Skoda Vision X presenterad

Skoda har nu äntligen dragit skynket av konceptbilen Vision X. Det skedde under ”tjuvstartskvällen” innan själva Genèvesalongens öppnande. Vision X är en förhandsstudie av en ny suv mindre än Karoq och som innehåller intressant teknik, bland annat en drivlina som går på el, bensin – och gas.

Vill du ha en bensinbil, en bil gasbil och en ”elbil”? Snart slipper du förmodligen att köpa en av varje, det räcker med en som kombinerar alla tre drivsätten, i alla fall om framtiden bjuder på det Skoda i dag presenterar under ”tjuvstarten” av årets bilsalong i Genève. Det tjeckiska märket har nämligen dragit skynket av Vision X Concept, en crossover-suv storleken mindre än Karoq och därmed två storlekar mindre än Kodiaq.

Att bilen är just en konceptbil avslöjar flertalet detaljer. Utsidan känns till stora delar produktionsmässig men upplysta ribbor i grillen och infällda handtag gör det knappast. Än mindre anpassad för gemene man är den till stora delar minimalistiska interiören som ändå uppvisar bitar som vi kan förvänta oss av i framtida Skoda-modeller, exempelvis den trendföljande fristående infotainmentskärmen. Skoda har ju som bekant skärmar som är integrerade i instrumentbrädan, till skillnad från många andra tillverkare.

Skoda Vision X Concept

Även om utseendet och storleken (425 cm lång, 180 cm bred och 264,5 cm mellan hjulaxlarna) är av intresse, bilen förevisar ju en lillebror till Skodas nuvarande två suvar nämnda i denna artikels första stycke (13,2 cm kortare än Karoq och 44,7 cm kortare än Kodiaq), finns det mest intressanta under skalet. En hel del av drivlinan är redan presenterad men nu finns det fler uppgifter om den.
Hjärtat i Vision X är en 1,5-litersmaskin som känns igen från Volkswagens TSI-program med som har förvandlats till en G-Tec-maskin, det vill säga motorn har optimerats för att även kunna köra på antingen bensin eller gas. Bensintanken är placerad framför bakaxeln medan den mindre gastanken är placerad under baksätet och den större bakom bakaxeln.
Bensin/gas-motorn pressar ur sig 130 hästkrafter och 200 newtonmeter. Inte mycket men drivlinan är ännu inte komplett, så som vi har beskrivit den. Vision X har nämligen också två elmotorer där den ena är en remdriven start- och hjälpmotor som är placerad tillsammans med 1,5-litersmotorn medan den andra, en större elmotor, sitter i ”bakaxelklumpen”.

Skoda Vision X Concept

Bensin/gas-motorn driver framhjulen medan (bakre) elmotorn driver bakhjulen. Elmotorn, som bjuder på ett omedelbart vridmoment om 70 newtonmeter, får sin kraft från två små litiumjonbatteripack som opererar på spänningsnivån 48 volt. Batterierna laddas inte upp med en kabel från ett eluttag i väggen, i stället förlitar man sig till retardationer, det vill säga när bilen frirullar eller bromsas återvinns energin som uppstår och lagras i batterierna.

Vision X kan driva på tre sätt – med framhjulen, med bakhjulen eller alla fyra. Enligt tjeckerna kan som mest 1 000 newtonmeter nå marken via bakhjulen. Trots den höga siffran är det ingen raket till bil vi ser här. 0-100 km/h går på 9,3 sekunder och toppfarten är 200 km/h, mer än tillräckligt för många.

Räckvidden anges till 65 mil och det är inte elmotorernas förtjänst, även om de på egen hand kan sätta fräs på bilen i upp till två kilometer. Det är gastankarnas och den lilla bensintankens förtjänst att räckvidden håller sig uppe på nämnda nivå. Utöver räckvidden nämns även nivån på koldioxidutsläppet – 89 gram per kilometer.

Visa kommentarer
NUVARANDE Skoda Vision X presenterad
NÄSTA Koenigsegg introducerar certifiering av begagnade bilar