Prenumerera på Teknikens Värld

Skoda visar insidan av elektriska Vision E

Vi har redan fått se skisser föreställande utsidan av elektriska konceptbilen Skoda Vision E. Nu öppnar tjeckerna upp dörrarna och visar insidan.

Skoda Vision E interiör

Även Skoda går en elektrisk framtid till mötes. På bilsalongen i Shanghai senare i april ska de, som vi redan berättat om, visa upp ett elektriskt suvkoncept som går under namnet Vision E. Då, för en vecka sedan, fick vi ta del av modellens utsida som förutom märkets nya formspråk (främst för elbilar) även skvallrar lite om kommande Kodiaq Coupé.

Nu går tjeckerna ett steg längre i sin förhandspresentation av Vision E genom att öppna dörrarna och låta oss titta på insidan. När det stora insteget uppenbarar sig, de bakre dörrarna är nämligen upphängda i bakkant och därmed saknas B-stolpar, möts man av en futuristisk miljö som domineras av fyra separata stolar, rena linjer och stora skärmytor.

Skoda Vision E interiör

Enligt Skoda ska utrymmet vara generöst tack vare långt axelavstånd och korta överhäng både fram och bak, samt avsaknaden av kardantunnel då Vision E är en elbil med elmotorer fram och bak.
Insteget ska dessutom vara enkelt och ergonomiskt genom att de fyra stolarna är delvis roterbara. När dörrarna öppnas vrider sig dessa utåt med 20 grader för att enklare komma på plats. När bakdörrarna, som manövreras på elektriskt väg, har stängt vrider sig stolarna återigen till ursprungspositionen som är i färdriktningen. Stolarnas roterbarhet sorterar Skoda in under en av de nya Simply Clever-funktionerna som kan komma på bilarna i framtiden.

Skoda Vision E interiör

Som vi ser på bilderna har mittkonsolen, eller instrumentbrädans centrala del, en stor pekskärm där bilens centrala funktioner presenteras och justeras. Något konventionellt mätarhus finns inte utan framför föraren, uppe på instrumentbrädan, finns en rejält stor skärmyta. Motsvarande skärm finns dessutom framför framsätespassageraren.
Även i baksätet finns det skärmar för passagerarna där, dessa är integrerade i framstolarnas ryggstöd.

På varje dörrsida finns en ”mobillåda” som laddar passagerarnas mobiltelefoner trådlöst samtidigt som informationen på dessa speglas till de olika skärmarna.

Det är mycket framtid i konceptet Vision E som visas upp i Shanghai om ett par veckor, vissa bitar kommer vi sannolikt att få se när Skodas första elbil lanseras under 2020, men förvänta er inte alla detaljer som konceptbilen bjuder på. Men innan det är dags för total elektrifiering för Skoda är det året, 2019, innan debutdags för märkets första laddhybrid i form av modellen Superb.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa