare på vägen och har snabb styrrespons. Det kan ju vara kul på en kurvig landsväg på väg rakt in i solnedgången. Volvo V70 är kursstabil som få, har trögare styrrespons och har du pekat den åt ett håll så ska det mycket till innan den viker av från kursen. Vilken av dessa egenskaper du föredrar vet du bäst själv.
Lastmässigt är det ganska jämnt. En effektiv semesterpackare får in lika mycket prylar i V70 som i Octavia. Octavia har dock standardmonterade finurliga finesser i bagageutrymmet, krokar som fälls ut för matkassar och det ”smarta lastgolvet” som i uppfällt läge gömmer vad man nu vill gömma under lastgolvet. Till exempel takräcken. Volvo V70 har också dubbelt lastgolv, men utrymmet under är inte lika stort.

Interiört är Volvo snäppet flottare. Det känns att materialen håller högre nivå, men det känns också dyrare när det kräks och spills glass på sätena, som även de är bättre i Volvo än i Octavia. Volvo V70 håller världsklass på framstolarna. Tre vuxna kan även sitta i bredd i baksätet, det blir lite för trångt i Octavian när vi provar samma sak, med lasermått konstaterar vi att Volvo V70 är tio centimeter bredare i axelhöjd bak.
Drivlinemässigt vinner Volvo med fler motoralternativ. Och deras automatlådor har inte rasat i riktigt samma utsträckning som dubbelkoppningslådan DSG7 (DQ200). Den är Skoda Octavias enda riktigt svaga punkt, och jag kan verkligen inte förstå varför de monterar den i en så pass viktig bilmodell. Oavsett vilka uppdateringar som gjorts kommer det att dröja innan dess rykte är återupprättat.

Designmässigt är det svårt att peta Volvo V70 från den svenska garageuppfarten. Men en ny modell är på väg, och då brukar tidigare design åldras i rask takt.
Skoda Octavia Combi är den snyggaste bil som tjeckerna har byggt, trots att den knappast revolutionerar bildesign. Inget tjafs liksom. Det pratades lite om kristaller i lamporna och treklöver i fronten på presskonferensen, men på det hela taget är den som en V70. En ganska kantig bil som rymmer en familj. Volvo V70 är mer statusbil för familjen, frågan är bara om du inte hellre använder mellanskillnaden i pris till nåt annat?
Octavia är så mycket billigare så den är solklar segrare i den här duellen. Dessutom har den skjutbart armstöd mellan framstolarna och inte minst en riktig handbromsspak. Har du provat att göra handbromssladdar med den där elknappen som sitter i V70:n? Barnen av i dag är ju så svåra att imponera på …

Skoda Octavia Combi eller Volvo V70?
En familjefaders grubblerier… Ska man välja en Octavia Combi eller en V70?
Skoda Octavia Combi   Volvo V70
Utan eller med nedsänkt dubbelt lastgolv försvinner barnvagnen ner bakom baksätets ryggstöd.   V70:s bagageutrymme har god lastkapacitet tack vare kantigheten. Lättpackat, tycker Bo Engström.
Skoda Octavia Combi   Volvo V70
Glenn till vänster är glad trots att det är trångt för tre vuxna i Octavia Combis baksäte.   I Volvo V70 är även den som sitter i mitten glad. Tio centimeter är mycket i axelbredd.

 

Missa inte att läsa hela provkörningen av nya Skoda Octavia Combi!

Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180

Pris
216 400 kronor, säljs nu, första kund­leverans juni.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 250–5 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda (DSG).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring av McPherson-typ, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar (endast TSI 180, övriga har sammanbyggd bakaxelupphängning).


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. ABS och antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 466, bredd 181, höjd 146, spårvidd f/b 155/151. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 347 (+20 med DSG7), maxlast 510, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 610-1 740 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 229 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,79, landsväg 0,51, blandad körning 0,61. CO2 141 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Mobilitetsgarantin förnyas vid varje service på auktoriserad verkstad, då till nästa servicetillfälle under hela bilens livslängd.


Skatt
840 kronor per år.

Volvo V70 T4

Pris
282 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 79,0/81,4 mm, cylindervolym 1 596 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 600–5 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplings automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 482, bredd 186, höjd 155, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 717, maxlast 473, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 575-1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,7 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,9 , landsväg 0,55 , blandad körning 0,68. CO2 157 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 1 år (förlängs med 1 år upp till max 11 år varje gång service genomförs enligt Volvos serviceprogram på auktoriserad verkstad). Lackgaranti saknas.


Skatt
1 160 kronor per år.

Betyg

Skoda Octavia Combi Volvo V70
Pris: 184 200 kronor är det billigaste du får en Octavia Combi för. Det är mycket bil för pengarna. 5 Pris: 282 000 kronor för den billigaste V70 T4. Det är för dyrt. Och det blir ännu dyrare med tillvalen. 2
Köregenskaper: Upplevs lätt i steget, men inte hundraprocentigt riktningsstabil. 4 Köregenskaper: Man kan inte säga att en vanlig V70 är körglad. Men ack så skön på långresor. 4
Garantier: Samma som Volvo förutom mobilitetsgarantin som kräver service på auktoriserad verkstad. 4 Garantier: Samma som Skoda, men med assistans i tre år. Det är bra, men lackgaranti saknas. 4
Utrymme: Väldigt goda lastutrymmen och smarta lösningar i bagageutrymmet. 5 Utrymme: V70 är svårslagen när det gäller familjefrakt, lådformat bagageutrymme uppskattas. 5
Motor/växellåda: Skoda har snåla dieslar och starka bensinare, men lådan DSG7 drar ner betyget. 3 Motor/växellåda: Otaliga motoralternativ och stabil funktion hos växellådorna. 4
Komfort: God justermån på förarstolen, bra ljudnivå men lite för lågt placerat baksäte. 4 Komfort: Fantastiskt sköna framstolar och god komfort även i baksätet. Bra ljudnivå i kupén. 5
Totalt 25/30 Totalt 24/30

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa