Prenumerera på Teknikens Värld

Skoda Octavia Scout mot Volvo XC70

En sprillans ny Skoda Octavia Scout TDI 150 4×4 kostar lika mycket som en två år gammal Volvo XC70 D4 AWD med 2 300 mil på mätaren. Vilken skogsmulle är bäst?

Volvo XC70 vs Skoda Octavia Scout duell
Glenn Lindberg

Det må vara så att de så kallade livsstilsbilarna i mångt och mycket är ögonfägnad, att den högre markfrigången är viktigare för ägarens känsla av att ”ha en aktiv livsstil” än för att ta sig fram i terrängen. Men sen finns det faktiskt bilägare som behöver de där extra centimeterna för att kunna använda bilen i vardagen. Vilken kategori jag själv tillhör är öppet för diskussion, men jag jagar i alla fall. Djur alltså. I skogen. Där man behöver extra markfrigång. Så jag tog det kärva chefsbeslutet att jag själv skulle göra den här duellen. Jag är ju dessutom extra lämplig eftersom jag äger en Volvo XC70 D5 från 2011 som jag är oerhört sugen på att byta bort. Kanske mot en Octavia Scout. Kanske inte. Det får den här duellen utvisa.

17,1 centimeter är markfrigången på Skoda Octavia Scout. I minsta laget, men det räcker oftast.

17,1 centimeter är markfrigången på Skoda Octavia Scout. I minsta laget, men det räcker oftast.

En sprillans ny Skoda Octavia Scout TDI 150 4×4 med bland annat avtagbar dragkrok, businesspaket med läder/alcantara-klädsel, åtta tum stor infotainmentskärm med navigation, dieselvärmare och parkeringshjälp kostar 309 000 kronor i kulören Candy White – som är extremt bra om man vill visa grannarna att man minsann varit ute och kört i lera. Grundpriset är 258 900 kronor, men då är bilen så naken att du inte vill ha den.

Volvo har betydligt mycket högre markfrigång, 21 centimeter räcker för det mesta du vill utsätta bilen för.

Volvo har betydligt mycket högre markfrigång, 21 centimeter räcker för det mesta du vill utsätta bilen för.

Den Volvo XC70 D4 AWD (163 hk) du ser här på bilderna är inte min, utan en bil som stod till försäljning hos Upplands Motor i Stockholm, årsmodellen är 2013 och den har gått 2 300 mil. Den är Momentum-utrustad, med bland annat dieselvärmare med tidur, sju tum stor infotainmentskärm, Bluetooth handsfree för telefon, åtta högtalare och eluppvärmt baksäte. För en två år gammal bil är prislappen 319 000 kronor. I Ice White, som är exakt lika bra för lervällingsuppvisningen som Candy White. Totalt tiotusen spänn dyrare än en sprillans Skoda alltså.

Trevlig förarmiljö med reglagen på rätt ställen. Stolarna är sämre än Volvos.

Trevlig förarmiljö med reglagen på rätt ställen. Stolarna är sämre än Volvos.

TV nr 12/2013 jämförde vi vanliga Octavia kombi med vanliga Volvo V70, då blev det en knapp seger för Skodan – prislappen var utslagsgivande när det handlar om helt nya bilar. Utrymmes- och komfortmässigt är det inte mycket som skiljer de båda åt, Skodan lastar lite fler liter, 610-1 740 mot Volvons 575-1 600. Men när vi nu jämför dem med jägarens, friluftsälskaren och svampplockarens ögon så ser vi olika kvaliteter hos bilarna.

Octavias stora fack under lastgolvet är perfekt att gömma bössan i.

Octavias stora fack under lastgolvet är perfekt att gömma bössan i.

Octavia Scouts smarta lastgolv är perfekt när man lastar vapen i bilen. En bössa och ett par stövlar går in under lastgolvet. I Volvo XC70 ryms knappt barnens pilbågar under lastgolvet. Å andra sidan plockar Volvon poäng på sitt fyrkantiga lastutrymme som är mycket lättlastat och upplevs rymma mer skrymmande packning än Skodans. Plus och minus för båda bilarna, helt enkelt. Komfortronden plockas dock enkelt hem av Volvo XC70, mest tack vare stolarna som vi håller som några av världens bästa framstolar. Det uppstår inga livshotande smärtor i Skodan heller, men Volvon vinner klart.

Engström spekulerar inför bilbytet, trots att alla vet att han egentligen vill ha en Toyota Land Cruiser.

Engström spekulerar inför bilbytet, trots att alla vet att han egentligen vill ha en Toyota Land Cruiser.

Nu handlar ju de flesta av oss bil med plånboken, så vi har begärt hjälp av experterna på KVD Bilpriser. se som gör våra värdeminskningsanalyser för att se hur duellbilarna står sig ekonomiskt. Vi räknar med att bilarna rullar 2 000 mil per år från inköpstillfället. Den nya Skodan tappar mer än den begagnade Volvon i värde, efter två år (4 000 mil på Skodan och 6 300 mil på Volvon) är Volvon värd 220 000 kronor och Skodan 191 700 kronor. Efter tre år och 6 000/8 300 mil behåller Volvon 57,5 procent av sitt inköpsvärde (183 400 kronor) och Skodan 46,5 procent (143 700 kronor). Så det gäller att inte stirra sig blind på ett lägre inköpspris.

Storjägaren Daniel Andersson tog med sin tama tiotaggare till fotograferingen …

Storjägaren Daniel Andersson tog med sin tama tiotaggare till fotograferingen …

I älgskogen då, hur klarar sig bilarna där? Scout är 31 millimeter högre än en vanlig Octavia, 17,1 centimeter kan tyckas lite, men jag lyckades ta mig längs en riktigt usel skogsväg med rejäla stenbumlingar till ett otillgängligt älgtorn utan att det skrapade i underredet en enda gång. Faktiskt riktigt imponerande. Av bilen alltså. Volvo XC70 med 21 centimeter markfrigång märker knappt att vi svängt av huvudleden…

Ingen tvekan om att Volvos framstolar är skönast. Kanske till och med skönast i världen.

Ingen tvekan om att Volvos framstolar är skönast. Kanske till och med skönast i världen.

Både Volvo XC70 och Skoda Octavia Scout har fyrhjulsdrift av Haldex 5-typ, så där finns inga skillnader att hitta. Den billigaste Scouten med 150-hästarsdiesel går endast att få med manuell växellåda, medan man kan välja automat eller manuell till alla motorer i Volvo-paletten. Vill man ha DSG-låda i sin Scout måste man alltså upp på 184-hästarsversionen som kostar 284 100 kronor i grundpris.

163-hästars dieselfemma eller 150-hästars dieselfyra? Volvon bjuder på råare kraft.

163-hästars dieselfemma eller 150-hästars dieselfyra? Volvon bjuder på råare kraft.

Båda bilarna är lockande köp för oss som både vill visa vår ”aktiva livsstil” och faktiskt ibland behöver köra där vägarna är riktigt dåliga. Volvo XC70 finns det dessutom rejäl prutmån på, eftersom Volvohandlarna dels behöver möta ett ökande hot från nya Volkswagen Passat och dessutom vill kräma ur de sista kronorna ur XC70 innan efterträdaren Volvo V90 Cross Country (läs mer på sidorna 12-15) lanseras under 2017. Jag fick exempelvis en offert på en sprillans ny Volvo XC70 D4 AWD Momentum Business E II med 181 hästkrafter inklusive det aktiva chassit Four-C för 349 900 kronor. Varför skulle man då köpa en två år gammal bil för 319 000 kronor? Glöm inte att pruta!

Plus och minus

Skoda Octavia Scout
+Lågt pris.
309 000 kronor för en välutrustad helt ny bil är billigt. Låg skatt också.
+Smart last­utrymme.
Under lastgolvet kan man gömma saker.
-Värdeminskning.
På tre år försvinner mer än halva bilens värde.
-Komfort.
Egentligen är det inget stort minus, men komforten är sämre än i Volvo XC70.
Volvo XC70
+Komfort.
Världens kanske skönaste stolar är viktiga efter en dag på en stubbe i skogen.
+Lastutrymme.
Volvos lådformade lastutrymme är oslagbart när det ska lastas saker.
-Motor.
XC70 får inte nya VEA-motorerna, de sparas till lanseringen av V90 CC.
-Dyr skatt.
4 648 kr per år är dubbelt så mycket som för Octavia Scout.

Vinnare: Volvo XC70

Volvo XC70 vs Skoda Octavia Scout duellDet blir svensk seger i den här duellen, inte alls av patriotiska skäl men för att både komfort och ekonomi talar till Volvo XC70:s fördel. Naturligtvis är det en fördel för den begagnade XC70:n att den största värdeminskningen redan skett, men som sagt så handlar man ju bil med plånboken – och då är Volvon mer ekonomiskt fördelaktig. Skoda Octavia Scout är en riktigt trevlig bil, och 150-hästarsdieseln räcker gott och väl till både på landsväg och i skogen. Men det märks tydligt i väguppträdande och komfort att XC70 är en storlek större. Volvon är mer spårstabil vid långkörning, har bättre stolar, högre markfrigång och är tystare i kupén – något som uppskattas extra mycket när man har kamrater som skjuter sju skott av grövre kaliber på förbirusande älg…

Tekniska data

Skoda Octavia Scout 150 TDI 4×4 (2015)

Pris
258 900 kronor.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med en längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Kuggstång med elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 m.


Bromsar
Skivor fram och bak. ESP.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 469, bredd 181, höjd 153, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 17,1. Tjänstevikt 1 526, maxlast 570, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 55 liter. Bagagevolym 610-1 740 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 207 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,46, blandad körning 0,51. CO2 129 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 047 kronor per år.

Volvo XC70 D4 AWD 163 hk (2013)

Pris
319 000 kronor (beg).


Motor
Diesel. Tvärställd 5-cyl radmotor. 2 överliggande kamaxlar, kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 2 900 r/­min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangel­länk. Bak multilänkaxel med en längs­gående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 482, bredd 186, höjd 154, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 956, maxlast 467, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 70 liter. Bagagevolym 575-1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,7 s, toppfart 195 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,84, landsväg 0,53, bla. körning 0,64. CO2 179 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
4 648 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa