Prenumerera på Teknikens Värld

Skoda Rapid facelift officiell – halvkombin försvinner i Sverige

Skodas golfklasstora modell Rapid får ett litet lyft för att tuffa till sig, bli modernare och för att bli mer samspelt med sina yngre syskon som är av både mindre och större storlek.

Skoda Rapid Spaceback

Skoda Rapid Spaceback

Rapid är inte första modellen man tänker på när man hör namnet Skoda. Rapid är nämligen ingen storsäljare i Sverige. Under 2016 registrerades endast 764 Rapid i Sverige (av totalt 67 423 sålda i Europa) vilket gav den plats 109 i listan över fjolårets populäraste bilar. Det är långt, långt ifrån Skodas storsäljare Octavia (5 889 exemplar i Sverige, plats 10) och Fabia (5 482 exemplar, plats 13). Även Superb med 2 755 exemplar på plats 36 är väldigt mycket mer populär än Rapid.

Men nu ska Rapid försöka ta igen en bit försprånget då den lyfts i bland annat nyllet samt får mer och modernare teknik. Dessutom genomför Skoda Sverige en rockad genom att helt skippa halvkombiversionen av Rapid och i stället satsa alla kort på ”kombiversionen” Spaceback. Förmodligen gör man detta då man upptäckt att halvkombiversionen utgör en försvinnande liten del av de får Rapid som säljs i Sverige.
Vill du trots allt ha kombiversionen får du skynda dig för den finns bara kvar i det svenska sortimentet mars månad ut. Då är det förstås den icke ansiktslyfta varianten som gäller.

Skoda Rapid Spaceback

Skoda Rapid Spaceback är det rymligaste alternativet.

Fronten har modifierats med omgjorda bi-xenonstrålkastare för hel- och halvljus samt LED-varselljus. Dimljusen i spoilern har gjorts nättare och knyts nu ihop av en kromlist som är standard i Style-utförandet. Halvljusautomatik finns, så även helljusautomatik som fungerar i hastigheter över 60 km/h. Vid möte eller upphinnande av annan trafik bländar systemet av helljuset.

Skoda Rapid Spaceback

Uppdaterad interiör.

Interiört är grunden densamma som tidigare men diverse justeringar har gjorts för att lyfta känslan. Nya luftutblås på instrumentbrädan, nya dörrsidor och några nya reglage tillhör nyheterna.
Rapid innehåller numera också senaste generationen av Skoda Connect med uppkopplingsmöjligheter, appar och mycket annat finurligt. Skoda Connect kan dessutom larma om en olycka skulle inträffa. Då skickas information om position och hur många som befinner sig i bilen (om alla som är i bilen använder bilbälte).
En annan nyhet är att baksätespassagerarna nu har tillgång till två USB-uttag.

Skoda Rapid

Ute efter halvkombin? Då får du kvicka dig, för i och med uppdateringen saluförs den inte längre i Sverige (från och med april 2017).

Precis som alla andra Skoda-modeller är Rapid standardutrustad med autobroms. Trötthetsvarnare, parkeringssensorer och trådlöst nyckelsystem finns också.

Under huven finns en nyhet i form av en trecylindrig bensinmotor med två olika effektuttag. Maskinen heter 1,0 TSI och bjuder på antingen 95 eller 110 hästkrafter. 0,44 liter bensin per mil (101 g/km) vill den svagare ha medan den starkare, som är hela 1,2 sekunder snabbare från noll till 100 km/h (9,8 sekunder totalt), vill ha 0,45 liter per mil (104 g/km).
1,4 TSI heter största bensinalternativet som ger 125 hästkrafter. De fyra cylindrarna kräver 0,48 liter per mil för att ta sig fram enligt den europeiska körcykeln (så kallad blandad körning).

Minsta dieselalternativet heter 1,4 TDI och har 90 hästkrafter. 0,39 liter per mil förbrukar den och det motsvarar 103 gram per kilometer. 1,6 TDI är det kraftigare dieselalternativet med 116 hästkrafter. 0,41 liter per mil och 107 gram per kilometer.

Världspremiären äger rum på bilsalongen i Genève i mars. Svensk premiär hos Skoda-handlarna är det i april.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa