Erik Wedberg är i Portugal och kör det senaste verket från BMW:s nye designchef Josef KabaňSkoda Octavia facelift. Hur lyckad är halvnya Octavia?

Hej Erik, har du hört det senaste om Josef Kabaň?
– Ja, nyheten slog ned som en bomb här bland Skoda-folket i Portugal. Jag är här för att provköra den ansiktslyfta Octavian som är Kabaňs senaste och nu också sista designjobb för Skoda.

Tycker du att han har gjort ett bra jobb?
– Nja, när första bilderna visades hade jag svårt för de nya strålkastarna som är uppdelade i två delar och det har jag fortfarande. Skoda vill hävda att det här är mer än ett vanligt facelift, de vill kalla det en stor uppdatering. Men så mycket mer än nya strålkastare, uppdaterad autobroms och större infotainmentskärm är det inte?

Skoda Octavia facelift 2017

– Eller jo! Den största nyheten enligt mig är att man nu kan få de adaptiva stötdämparna DCC som tillval. De kostar 8 900 kronor extra och med Comfort-läget inställt blir Octavian riktigt bekväm. Som rattvärmefantast uppskattar jag också att eluppvärmd ratt har tillkommit.

Inga motornyheter?
– Jo, nytt är att man kan få 150-hästarsdieseln med fyrhjulsdrift.

Allt om Skoda Octavia facelift och hur den är att ratta berättar Erik om i Teknikens Värld nummer 6/2017.

Visa kommentarer
NUVARANDE Skoda Octavia facelift 2017 – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Italdesign presenterar ny supersportbil